ForrestFox
Veteran
- Joined
- 25 Dec 2003
- Messages
- 24
Har läst igenom boken och kommit till köld och nedkylning, och återigen hajar jag till när det står "naturligtvis måste en rollperson som får trauma slå både dödslag och chockslag på normalt sätt"..
Hur lätt är det att dö i Mundana egentligen?
Dödssiffrorna måste ju vara oändliga i den världen, där man kan dö för det minsta lilla.
Går det ens att bygga upp en civilisation?
Ta bara regeln om förfrysning. Låt oss säga att det är +10 grader och att bonden som är ute på promenad för att gå till staden har lätta kläder. Så plötsligt börjar det blåsa kraftigt. Risken för nedkylning blir då ob1t6. Om han nu misslyckas med detta slag mot sin tål om och om igen (rollpersonen har offantlig otur idag) och hans utmattning i kombination med långtidsutmattning för längre resor tillsammans med utmattning för förfrysning kommit ner några rader på utmattningssektionen, då ska han börja slå tål-slag för att inte få förfrysningsskador. Han misslyckas med ett sådant slag och får en poäng trauma, och ska då slå dödslag och chockslag. Han misslyckas med dödslaget och dör pga förfrysning där han går mot staden.
(Okay, ett sådant scenario vore rätt så skrattretande, och skulle rollpersonen verkligen slå så kasst hela tiden så får han allt ta emot både ett och annat skratt)
Jag har fått för mig att en förfrysningsskada inte alls är dödlig, så jag finner det smått roande att bonden kan dö på fläcken av att hans hand förfrysit eller dylikt.
Hur kraftigt farlig är ett trauma egentligen?
Ibland låter det orimligt dumt att ha med trauma i vissa situationer (Visst, som SL kan jag välja att inte låta rollpersonerna slå dödslag, som i exemplet ovan, men vad anser ni? Skulle ni varit hård och låtit personen ovan få göra sitt dödsslag?)
Hur lätt är det att dö i Mundana egentligen?
Dödssiffrorna måste ju vara oändliga i den världen, där man kan dö för det minsta lilla.
Går det ens att bygga upp en civilisation?
Ta bara regeln om förfrysning. Låt oss säga att det är +10 grader och att bonden som är ute på promenad för att gå till staden har lätta kläder. Så plötsligt börjar det blåsa kraftigt. Risken för nedkylning blir då ob1t6. Om han nu misslyckas med detta slag mot sin tål om och om igen (rollpersonen har offantlig otur idag) och hans utmattning i kombination med långtidsutmattning för längre resor tillsammans med utmattning för förfrysning kommit ner några rader på utmattningssektionen, då ska han börja slå tål-slag för att inte få förfrysningsskador. Han misslyckas med ett sådant slag och får en poäng trauma, och ska då slå dödslag och chockslag. Han misslyckas med dödslaget och dör pga förfrysning där han går mot staden.
(Okay, ett sådant scenario vore rätt så skrattretande, och skulle rollpersonen verkligen slå så kasst hela tiden så får han allt ta emot både ett och annat skratt)
Jag har fått för mig att en förfrysningsskada inte alls är dödlig, så jag finner det smått roande att bonden kan dö på fläcken av att hans hand förfrysit eller dylikt.
Hur kraftigt farlig är ett trauma egentligen?
Ibland låter det orimligt dumt att ha med trauma i vissa situationer (Visst, som SL kan jag välja att inte låta rollpersonerna slå dödslag, som i exemplet ovan, men vad anser ni? Skulle ni varit hård och låtit personen ovan få göra sitt dödsslag?)