Jag har spelat det ett par tre gånger, bara en gång med slutboss.
Det vanliga scenariot är rätt kul, även om monsterspelaren är i klart underläge. Jag har kört monsterspelaren alla gånger och har aldrig lyckats vinna - och enda gången jag var nära var när bossen kom fram.
Snabb koll - ni körde inte med att monster läkte med hjärtan*, va? För vad jag minns så gör de aldrig det enligt reglerna. Det gör bossen dödlig, men inte seg som faen att besegra, och eventuella minions som överlevt är fortfarande till hjälp (och eftersom nya slutar spawna, värdefulla).
Så som monsterspelare vill man orsaka skador på spelarna - även om man spawnar nya monster - och undvika att spawn points förstörs (de buffar bossen också, om jag minns rätt) medan spelarna vill förstöra spawn points, loota för buff-skatter och eliminera så många monster de kan. För bossen kommer, och ju mer fördelaktigt läge de har desto bättre.
*Och potions/liv får man bara om man skadar, om jag minns rätt.
Överlag gillar jag SDE skarpt, även om jag som monsterspelare brukar få pisk i det. Lite sugen på att skaffa någon expansion eller kanske en till drakespawn-packe (gillar dem mer än kobolderna. <.< ). Har inget emot att vara aningen svagare än hjältespelarna - det är lite andra utmaningar, liksom.
Edit: Det betyder inte att Krilles recension är fel - jag har bara annorlunda upplevelse av spelet och funderade på om det hade att göra med reglerna. Jag kan minnas fel själv... :S