Nekromanti Realistisk pymdskepps soundtrack

G

Guest

Guest
Jag tankte kora ett aventyr pa ett skepp, jag vill inte ha nagan riktig musik i bakgrunden, da de strider mot reglerna (varnings signaler far ej hindras, detta innebar ocksa att djupgaende info om fel o problem sker visuellt sa nya meddelanden ej uteblir eller fordrojs), nu till det jag ville, jag tror dock inte att ett rymdskepp ar helt tyst i sig och dar av fragan, vad tror ni later bra som ambient i ett rymdskepp?

PAX

Jordisk Äventyrare
Fläktar som snurrar. Irriterande pipande högfrekventa ljud från bättre begagnad elektronik. Brummande dånande, vribrerande motorljud vilka fortplantar sig i konstruktionen. Övertydliga pipande varningssignaler som ingen bryr sig om. Rörledningar som transporterar vatten, avfall och kanske ånga? Motorljud och lufttryckspys från motorer till hissar, dörrar och luckor. Vinande vindar som skapas då luften drar genom rymdskeppet och alltför många öppnade luftslussar/sektioner.

Hur du ska få till dem? Vissa ljud kan du säkert spela in med en MP3-spelare.

seinet

Swashbuckler
Man får inte glömma (i händelse av stora skepp):

Ljudet av folk som går i korridorer, dörrar som öppnas och stängs, personer som pratar. Något plingande från ugnar i lunchrummen. Någon form av TV i avkopplingslogen. Personers personsökare som piper och har sig.

Som en bekant som jobbar som tekniker på sveriges radio sade igår: "Man väljer automatiskt bort brummet från kylskåp, datorer och ljuded från vattnet i elementen, men när man skall spela in på tape så kommer alla sådana ljud med". Jag fick erfarenhet av det själv när jag gjorde ett programmeringsprojekt i skolan och skulle spela in de mekaniska ljuden från ett flipperspel (till ett flipper-datorspel). Fick ett bakgrundsbrus på runt 50Hz, inte speciellt hög, men man hörde det på inspelningen, antagligen var det motorn som drog kassetspelaren (hade ingen bärbar dator som synd var).

/Seinet Wintermute - Skall hoppa ut i den "friska" luften nu

G

Guest

Guest
Pip etc ska skötas manuellt då dessa är varningssignaler, brummande från skeppet kommer ju vara viktigt, men var ska jag få det ifrån? Jag endast en rätt usel kondensator mic till datorn och då datorn väsnas tilräkligt vill jag inte ha med den på soundtracken som ska gå i bakgrunden.

Ljudkällan är en gammal 486:a med linux och vettigtljud samt nätverkskort så den är löst.

Rickard

Urverk speldesign
När jag gjorde datorspel så försökte jag att hämta gratissaker (som explosioner och billjud) från nätet.. Problemet var att ljuden hade pissig kvalitet.. Jag kom senare på att man kunde ta lite ljud från datorspel eller så kan från nätbutiker kan köpa ljudcdskivor som innehåller ljud av olika slag.. Dessa var rätt mycket användna av datorspel men även (SF)teveserier, vilket var rätt irriterande ett tag, då jag hörde typiska Quakeljud i exempelvis Space: Above and Beyond..

/Han som saknar att bo på landet och vill ha nattliga landskapsljud

Grendel

Warrior
Har du Alien vs Predator 2 (spelet alltså) kan du ju leta upp en lugn korridor (i spelet alltså) och spela in ljudet med lämpligt program. Sedan är det enkelt att konvertera det till mp3 eller vad man nu vill ha. Mycket brus från fläktar etc.
Andra bra spel skulle nog kunna vara Doom 3 eller liknande.