Nekromanti Re: lösning på OGL-tjafset? ...

peterb

Swordsman
Re: lösning på OGL-tjafset? ...

Tråden flyttad hit från Fenix forumet...

Gurgeh skrev:
Är det ens tillåtet att skriva "världens populäraste rollspel"? Enligt Staffan står det såhär i OGL:
You agree not to indicate compatibility or co-adaptability with any Trademark or Registered Trademark in conjunction with a work containing Open Game Content except as expressly licensed in another, independent Agreement with the owner of such Trademark or Registered Trademark.
Borde inte en advokat ganska lätt kunna argumentera för att man med frasen "världens mest populära rollspel" indikerar att artikeln är användbar med Dungeons and Dragons och därmed bryter mot OGL-licensen?

/tobias
Det beror på. Om OGL ska tolkas enligt svensk lag skulle en advokat kunna hävda att det är oskäligt att förbjuda licenstagaren från att informera allmänheten om att licenstagarens produkt kan användas med ett eller flera andra företags produkter. Dessutom kan man hävda att punkt 7 i sig är konkurrensbegränsande och därför strider mot 19 § konkurrenslagen.

Att ge sig in på en tolkning av OGL är som att ge sig ut på ett gungfly. Det finns så många osäkra faktorer som gör att tolkningen kan sticka i väg åt många olika håll. Ett par kan nämnas:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Skall en tvist om OGL lösas i svensk domstol?
[*]Skall OGL tolkas enligt svensk lag?
[*]Är OGL ett gåvoavtal eller ett bytesavtal?
[*]Om OGL skall tolkas enligt svensk lag - vad är då skäligt resp. oskäligt i avtalet?
[*]Om OGL skall tolkas enligt USAs lag - vad får det för konsekvenser?[/list]

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Att ge sig in på en tolkning av OGL är som att ge sig på ett gungfly.
Det verkar så. Det här var mycket mer information är jag ville ha! :gremwink: Jag tycker att den bästa och enklaste lösningen verkar vara att bara skita i allt vad licenser heter och skriva artiklar ändå, så slipper man konstiga omskrivningar och minimerar risken att man råkar bryta mot någon märklig licens-regel.

/tobias

peterb

Swordsman

Ja när det gäller att skriva artiklar i tidskrifter och på nätet håller jag med dig. Det är faktiskt så att många Open Source licenser också de är rätt otympliga att använda när man vill blanda Open Source/Content med "vanlig" text - så det blir enklast att antingen publicera allt som öppet innehåll eller göra på vanligt sätt. Att man då måste ha koll på vad man får och inte får göra (i förhållande till upphovsrätten) ser inte jag som ett problem, vet man inte sånt ska man inte publicera något överhuvudtaget.

Troberg

Sinister eater

Och hur mäter man egentligen vilket som är världens populäraste rollspel?

Försäljningssiffror är inte ett mått på popularitet, de är ett mått på försäljning. När Televerket var som starkast så hade de fina försäljningssiffror, men de var knappast populära.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
You say potatoes...

Det är absrudt att försöka härleda nått som faktiskt bara är en klatschig slogan till en rättvis "vi har mätt...", särskilt när du förkastar att det spel som flest människor spelar är det mest populära.

Finns liksom inte så många andra argument att komma med.

Visst kan man vränga ord och komma med konstiga jämförelser med Windows och annat, men det leder liksom ingenstans.

Eller du kanske har nått annat förslag? Nöjd kund-mätningar?

Jag ska vända på frågan. Varför är det så provocerande att D&D har sålt miljontals böcker och att miljontals spelare spelar det? Och att miljontals spelare tycker att det är det bästa rollspelet?

M.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Och hur mäter man egentligen vilket som är världens populäraste rollspel?"

