Har precis avslutat genomläsningen av boken Beredskapstid till rollspelet Chock: Åter från graven publicerat av Eloso.
Helhetsintryck
Boken är en rejäl pjäs på en bit över 200 sidor och är indelad i tre delar. Boken har ett fantastiskt stämningsfullt omslag signerad Ola Larsson och övriga illustrationer och kartor är genomgående bra kvalitet (av Nils Gulliksson, Richard Svensson samt kartor av Pär Lindström). Jag får en känsla att man arbetat flitigare med den här boken av skäl som beskrivs nedan.
Del 1: Världen
Här får man en tillbakablick med bra fakta om 40-talet i Sverige. Texten är tydlig och innehållet hade varit intressant även om det inte varit till ett rollspel - det är ett mycket gott betyg. Jag tror knappt jag sprang på ett enda korrekturfel i den här delen. Det här kapitlet gjorde mig klart sugen på att spela i den här settingen.
Del 2: Regler för spel på 40-talet
En sammanställning på ett fåtal sidor kring setting-specifik anpassning kring livsstil, färdigheter och vapen. Har av olika anledningar valt att inte gå in på spelets regelböcker och har därför svårt att komma med synpunkter i den här delen, men jag förmodar att det är lämpligt att även regeltermer görs tidsenliga.
Del 3: Någonstans i Sverige
Den här delen innehåller fyra fullängdsscenarion författade av Sveriges skräcknestor Anders Fager. Delen inleds med ett förord från redaktören, vilket känns lite märkligt så här långt in i boken, men framför allt hoppade jag till över redaktörens beskrivning "Vi som brinner för Fagers författarskap känner honom som mannen som tog H.P. Lovecrafts verk och gjorde dem till något modernt och läsvärt.". Läsvärt? Här sker också en underlig disposition då scenariona beskrivs summerat i en annan ordningsföljd än de är placerade i boken. Den här delen har sämre korrektur, men fortfarande hästlängder bättre än de övriga Chock-produkter jag recenserat.
Scenariona (i den ordning de faktiskt är placerade i boken):
"Tolv bortglömda män"
En spökhistoria om en grupp värnpliktiga som utsätts för ett experiment med stridsdroger. Författaren gör klart redan från början att det här är en rälsad historia, vilket i sig inte behöver vara dåligt, och det är det inte heller. Tycker det här är ett välskrivet äventyr, bra plot levererad med rappt och konkret språk. Små smarta tips och informationstexter som stämningshöjare under spel. Jag är inte så förtjust när mysterier får parallella spår eftersom det riskerar att förvirra spelarna och att äventyret välter. Här finns ett litet sådant spår, men det är frikopplat från övriga händelser. Jag gillar det här!
"Den skånske löjtnantens kvinna"
Ett spiondrama kryddat med lösa förbindelser som utspelar sig i Stockholm. Summeringen av scenariona som nämdes ovan stämmer inte riktigt med handlingen vilket är en trist detalj. Varje rollperson har en officiell och en mindre officiell relation till den nämnda löjtnanten och platsen för den slutliga konfrontationen kändes först lite gonzo, men den växer på mig och nu tycker jag den är rätt häftig. Har en liten sidohistoria precis som scenariot ovan, men på samma sätt är den också frikopplad vilket ger valmöjlighet. Tydligt och vässat språk även i det här scenariot. Det här vill jag gärna spelleda för min grupp!
"Täcknamn Orsa"
Ett undersökningsscenario där RP skickas till Orsa för att undersöka en tysk delegation arkeologer som dyker efter fornlämningar. Här finns också viss intrig mellan olika fraktioner i staden som kan skapa ett intressant kaos. Sidospåret i den här berättelsen är att sångerskan Alice Babs dyker upp och eventuellt blandar sig i situationen. Det här är också ett stabilt scenario som kändes kul i genomläsningen. Några korrfel här och där (någonstans förväxlar man Orsa med Falun) men texten är generellt bra och välskriven.
"Skumtimmen"
Dunkel deckargåtan om den lilla fiskebyn Nordarskhamn på Gotland som hjälper båtflyktingar undan kriget. RP skickas av olika anledningar till byn för att utreda individuella uppdrag vilket i sig kan skapa visst antagonistspel. Här är det aningen fler korrekturmissar. SLP:n Myndigh benämns ibland istället som Modigh. En faktaruta beskriver att närmaste kyrkan finns i Agna (en annan ort förmodar jag), men det finns en kyrka utritad på kartan över Nordarskhamn. En annan miss som förövrigt gäller samtliga scenarion är att rollpersonerna konsekvent omnämns som "Spelarna" i texten. Trots skavankerna är detta sammanfattningsvis ett riktigt trevligt scenario.
Sammanfattningsvis
Den här boken har som nämnt lite onödiga korrekturmissar i sina senare delar och det är tråkigt att jag som läsare hittar så pass mycket som någon (någorlunda nitisk person) borde fångat i en enkel genomläsning. Bortsett det så är boken riktigt bra. Intressant fakta, spännande scenarion och snygga illustrationer. Vågar nästan säga att den här boken var anledning nog att köpa hela spelet.
