Nekromanti [Recension] Finna Dolda Ting

zonk

muterad
Jepp, ger en bra känsla för vad man får! Hade funderat på att köpa.. och nu blir det köp!

CapnZapp

Myrmidon
dels reaktioner av typen "vänta nu, så gick det inte till!"
Nu blir jag nyfiken:

Kan du ge ett exempel? (På text från boken som triggade denna respons)

Varje sådant exempel kan ju bli en utmärkt forumtråd där vi diskuterar vem som minns vad och varför jag har rätt men du har fel :)

den stora svagheten Finna Dolda Ting dras med är just källkritisk. Detta är kanske ofrånkomligt eftersom tillgången på primärkällor är väldigt dålig.
Det är väl böcker som denna som kommer bli källreferenser i framtiden. Hittills finns ju i princip ingen skriven historia alls för rollspelare.

Att intervjua spelskapare (och konventsbesökare?) är ju att jämställa med när forskarna för första gången intervjuar ursprungsbefolkningen. Efter att deras rapport kommit ut kan man börja diskutera deras traditioner och ursprungsmyter mer vetenskapligt. Men det är ju med förbehållet att man måste blålita på de första forskarna som samlade in informationen (skrev ner, spelade in ljudband etc).

Det nedskrivna som finns är ju något som bara med stor svårighet låter sig läsas: rollspelsforum som detta. Många har lagts ner och försvunnit. Även om WRNUs arkiv finns kvar är ju informationen särdeles ostrukturerad; att få fram ett skeende om en viss produkt kräver ju mer än lovligt med sovring. Och ändå blir det bara nittiotalshistoria (inte åttiotalshistoria).

(Ett argument för att skriva saker "på riktigt" så de fastnar. Ner för chatten, fram för foruminlägget :)

anth

Vetefan
Jag tänker inte skriva en egen recensionstråd, utan skriver i den här tråden istället.
Författarna skriver själva i förordet att de inte är i närheten av att få med allt (då skulle boken ha blivit mycket tjockare) och att de definitivt inte har fått allt rätt. Dessutom känns det mer som en skönlitterär bok än en fackbok. Jag t.ex. försökte hitta ett stycke som jag hade läst, men det var stört omöjligt på grund av bristen på struktur i boken. Det hindrar inte att jag tycker väldigt mycket om den, för den känns väldigt personlig.
Det här kommer att bli en klassiker inom den svenska rollspelshobbyn och ett verk som framtida generationer kommer att luta sig emot när de diskuterar rollspelens uppkomst i Sverige - vilket är lite synd, då det verkligen inte är, eller ens utger sig för att vara, ett fackverk.

CapnZapp

Myrmidon
Men är inte det symptomatiskt för oss rollspelare?

Vi gestaltar gärna experter men ÄR inte experter... :)

zonk

muterad
CapnZapp;n145332 said:
Det nedskrivna som finns är ju något som bara med stor svårighet låter sig läsas: rollspelsforum som detta. Många har lagts ner och försvunnit. Även om WRNUs arkiv finns kvar är ju informationen särdeles ostrukturerad; att få fram ett skeende om en viss produkt kräver ju mer än lovligt med sovring. Och ändå blir det bara nittiotalshistoria (inte åttiotalshistoria).

(Ett argument för att skriva saker "på riktigt" så de fastnar. Ner för chatten, fram för foruminlägget :)
Egentligen borde man printa ut och binda in, och spara, som forna tiders brevkorrespondens. Och sen tänka sig att nån forskare i framtiden kommer grotta ner sig i sånt här. ;) Mer seriöst finns det väl en del initiativ för att spara det som finns på nätet, typ internet archive? Kanske finns några nedlagda forum kvar där? Till någon del i varje fall..

Känns som det digitala/nätet synliggör den konstanta informationsförlust som alltid pågått - det är ju ytterst lite från historien som finns kvar. Saker måste skrivas ner eller på annat sätt dokumenteras, och sen ska de klara sig genom århundradena..

Bolongo

Herr Doktor
CapnZapp;n145332 said:
Nu blir jag nyfiken:

Kan du ge ett exempel? (På text från boken som triggade denna respons)

Varje sådant exempel kan ju bli en utmärkt forumtråd där vi diskuterar vem som minns vad och varför jag har rätt men du har fel :)
De två stora saker jag varit involverad i är GothCon och SVEROK.
Vad gäller GothCon så fnyser jag lite åt folk som tror att de uppfann friform på 90-talet... Vi körde regellösa arrangemang redan i mitten av 80-talet. ;)
Vad gäller SVEROK så är det mer ett exempel på att för mig så var det intressanta det som hände internt - möten och sådant var mer en eftertanke. Men jag inser vid en gnutta eftertanke att det som intresserar mig bara var känt för en handfull personer, och för spel-Sverige som helhet var förstås mötena det synliga, officiella, tecknet på att någonting skedde.

