Nekromanti [Recension] Dark Sagas

anth

Vetefan
Dark Sagas är skrivet av en svensk, Mikael Hassel (användaren MHGames), men texten är på engelska.
Det är det fjärde "OSR"-spelet skrivet av en svensk. Övriga är Fantasy! av Arfert, Whitehack av Fiktionslek, samt Svärd och Svartkonst av Murderhobo och Terje.
Dark Sagas är ett "OSR-liknande" spel på så sätt att det inte är en klon och inte är kompatibelt gamla DnD, men det försöker efterlikna den gamla DnD-känslan med nya regler. Det är skrivet under Creative Commons-licensen, d.v.s. inte under OGL-licensen.

Dark Sagas finns idag som gratis pdf och som pappersbok att köpa.
Gratisfilen innehåller inga bilder. Boken är 140 sidor svartvit A5 hårdpärm.
Illustrationerna är dels public domain (jag känner igen ett par av dem), dels svarta silhuetter som monsterillustrationer, samt lite nya illustrationer. Jag tycker att de håller lagom hög kvalitet för formatet (140 sidor A5).
Jag tycker att boken har precis lagom storlek.

Regelmotorn är enkel och använder bara sexsidiga tärningar: slå två sexsidiga tärningar och lägg till lämplig egenskap, för att lyckas ska man totalt få lika eller mer än en svårighetsgrad.

Det finns 8 grundegenskaper (attribut): Combat Skill, Quickness, Physique, Knowledge, Will, Perception, Subterfuge, Charisma. Först tyckte jag att 8 grundegenskaper var mycket, men de är genomtänkta och täcker allt som en rollperson kan tänkas vilja göra, utan att någon av dem känns onödig. Observera att Combat Skill en grundegenskap. Jag tycker också om att intelligens INTE är en grundegenskap.
Grundegenskaperna är mellan 1-6 och kan genereras på tre sätt: färdig rad (array), man köper dem (point buy), eller att man slår fram dem med 1d6 åtta gånger.

Jag vet inte om jag är så förtjust i att Combat Skill går mellan 1-6. I OSR brukar ability modifiers ligga mellan -3 och +3, men då slår man med en tjugosidig tärning, här slår man med två sexsidiga tärningar. Men jag har inte provspelat ännu, det kanske fungerar bra.

Klasserna känns igen från Basic Dungeons & Dragons, även om det är lite nya namn: dwarf, elf, halfling, priest, scout, warrior, wizard. Även klassförmågorna känns igen från DnD.

Kroppspoäng går från 8 + physique för wizard till 20 + physique för dwarf. Det är lite mer än vad man brukar börja med i OSR, å andra sidan finns inga levels så man får inte så mycket mer hit points. För att ni ska få något att relatera till gör en dolk 1d6-1 och ett tvåhandssvärd 1d6+3 i skada.

Magi kan användas av wizard, elf och priest. För att använda magi måste man lyckas med ett will-slag (alla tre klasserna använder will). Det betyder att man kan misslyckas använda magi. Man kan också fumla och få korruption. Att använda magi kostar magic points så man har inte spell slots.

Det finns inga levels, istället får man 1-2 xp per spelsession. För 2 xp kan man försöka förbättra en valfri grundegenskap: slår man lika eller över sin grundegenskap med två sexsidiga tärningar stiger den ett steg, ingen grundegenskap kan dock bli högre än 10.

Det finns c:a 100 monster, vilket räcker för att få med nästan alla klassiska DnD-monster.

Sammanfattningsvis är det ett trevligt litet spel med enkla, men ändå moderna, regler. Även om det inte är kompatibelt med gamla DnD uppfattar jag det som enkelt att konvertera andra OSR-äventyr till Dark Sagas.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Kan du berätta något om namnet? Dark Sagas implicerar något annat än murderhobos-på-guldjakt. Är det "bara" ett fräckt namn eller finns det något i spelet (mekanik, fluff) som uppmana eller skapar "Dark Sagas"?

anth

Vetefan
Skarpskytten;n115374 said:
Kan du berätta något om namnet? Dark Sagas implicerar något annat än murderhobos-på-guldjakt. Är det "bara" ett fräckt namn eller finns det något i spelet (mekanik, fluff) som uppmana eller skapar "Dark Sagas"?
Det står tyvärr inte mycket om namnet i boken.
Mikael skriver att den tryckta boken har det interna versionsnummret 8.5, att spelet från början hette Old School Quest och att det inte var förrän i version 6 som spelet fick sitt nuvarande namn.

Mikael beskriver tre settings som spelet passar till: high fantasy, low fantasy och dark fantasy. Men det är mest för att visa att spelet passar till all sorts fantasy. Det finns inga direkta regler som specifikt är anpassade för mörka sagor.
Jo kanske korruption då, som kan förvandla magianvändare till monster. Men där står bara att om rollpersonens korruption överstiger 2 x Will så börjar denne utveckla monstruösa drag som t.ex. huggtänder.
Det finns även med en kort beskrivning av en setting (med karta) på sju sidor i slutet av boken. Denna setting beskrivs som post-apokalyptisk.