Nekromanti [Recension/actual play] Super Dungeon Explore

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
  • Spelledaren spawnar fyra poäng monster (eventuellt fler poäng, om spelledaren fick skull tokens förra rundan).
  • Spelledaren och någon spelare slår för Will, och den som vinner slaget (får flest stjärnor) börjar rundan.
  • Sedan turas man om: varannan gång gör spelarna en tur, och varannan gång för spelarna en tur (med början på den som vann initiativet). På sin tur aktiverar spelarna en hjälte, och på spelledarens tur så aktiverar spelledaren fyra poäng monster.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Krille said:
Så när man når det läget så är det väldigt lite taktik kvar. Det blir mest en fråga som att slå tärningar och samla tokens och ta bort tokens tills någon har haft tillräckligt med tur.

Fram till dess är det skitkul, men just då tvärdör spelet och blir tristare än Snakes&Ladders.

Frågan är om det inte till och med är tristare än Svälta Räv.
Lite som att slåss mot slutbossar i Arkham Horror, alltså?

Jag har kommit fram till att min största motivation att lyckas hindra slutbossen från att vakna i det spelet är att det är så hjärnmördande tråkigt att bara sitta och rull-rull-rulla tärningar. Efter första eller andra rundan är ändå alla häftiga oneshots man samlat på sig borta, och sen är det bara runda, på runda, på runda av att rulla samma tärningar...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Jag har spelat det ett par tre gånger, bara en gång med slutboss.

Det vanliga scenariot är rätt kul, även om monsterspelaren är i klart underläge. Jag har kört monsterspelaren alla gånger och har aldrig lyckats vinna - och enda gången jag var nära var när bossen kom fram.

Snabb koll - ni körde inte med att monster läkte med hjärtan*, va? För vad jag minns så gör de aldrig det enligt reglerna. Det gör bossen dödlig, men inte seg som faen att besegra, och eventuella minions som överlevt är fortfarande till hjälp (och eftersom nya slutar spawna, värdefulla).

Så som monsterspelare vill man orsaka skador på spelarna - även om man spawnar nya monster - och undvika att spawn points förstörs (de buffar bossen också, om jag minns rätt) medan spelarna vill förstöra spawn points, loota för buff-skatter och eliminera så många monster de kan. För bossen kommer, och ju mer fördelaktigt läge de har desto bättre.

*Och potions/liv får man bara om man skadar, om jag minns rätt.

Överlag gillar jag SDE skarpt, även om jag som monsterspelare brukar få pisk i det. Lite sugen på att skaffa någon expansion eller kanske en till drakespawn-packe (gillar dem mer än kobolderna. <.< ). Har inget emot att vara aningen svagare än hjältespelarna - det är lite andra utmaningar, liksom. :gremsmile:

Edit: Det betyder inte att Krilles recension är fel - jag har bara annorlunda upplevelse av spelet och funderade på om det hade att göra med reglerna. Jag kan minnas fel själv... :S
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
krank said:
Lite som att slåss mot slutbossar i Arkham Horror, alltså?

Jag har kommit fram till att min största motivation att lyckas hindra slutbossen från att vakna i det spelet är att det är så hjärnmördande tråkigt att bara sitta och rull-rull-rulla tärningar. Efter första eller andra rundan är ändå alla häftiga oneshots man samlat på sig borta, och sen är det bara runda, på runda, på runda av att rulla samma tärningar...
Har du provat med epic boss battle-reglerna som följer med i någon av expansionerna? De ger lite mer variation till det hela.
 
Top