wilper;n214897 said:
Spelet som Riotminds gjorde drev iväg för långt från det som jag menade att ett retro-Drakar och Demoner skulle vara. Ju fler glipor det är i Riotminds försök, desto större blir chansen att det någonstans ifrån kommer något nytt som är närmare det jag önskade mig.
Eftersom jag är nyfiken, vad skulle det varit istället? Jag frågar ärligt då jag själv är kluven.
Annars kommer ju Fria Ligans Gulliksson-spel i vår (?) och det känns ju retro om något. Men det lär ju inte bli BRP...
För egen del är jag som sagt osäker på vad jag tycker. Å ena sidan drar layout- och språkfelen och vissa osmidiga regellösningar ner helhetsintrycket men samtidigt, vad hade jag egentligen förväntat mig? Med en del ganska enkelt husreglande gällande RP-skapande och strid ser jag inga stora brister i övrigt, utan det hela borde bli väl så spelbart, med de begränsningar och möjligheter BRP har. Och vidhängande scenarion känns ännu så länge kul (bara skummat dem hittills).
Frågan är väl vad retro-vurmen egentligen består i (förutom nostalgi). Jag ser 4 saker personligen:
1) En lätthanterlig och begränsad regelmassa (Western IV? Nej tack!)
2) Fritt äventyrande i en hyfsat öppen spelvärld
3) Inte en massa tungrodd metaplot utöver vad scenariot har i sig självt (och scenariona ska gärna vara ganska korta)
4) BRP-mekanik och fantasy-miljö (eftersom det är det som är retro i Sverige)
Sanningen är väl att Riotminds nog levererar hyfsat på alla punkter. I övrigt är det som alltid mycket upp till oss själva vad vi väljer att göra av det. Jag undrar om det inte är så att vår retro-vurm är mindre djupgående än vi kanske tror själva? I alla fall för egen del kan jag konstatera att jag absolut kan lockas av att spela enligt mina punkter ovan men jag vet också med mig det bara är roligt under en begränsad tid, sedan vill jag tillbaka till mer komplexa upplägg som kräver mer av mig som spelare eller SL igen. Äventyrspaket 1 till DoD 87 kontra Undergångens Arvtagare helt enkelt, vilket är roligast i längden? Av samma skäl spelade jag Star Wars D6 och deras superrälsade 80-talsgrejer (t.ex. Black Ice) med stor behållning i vintras, men det tappar också sin charm för mig efter 1-2 scenarion.
Betyg på DoD 2016 då?
Godkänt, 3+, ett högre betyg hade krävt färre fel och mindre mängd husreglande (för att passa mig). I grunden gillar jag ändå uppdateringen och önskar den inte oköpt, den ger mig inspiration att spela den typen av rollspelande och förser mig med nytt underlag att för göra det. Men det kommer inte bli ett spel jag lever med i flera år men det var nog aldrig sannolikt ändå.
En sista notering för framtiden: Personligen dras jag till spel för att de tillhandahåller scenarion jag vill spela, inte för att de har en fantastisk mekanik. Kan Riominds leverera bra scenario-stoff framöver och inte gå emot någon av punkterna ovan (t.ex. genom att producera en massa regelexpansioner) kan spelet säkert också gå bra och kanske även få mig att hänga kvar vid det längre än vad jag tror idag.