Nekromanti Recension av Dungeons & Dragsons the Movie

Blasphemy

Swashbuckler
Har haft lite, lite att göra så bestämde mig för att se D&D och sedan skriva en recension,... Håll till godo och skrik i fasa....

VARNING... TEXTEN NEDAN INNEHÅLLER SPOILERMATERIAL.
På ena sidan:
En tvålfager hjälte, som ser ut att passa in i ett pojkband.
En flamsig sidekick som bara måste vara släkt med Jar Jar Binks.
En alvkvinna med välarbetat bröstpansar.
En dvärg med det mest lösa av lösskägg.
Och så hjältens love-to-be.
En kvinnig magikerlärling som efter att ha fått sot i ansiktet aldrig lyckas torka bort det.

På andra sidan:
En vildsint överspelande ärkemagiker som vill ta över, förinta eller bara skapa kaos i världen.
En krigare med tentakler i öronen och en förkärlek för ljusblå läppstift.

I mitten:
Imperiet Izmer och den unga kejsarinnan som styr det och vill skapa jämlikhet, fred, blommor, myspys, gullinull och mer fina saker för hennes folk. Och massor, massor, massor med fängelsehålor och drakar.

Handlingen är den så traditionella... Onding-vill-ta-över/förstöra-världen-med-hjälp-av-ett-föremål-av-stor-makt godingar-måste-stoppa-honom.

Hjältarna ”Ronan Keating” och ”Jar Jar Binks” bryter sig in på magikergillet för att stjäla saker, de förstår inte att det kan vara vist att vara tyst, utan stojar och står på. Välter omkull saker och blir påkomna av en ung torr hjältinna. Men just som hon skall släpa dem till vakterna blir hennes läromästare dräpt av huvudondingens knähund Damodard, även kallad; ”mannen-med-det-blå-läppstiftet”. Det visar sig att de var ute efter en viss scroll som skall visa vägen till vars mojängen som styr röda drakar finns. Den torra hjältinnan tar dock scrollen och kastar sig iväg i en portal med Ronan och Jar Jar. De landar på stadens gator i en sophög där det sover en dvärg med det mest fejkade av alla fejkade lösskägg. Tillsammans gör de sig redo att genomföra questen med stort Q. Hitta staven, rädda kejsardömet och få högvis med XP.

Sedan händer massor med spännande saker. De tar sig till ett tjuvgille där en misslyckad transvestit styr verksamheten. Och Mr tvålfager, det vill säga Ronan, tar sig igenom en stor labyrint med hela (!!) tre rum. Hjältinnan blir fångad och ”mannen-med-det-blå-läppstiftet” börjar böla för henne att han inte har någon egen vilja och inte vill vara ond. Därefter suger han ut hennes tankar med tentaklerna från sina öron.
Sedan sker ju det som de flesta Star Wars fan önskar skulle ha skett i Episode I, Jar Jar dör! Inte bara det, man får även se en äkta ”Nooooooooo” scen där hjälten ställer sig på knä och skriker till himlavalvet, underbart.

Sedan ännu en dungeon där det lyser ett grönt monsterljus och rökmaskinen är i full gång, där hittar hjälten det mäktiga föremålet, som ”mannen-med-det-blå-läppstiftet” stjäl. Sedan igenom teleportal till slutstrid i en stad med massor av taskigt datoranimerade drakar och tokigt överspel från alla parter. Därefter XP och kompissnack.

*pust*

Men bra saker då, är verkligen filmen totalt genomrutten?
Ja och nej, den är faktiskt underhållande att se på (ibland), i alla fall om man spelat Dungeons & Dragons. Förvisso är effekterna taskiga och vapnen och rustningarna är så plastiga att man när som helst förväntar sig att ett Italienskt powermetalband rusar in och börjar lira (dessa har ju, som de flesta vet, mottot ”Ju plastigare desto bättre”). Men, vissa av kostymerna är tuffa rent fantasymässigt sett och många dekorer är riktigt snygga. Sedan så måste jag ju säga att slutstriden med massvis av drakar och magiker som öser på i staden var riktigt episk och mäktigt!
När det gäller skådespelarprestationer så är väl den man hoppades mest på, Jeremy Irons (Mr superevil himself), en besvikelse. Oki överspel i all ära men kom igen. Han grimaserar och gör gester för minsta lilla. Det beror troligtvis på att han inte blev så uppmärksammad som barn när han är tvungen att hävda sig så att alla verkligen ser.

- Ahh kejsardömet skall bli mitt *visar tänderna*, ahhhhh *mäktiga gester*
- Ahhh titta där är det en blomma *grimaserar och viftar med händerna* ahhh *gurgel* snart skall den inte ha något liv *rycker upp den och krossar den i sin näve* ahhhhh *galen blick* vad jag är OND!!!! *viftar ännu mer med händerna och grimaserar ofantligt*.

