Game Geeks har gjort en mycket positiv recension av RoC.
http://www.youtube.com/watch?v=O6SHNalzVYk
Har aldrig testat RoC eller Savage Worlds i praktiken(men har skummat igenom dem). Men jag skulle nog välja det över vanliga CoC. Innehåller dock inte lika mycket fluff har jag för mig. Det är en ganska traditionellt system inriktat på action. Grundprincipen är att ett färdighetsvärde motsvarar av en tärningstyp som man sedan slår mot en svårighetsgrad. Använder även exploderande tärningar så om man bara har en t6:a i FV så kan man ändå klara svårighetsgrad 8 om man har tur man slår en 6:a. Detta har gjort att en del tycker det är en väldigt slumpmässigt och svårförutsägbart system. Reglerna förutsätter att rollpersonerna är s.k Wildcards. Alltså hjältar som står över genomsnittet. Systemet använder något som kallas bennies vilket representeras av pokermarker och är vad jag fattat en sorts hjältepoäng. I initiativsystemet kan man använda en vanlig kortlek, om man vill, och drar man speciella kort såsom jokern kan det hända grejer. Inte särskilt regeltungt. Systemet använder något som kan beskrivas som feats(fast kallas något annat), skills och grundegenskaper. Systemet verkar vara byggt för att funka bra både för strid med minis eller bara snabbspolad pulp.
Då kan man ju fråga sig hur ett sådant system funkar med Cthulhu genren? RoC, likt Trail of Cthulhu, verkar ha "volymknappar" i reglerna för hur pass pulpigt och hur pass gritty man vill ha det. Men vad det erbjuder främst är en snygg bok och större möjlighet till att spela mer åt Indiana Jones möter Cthulhu. Jämfört med vanliga CoC alltså. Och det har en monstergenerator. Lite modernare och strömlinjeformat än BRP med några twists. Men inget revolutionerande.