Nekromanti Reach och Combat Challenge

Snow

Swashbuckler
Jag funderar på hur bra det går att kombinera combat challenge (fighter class feature) med ett vapen som har reach. Man kan knalla fram till två rutor från en fiende, slå honom och sedan utmana honom. Om han inte har reach så kan han inte slå tillbaka utan att exponera sig för en opportunity attack. Även om han bara shiftar fram till mig så får jag opportunity attack. Och den är dessutom avbrytande om jag träffar (kommer han då att stanna där han började?).

Extra bra blir det om man har en ally mellan sig och fienden. Han kan inte anfalla fienden för då får jag en opportunity attack på honom. Han kan inte gå runt för då får vi båda opportunity attack.

Det verkar nästan för bra för att vara sant. Eller?

Snow

Swashbuckler
Följdfråga: hur får man en kobold eller liknande att tillämpa taktiken? Det får bli någon variant på kobold dragonshield som har ett långt spjut och något lagom elak förmåga. Jag funderar på polearme gamble.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
1. »Immediate interrupt« betyder i det här fallet bara att du får en omedelbar melee basic attack innan motståndaren shiftar eller attackerar någon annan.

2. Den extra attack du får från combat challenge (som alltså inte är en vanlig opportunity attack) kan bara användas mot motståndare som står i någon av rutorna bredvid dig. Så om han shiftar en ruta fram mot dig får du alltså ingen attack (eftersom attacken kickar in innan han shiftar och då är han fortfarande en ruta för långt bort).

3. En opportunity attack kan inte användas med reach (om du inte har threatening reach, men det finns ingen power eller feat som kan ge dig det i någon av de tre core-böckerna) utan bara mot motståndare i rutorna bredvid dig.

Snow

Swashbuckler
Ja, jag missade den adjacent som stod i andra stycket under combat challenge.

Fast man kan fortfarande markera någon som är två rutor bort. Effekten blir dock bara -2 på attacker som inte inkluderar en själv.

Honken

Hero
Jag vill också erindra er om att denna "immediate interrupt" gäller endast mot den moståndare om krigaren "märkt" ("mark" i phb), och inte vem som helst som står nära.

/Honken

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vad erinrar du mig för? Jag är ju värsta regelmeistern. :gremsmirk: