Nekromanti [Recension] Grottzine nr. 6 (lite sent, men ändå)

osrick

Veteran
Det är kul att få ett riktigt fanzine i lådan. En av anledningarna att ha kvar sin postbox. Särskilt kul är det om varje sida är fylld med hög OSR-kvalitet. Vilket Björn, Mattias, Christian och de andra balkom Grottzine fortsätter erbjuda, i frenetisk utgivningstakt. Nr 6 av fotostat-zinet Grottzine är - innehållsmässigt - solitt rakt igenom, med både recensioner, en mini-dungeon, nya item- och monstervariationer.

Går man direkt på originalmaterialet hittar man superba godbitar under 'Tolv magiska Svärd' . Letar du förslag på finessrika vapen bortom den vanliga +3-rutinen ? Vad sägs om Svarthelgon, Sorgetår och Vulkanhugg ? Och det var bara namnen! Extremt genomtänkta och attraktiva spelhöjare, med (för mig iaf) en snyggt nordisk sagotouch.

Goffmans Koffert är ett välplanerat men snabbspelat litet scenario med bra intro och listig twist. Garvade gott åt ölfontänen (som påminner om den grötkanon i ett goblinpentry min brorsa hittade på till ett äventyr way back) och de självgående stövlarna, men den lysande idén med en scrollpiratkopieringsfabrik är det som verkligen osar äkta OSR. Kompakt, kul och inbjudande - kan bli en perfekt fortsättning på det 1e-lågnivå-knas jag själv spelleder just nu.

Och på sista sidan får vi ett nytt monster: Gobotaurus - en unik best som garanterat förnyar all goblinslentrian. Får starka Nilbog-vibbar - men fullt spelbar. Kul!

Layoutmässigt, då ? Det känns paradoxalt nog både lyxigt och samtidigt lite öde att det är så stora vita marginaler runt texten på varje sida. Fanzinet är i A5-storlek men flera av sidorna skulle faktiskt fått plats på A6. Jag är väl miljöskadad men fanzines har för mig alltid varit att exploatera tryckytan maximalt. Knô in mer !
Och - visserligen är OSR hardcore. Och att ge ut ett fanzine idag är ännu mer hardcore. Men att inte ens ha ett riktigt omslag, utan börja bladet pang på innehållsförteckningen som i urtida Hidden Shallows-1978-D&D-brännstencilfanzine-stil..... det är t o m beyond ultracore. Ett formgivet omslag skulle höja nivån ännu mer - nu stannar jag på 4 av 5.

Skaffa! http://grottzine.blogspot.com