Eftersom det inte finns något objektivt sätt att mäta rollspels "braighet" så finns det följdaktligen inga exakta sätt att mäta deras popularitet på. Men man kan nog utgå ifrån att de flesta köper D&D för att de faktiskt gillar det och annars låter de bli. Jag tror inte att man kan utgå ifrån att D&D-köparna har större eller mindre spelgrupper än de flesta andra eller köper fler eller färre moduler än andra. Eller kan man?

"När Televerket var som starkast så hade de fina försäljningssiffror, men de var knappast populära. "

Det kanske är så att D&D säljer så bra för att det finns väldigt många oupplysta rollspelare som inte vet om att det finns andra alternativ? :gremlaugh:
Nåväl, gå ut min son och upplys dem. Du har min välsignelse.

Bombu

Hero

[color:\\"blue\\"]

Försäljningssiffror är inte ett mått på popularitet, de är ett mått på försäljning. När Televerket var som starkast så hade de fina försäljningssiffror, men de var knappast populära.

[/color]

Härligt att se Don Quixote besegra de stygga väderkvarnarna.

[color:\\"#FF00FF\\"]

"Dont give in"

[/color]

Troberg

Sinister eater
Re: You say potatoes...

Eller du kanske har nått annat förslag? Nöjd kund-mätningar?
Mest sålda borde väl vara rätt så entydigt och objektivt?

Jag ska vända på frågan. Varför är det så provocerande att D&D har sålt miljontals böcker och att miljontals spelare spelar det? Och att miljontals spelare tycker att det är det bästa rollspelet?
Inte provocerande, jag bara påpekade att "populärast" inte är ett entydigt mått. Som alltid när något blir populärt så får man en polarisering. För varje person som älskar en musikstil, en ideologi, ett operativsystem, en biltillverkare eller ett spel så finns det en person som hatar den. Om man räknar med både plus och minussidan i den ekvationen så borde det mesta hamna på ungefär samma populäritet: 0.

Att bara se ena sidan av ekvationen blir lika fel som när man klagar över hur många som dör i trafikolyckor utan att räkna in hur många som faktiskt lever tack vare att det finns bilar (ambulanser, latbilar som transporterar mat, brandbilar, bilar så att man kan ta sig till jobbet och få pengar att leva för, bilar som kör folk till BB, bilar som fraktar byggmaterial och olja så att vi ite behöver frysa ihjäl och så vidare). Det blir skevt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Fast du måste ju hålla med om...

...att en slogan som lyder:

"tredje versionen av världens mest sålda, mest populära i meningen att det är flest som spelar det, och mest impopulära rollspel eftersom det finns ett antal som verkligen inte gillar det"

inte är lika klatschig? :gremlaugh:

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Fast du måste ju hålla med om...

...att en slogan som lyder:

"tredje versionen av världens mest sålda, mest populära i meningen att det är flest som spelar det, och mest impopulära rollspel eftersom det finns ett antal som verkligen inte gillar det"

inte är lika klatschig?
Nej, den saknar en punchline, kanske något i stil med:

- Har du hört om han som blev av med hela sin vänstra sida i en olycka?
- Jo, han är all right nu.

Fast min ursprungliga tanke var väl att kapa problemet genom att bara ha med texten "tredje versionen av världens mest sålda rollspel". Glasklart och med lagom kick. Kanske för säkerhets skull en punchline i stil med "Jo, det började med en böld i röven" sade grodan.

anth

Vetefan

Fast min ursprungliga tanke var väl att kapa problemet genom att bara ha med texten "tredje versionen av världens mest sålda rollspel".
Inte nog med det, det är också världens mest omdebatterade rollspel.
(om inte världens, så åtminstånde forumets)

Om det nu är världens mest sålda, älskade, hatade, spelade, debatterade,...rollspel:
Varför inte bara skriva:
"Världens mesta rollspel"
?
:gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Varför inte bara skriva:
"Världens mesta rollspel"
Eller:

"Spelet vars föregående version hade samma förkortning som försäkringstermen Accidental Death & Dismemberment."