Tja, skulle helt klart vara jobbigt att umgås med honom en längre tid. Nä den som utmärker sig mest i mina ögon är den som spelar Xilus, ledaren för tjuvgillet. Han är lagom slemmig och äcklig men ändå med humor och inte så mycket till överspel. Och sedan gör faktiskt Jar Jar inte så illa ifrån sig alla gånger.

Men som sagt. Dungeons & Dragons skall man inte se om man vill ha något seriöst och vettigt. Däremot så fungerar den som flummfilm och säkerligen en underbar underhålningskälla dagen efter.
Till betyg blir det 4st überkalkoner och en förhoppning att de gör en långfilm på Hercules eller Xena istället för en uppföljare till denna plastiga kreation.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
LOL! Och det värsta är att...

...det där med att "hej-jag-ser-ut-som-sångaren-i Aqua-och-har-blått-läppstift" sög den söta hjältinnans tankar från henne med tentakler som kom ut ur hans öron... det är sant! Måste ses för att verkligen uppskattas... öh, eller nått sånt! /M

zeor

Veteran
om man ska haka upp sig på allt i filmen så borde man inte se den.
denkanske inte är så bra jord omm an tänker efter men den har en handling och det är ju det viktigaste och alla goda övrelevar ju inte som i dom flästa andra filmer.
själv tycker jag att den e cool men jag kann ju inte bestämma vad ni ska tycka.

KaGGe

Veteran
Men ingen kan ju tycka att filmen var bra ... vafan .. den såg ju ut som en bilig kopia av Xzena eller Herkules ... vf den var riktigt kass " Kalkon " film ... den var ju inte ens seriös (kanske lite då ...) den va FÖR linjär ... . skådisarna var hel kassa .... dom inproviserade inte nån gång ..

Blasphemy

Swashbuckler
Tja det är ju svårt att haka upp sig på filmen innan man sett den. Hmmmm
Missupfatta mig inte, den är underhållande. Men den är fasiken inte bra. Och visst har den en handling men "Fredag den 23e del 7" har också en handling... OM än inte så bra...

Tjollavipp

G

Guest

Guest
Nog för att jag visste att du var född kritiker. Din recension slog huvudet på spiken, filmen suger rakt igenom men har fortfarande ett visst underhållningsvärde. Bland annat skrattade jag gott när de skulle förfölja några personer för att hitta till tjuvgillet (eller hur de nu var). Och en av karaktärerna utbrister något i stil med "It can't be them they are low level", vet inte vad ni gjorde men jag låg dubbelvikt av skratt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Du har så fullkomligt rätt i att den här kalkonen suger stort. Denna amatör-regissör lyckas till och med få kända skådisar som Jeremy Irons och Thora Birch att agera dåligt. Den enda minnesvärda prestationen är Richard O'Brien som Xilus, men den mannen är ju klippt och skuren för den rollen (remember Riff Raff?).

Efter alla år av förväntningar fick vi detta... /images/icons/mad.gif/images/icons/mad.gif

/Mikael - som hoppas att Courtney Solomon aldrig försöker göra film igen

ro83rt

Swordsman
Re: LOL! Och det värsta är att...

Finns det någon spell i reglerna där man kan trolla fram tentakler som suger tankar i öronen. Om man ser på filmen så får man jätteröda öron, snyggt mot blått läppstift, när spellen är aktiv.

Kalil

Swordsman
Courtney Solomon?!? Det måste rimligen vara en psudonym. Jag tror att det är någon av kulturfilmens stora regissörer som levt ut sina frustrationer inför konstens förgänglighet under falsk namn :)

/Kalil

Oldtimer

Slava Ukraini!
Tyvärr är Mr Solomon en riktig person. Kanadensare och son till Fran Solomon som jobbat som "production coordinator" på ett dussin biofilmer och TV-produktioner.

När man ser vad sonen presterat, önskar man att Mrs Solomon använt P-piller lite flitigare.

Bara för att mamma jobbar inom film betyder det inte att man själv klarar av att göra en./images/icons/crazy.gif

/Mikael - som också vill göra en film för 35 miljoner dollar

Oldtimer

Slava Ukraini!
År av förväntningar? Var fick du dom ifrån? Den tecknade TV-serien?

Knappast. Men allt sedan Gary Gygax for till Hollywood i mitten av 80-talet har D&D-spelare hoppats att det skulle göras en D&D-film. När man sedan fick höra att storheter som Steven Spielberg gillar att spela D&D (minns någon inledningen på E.T.?), hoppades man ännu mer. /images/icons/crazy.gif

Detta visar bara på sanningen i det gamla talesättet: Var försiktig med vad du önskar dig, du kan ju få det.

/Mikael - som var dum nog att önska sig

Blasphemy

Swashbuckler
JA!
Det var ju Richard O'Brien... Tyckte ju att jag kände igen honom-... Gamla goa Rocky Horror... Tufft...