Nekromanti Recap av D&D Next?

Necross

Swashbuckler
Nån som kan summera vad som händer i utvecklingen av D&D Next? Jag har inte hängt med i de senaste "paketen". Gärna med lite åsikter!

Zimith_UBBT

Warrior
Den senastetiden har det varit classes och åter classes. Fightern hade expertice dice och det var väldigt populärt. Då fick även roguen ED och det var mindre populärt. Sedan fick monken ED och då var det lite mer populärt. Senaste ropet var väl typ att det kan bli möjligt att alla kan få ED i någon form, kanske. I nästa paket släpps paladinen eller rangers, tror jag. Lita på att de kommer ha ED!

Överlag är många av de som hörs på de största forumen och i kommentarfält ganska arga (men i surveys är de flesta ganska nöjda) hela tiden eftersom de har för sig att det som finns i det senaste pakeket riskerar att vara slutprodukten, trots att WotC ständigt påpekar att de testar gränser i speltesten. Man kan nu köra upp till level 10, förresten.

Necross

Swashbuckler
Zimith said:
Den senastetiden har det varit classes och åter classes. Fightern hade expertice dice och det var väldigt populärt. Då fick även roguen ED och det var mindre populärt. Sedan fick monken ED och då var det lite mer populärt. Senaste ropet var väl typ att det kan bli möjligt att alla kan få ED i någon form, kanske. I nästa paket släpps paladinen eller rangers, tror jag. Lita på att de kommer ha ED!
Intressant. Själv tycker jag det verkar konstigt att tillföra något alldeles nytt om syftet är att gå "back to basics" och/eller jämka de olika editionerna. Men det kanske det inte är.

Jarl

Hero
Necross said:
Intressant. Själv tycker jag det verkar konstigt att tillföra något alldeles nytt om syftet är att gå "back to basics" och/eller jämka de olika editionerna. Men det kanske det inte är.
Just nu verkar väl syftet vara att skapa något som är taktiskt men mycket mer strömlinjeformat än 4E samtidigt som det går att spela som ett OSG-spel om man vill. Personligen tycker jag det verkar rätt kul att de inte bara gör ett ihopplock av gamla regler utan mer strävar efter känslan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarl said:
Necross said:
Just nu verkar väl syftet vara att skapa något som är taktiskt men mycket mer strömlinjeformat än 4E samtidigt som det går att spela som ett OSG-spel om man vill. Personligen tycker jag det verkar rätt kul att de inte bara gör ett ihopplock av gamla regler utan mer strävar efter känslan.
+1

Jag har inte alls hängt med i vändorna, men det här tror jag definitivt är vettigt. Inte sitta fast i ett träsk av gamla traditionella och ofta kassa lösningar. Det är ju det jag gillar med Fantasy! också, att det eftersträvar en känsla men med moderna lösningar. Att "spela som man gjorde när man spelade D&D1" behöver väl knappast betyda "spela D&D1". Och om man nu tycker att dfet behöver det så finns ju D&D1 faktiskt fortfarande tillgängligt... =)

Necross

Swashbuckler
Jarl said:
Jao, det är ju en intressant ambition, även om jag inte är säker på att jag riktigt håller med. Jag är mycket tveksam till att lägga till regler som aldrig förekommit i D&D tidigare, t ex expert dice och advantage/disadvantage-grejen. Därmed inte sagt att det är dåliga regler alltså!

Necross

Swashbuckler
chrull said:
Expert dice?
Det kan ha ändrats lite, men från http://www.wizards.com/dnd/article.aspx?x=dnd/4ll/20120730
"Combat superiority represents a fighter’s combat skill. On a fighter’s turn, the player receives a number of dice to represent that fighter’s skill at arms. For example, a 1st-level fighter might allow a player to use 1d4 and a 5th-level one could provide 2d6. A player can choose to spend these dice in a number of ways, depending on his or her character’s fighting style. The default combat superiority option that all fighters can use allows the player to spend the dice as bonus damage on a successful weapon attack."

Necross

Swashbuckler
Jag tänker på det här med Advantages/Disadvantages. Vill man verkligen slå ännu fler tärningar?

Necross said:
Jag tänker på det här med Advantages/Disadvantages. Vill man verkligen slå ännu fler tärningar?
Ja.

Detta är en av de bästa sakerna med Next imho. Jag känner att det är mycket roligare att rulla mer tärning än statiska bonusar.

Det är en speltekniskt enkel men mycket bra lösning som funkar i så många lägen.