Helhetsintryck
Boken är en rejäl pjäs på en bit över 200 sidor och är indelad i tre delar. Boken har ett fantastiskt stämningsfullt omslag signerad Ola Larsson och övriga illustrationer och kartor är genomgående bra kvalitet (av Nils Gulliksson, Richard Svensson samt kartor av Pär Lindström). Jag får en känsla att man arbetat flitigare med den här boken av skäl som beskrivs nedan.
Del 1: Världen
Här får man en tillbakablick med bra fakta om 40-talet i Sverige. Texten är tydlig och innehållet hade varit intressant även om det inte varit till ett rollspel - det är ett mycket gott betyg. Jag tror knappt jag sprang på ett enda korrekturfel i den här delen. Det här kapitlet gjorde mig klart sugen på att spela i den här settingen.
Del 2: Regler för spel på 40-talet
En sammanställning på ett fåtal sidor kring setting-specifik anpassning kring livsstil, färdigheter och vapen. Har av olika anledningar valt att inte gå in på spelets regelböcker och har därför svårt att komma med synpunkter i den här delen, men jag förmodar att det är lämpligt att även regeltermer görs tidsenliga.
Del 3: Någonstans i Sverige
Den här delen innehåller fyra fullängdsscenarion författade av Sveriges skräcknestor Anders Fager. Delen inleds med ett förord från redaktören, vilket känns lite märkligt så här långt in i boken, men framför allt hoppade jag till över redaktörens beskrivning "Vi som brinner för Fagers författarskap känner honom som mannen som tog H.P. Lovecrafts verk och gjorde dem till något modernt och läsvärt.". Läsvärt? Här sker också en underlig disposition då scenariona beskrivs summerat i en annan ordningsföljd än de är placerade i boken. Den här delen har sämre korrektur, men fortfarande hästlängder bättre än de övriga Chock-produkter jag recenserat.
Scenariona (i den ordning de faktiskt är placerade i boken):
"Tolv bortglömda män"
En spökhistoria om en grupp värnpliktiga som utsätts för ett experiment med stridsdroger. Författaren gör klart redan från början att det här är en rälsad historia, vilket i sig inte behöver vara dåligt, och det är det inte heller. Tycker det här är ett välskrivet äventyr, bra plot levererad med rappt och konkret språk. Små smarta tips och informationstexter som stämningshöjare under spel. Jag är inte så förtjust när mysterier får parallella spår eftersom det riskerar att förvirra spelarna och att äventyret välter. Här finns ett litet sådant spår, men det är frikopplat från övriga händelser. Jag gillar det här!
"Den skånske löjtnantens kvinna"
Ett spiondrama kryddat med lösa förbindelser som utspelar sig i Stockholm. Summeringen av scenariona som nämdes ovan stämmer inte riktigt med handlingen vilket är en trist detalj. Varje rollperson har en officiell och en mindre officiell relation till den nämnda löjtnanten och platsen för den slutliga konfrontationen kändes först lite gonzo, men den växer på mig och nu tycker jag den är rätt häftig. Har en liten sidohistoria precis som scenariot ovan, men på samma sätt är den också frikopplad vilket ger valmöjlighet. Tydligt och vässat språk även i det här scenariot. Det här vill jag gärna spelleda för min grupp!
"Täcknamn Orsa"
Ett undersökningsscenario där RP skickas till Orsa för att undersöka en tysk delegation arkeologer som dyker efter fornlämningar. Här finns också viss intrig mellan olika fraktioner i staden som kan skapa ett intressant kaos. Sidospåret i den här berättelsen är att sångerskan Alice Babs dyker upp och eventuellt blandar sig i situationen. Det här är också ett stabilt scenario som kändes kul i genomläsningen. Några korrfel här och där (någonstans förväxlar man Orsa med Falun) men texten är generellt bra och välskriven.
"Skumtimmen"
Dunkel deckargåtan om den lilla fiskebyn Nordarskhamn på Gotland som hjälper båtflyktingar undan kriget. RP skickas av olika anledningar till byn för att utreda individuella uppdrag vilket i sig kan skapa visst antagonistspel. Här är det aningen fler korrekturmissar. SLP:n Myndigh benämns ibland istället som Modigh. En faktaruta beskriver att närmaste kyrkan finns i Agna (en annan ort förmodar jag), men det finns en kyrka utritad på kartan över Nordarskhamn. En annan miss som förövrigt gäller samtliga scenarion är att rollpersonerna konsekvent omnämns som "Spelarna" i texten. Trots skavankerna är detta sammanfattningsvis ett riktigt trevligt scenario.
Sammanfattningsvis
Den här boken har som nämnt lite onödiga korrekturmissar i sina senare delar och det är tråkigt att jag som läsare hittar så pass mycket som någon (någorlunda nitisk person) borde fångat i en enkel genomläsning. Bortsett det så är boken riktigt bra. Intressant fakta, spännande scenarion och snygga illustrationer. Vågar nästan säga att den här boken var anledning nog att köpa hela spelet.