CapnZapp;n145332 said:

Jag tänkte mig ännu längre tillbaks i tiden, innan internet. Då behöver man källor som de Peterson använde sig av: gamla fansin, protokoll från möten på föreningar, konvent och företag, korrespondens med snailmail.

solvebring

Superhero
zonk;n145297 said:
Jepp, ger en bra känsla för vad man får! Hade funderat på att köpa.. och nu blir det köp!
Och jag hade helt självklart tänkt köpa men blir grymt osäker nu. Alltså, utöver titel och bildmaterial verkar den ju märkbart dålig ...

Därmed hoppas jag på fler recensioner!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Peterson har uttryckligen sagt att han medvetet undvikit intervjuer av den enkla anledningen att folk har olika upplevelser av samma händelse, eller helt enkelt minns fel.

Arfert

Facit
Den är inte dålig, Solve. Däremot finns det små hål, men det är inte så farligt. Moralpaniken får en stoooor plats också, men det är heller inte konstigt, de det finns en massa material att hämta där.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag älskar boken. Främst för att den gör en rollspelhistoris tillgänglig för de som inte redan ör superengagerade. Och vi andra får en gemensam punkt att diskutera kring, vilket också är superbra och viktigt. Alla rollspelare bör äga denna.

Utförligare recension kommer i nästa Fenix.

Jocke

Man med skägg
Jag tycker att det är trist att jag typ är den enda personen de citerar som de inte orkade skriva ut namn på (en gång är krank i och för sig en hemsida och inte en person också).
Jag håller på med en text om FDT till Boningen, men den blir fan aldrig klar...

solvebring

Superhero
Big Marco;n145411 said:
Varför? Hurdå?
Jag tolkar den utifrån recensionen som luddig och innehållsfattig och mer som en sammanfattning på en höft snarare än en faktisk historisk tillbaka- och överblick, vilket jag förväntade mig iom dess reklam och påstådda inriktning.

Big Marco

Läskig
Jocke;n145420 said:
Jag tycker att det är trist att jag typ är den enda personen de citerar som de inte orkade skriva ut namn på (en gång är krank i och för sig en hemsida och inte en person också).
Jag håller på med en text om FDT till Boningen, men den blir fan aldrig klar...

Och jag har mitt namn felstavat. Men va fan liksom. :)

Big Marco

Läskig
solvebring;n145425 said:
Jag tolkar den utifrån recensionen som luddig och innehållsfattig och mer som en sammanfattning på en höft snarare än en faktisk historisk tillbaka- och överblick, vilket jag förväntade mig iom dess reklam och påstådda inriktning.

Innehållsfattig är den inte. Dock är det inte ett akademiskt verk eller uppslagsbok, utan mer av artikelserie kanske. Faktatunga sektioner blandas med anekdoter och intervjuer, och viss spetsfundig humor. Glirning mot Khelataar-omslaget var tex skönt.

Mundo

Myrmidon
Bolongo;n145366 said:
Jag tänkte mig ännu längre tillbaks i tiden, innan internet. Då behöver man källor som de Peterson använde sig av: gamla fansin, protokoll från möten på föreningar, konvent och företag, korrespondens med snailmail.
Åh Herregud. Fem femtonåringar träffas och skriver på ett papper innan de ska börja leka rollspel (ja, i den åldern LEKER man rollspel) för att det måste protokoll-föras om de ska få hyra den här källarlokalen av kommunen. Det var den gamla goa tiden™.
Det e najs.

solvebring

Superhero
Alla de här gensvaren på min känsla utifrån recensionen ställer helt klart boken i en mer tilltalande dager. Tack för dessa redogöranden!

Bolongo

Herr Doktor
solvebring;n145425 said:
Jag blir nyfiken på hur du fick det intrycket.

Alltså, andra delen är korrekt: den skjuter rätt mycket från höften, men det är som jag påpekar nästan ofrånkomligt om man inte vill göra ett grävarbete som de flesta skulle finna olidligt tråkigt. Och jag kan absolut inte förstå hur jag gav intrycket att den var innehållsfattig.

Är det för att jag började med kritiken? Jag tyckte det behövdes för att dämpa hypen något. Men i slutändan ger jag den ändå ett gott betyg.