Intressant. Själv tycker jag det verkar konstigt att tillföra något alldeles nytt om syftet är att gå "back to basics" och/eller jämka de olika editionerna. Men det kanske det inte är.Zimith said:Den senastetiden har det varit classes och åter classes. Fightern hade expertice dice och det var väldigt populärt. Då fick även roguen ED och det var mindre populärt. Sedan fick monken ED och då var det lite mer populärt. Senaste ropet var väl typ att det kan bli möjligt att alla kan få ED i någon form, kanske. I nästa paket släpps paladinen eller rangers, tror jag. Lita på att de kommer ha ED!
Just nu verkar väl syftet vara att skapa något som är taktiskt men mycket mer strömlinjeformat än 4E samtidigt som det går att spela som ett OSG-spel om man vill. Personligen tycker jag det verkar rätt kul att de inte bara gör ett ihopplock av gamla regler utan mer strävar efter känslan.Necross said:Intressant. Själv tycker jag det verkar konstigt att tillföra något alldeles nytt om syftet är att gå "back to basics" och/eller jämka de olika editionerna. Men det kanske det inte är.
+1Jarl said:Just nu verkar väl syftet vara att skapa något som är taktiskt men mycket mer strömlinjeformat än 4E samtidigt som det går att spela som ett OSG-spel om man vill. Personligen tycker jag det verkar rätt kul att de inte bara gör ett ihopplock av gamla regler utan mer strävar efter känslan.Necross said:Intressant. Själv tycker jag det verkar konstigt att tillföra något alldeles nytt om syftet är att gå "back to basics" och/eller jämka de olika editionerna. Men det kanske det inte är.
Jao, det är ju en intressant ambition, även om jag inte är säker på att jag riktigt håller med. Jag är mycket tveksam till att lägga till regler som aldrig förekommit i D&D tidigare, t ex expert dice och advantage/disadvantage-grejen. Därmed inte sagt att det är dåliga regler alltså!Jarl said:Just nu verkar väl syftet vara att skapa något som är taktiskt men mycket mer strömlinjeformat än 4E samtidigt som det går att spela som ett OSG-spel om man vill. Personligen tycker jag det verkar rätt kul att de inte bara gör ett ihopplock av gamla regler utan mer strävar efter känslan.
Det kan ha ändrats lite, men från http://www.wizards.com/dnd/article.aspx?x=dnd/4ll/20120730chrull said:Expert dice?
Ja.Necross said:Jag tänker på det här med Advantages/Disadvantages. Vill man verkligen slå ännu fler tärningar?