Jag har läst ett nytt spel och skrivit om det:
http://sveslack.blogspot.se/2017/01/m-space-recension.html
http://sveslack.blogspot.se/2017/01/m-space-recension.html
Jo, det är tyvärr lite av ett lotteri att köpa Lulu-böcker.clarence redd;n218333 said:Lulus bindning upplever jag inte som så dålig, men det kanske varierar mellan olika exemplar.
I Lulus bokmakarinterface kan man välja mellan två olika typer av limmad rygg, den ena något dyrare. Jag undrar om den dyrare är robustare.anth;n218336 said:Jo, det är tyvärr lite av ett lotteri att köpa Lulu-böcker.
Mja, riktlinjer i en sidebar. I brist på annat kan man tolka det som regler, men det är ett dåligt sätt att presentera det på. Dessa riktlinjer är inte heller heltäckande.clarence redd;n218333 said:Kul att du tagit dig tid att recensera M-SPACE!
Edit: Riktlinjer för storlek på besättningen finns på sid 100!
Det är lovvärt att utveckling fortsätter. Jag kan tyvärr inte hitta några filer som motsvarar din beskrivning. Allting under "downloads" hör till den existerande versionen.clarence redd;n218333 said:Du tycker att reglerna för rymdstrid och rymdskeppskonstruktion är oklara, men det kommer mer utförliga exempel på båda i version 1.1 som förtydligar det hela. De finns redan tillgängliga på vår webbsida som separata PDFer för den som är nyfiken.
De har jag såklart hittat. Men de innehåller som sagt inga nya regler.clarence redd;n218360 said:Under Additional Downloads på webbsidan finns Starship Design Walkthrough och Starship Combat Example.
Hur då, menar du? Jag ser ingen handling som är så farlig att den skulle uppmuntra motståndaren att gå på defensiven.clarence redd;n218618 said:- Pilot-initiativ är väldigt funktionellt, eftersom man då till exempel kan "tvinga" en motståndare att gå in i ett defensivt flygmönster
Min poäng var att de är ofullständiga tillägg, den SL som vill använda dem måste göra klart reglerna själv. Vilket inte behöver vara en synd i sig själv så länge det är klart markerat som ofärdigt, men det är något missvisande att ha med i ett officiellt spelexempel.clarence redd;n218618 said:- Firing Arcs, positionering, ammunition och några andra saker är tillägg som man kan använda om man vill. Värdena finns där om du vill, men som bas är de lämnade åt sidan för att göra strider kvickare.
Det är ju inte riktigt analogt, eftersom ett skepp med fler vapen måste ha bemanning för att kunna skjuta med dem - och den besättningen får också AP. För övrigt: det du precis skrev implicerar att om skepp A har 2 kanoner och skepp B bara 1, måste B välja vilken av A:s kanoner den slår sitt slag mot, och den andra får en gratisattack. Den tolkningen kan man fundera vidare på, men det är i vilket fall inte det som sker i exemplet: där väljer bara A det bästa av sina två slag att jämföra med B:s slag.clarence redd;n218618 said:- Precis som i vanlig strid i Mythras, räknas en attack mot någon som inte har några Action Points kvar som att mottagaren misslyckas - alltså stor chans för en Special Effect för anfallaren. Samma sak när ett skepp har fler kanoner än ett annat.
Hypotetiskt hade jag väl tänkt mig ett helt nytt Pilot-slag, men ditt förslag är faktiskt bättre: att fortsätta använda det första. Det är bara att notera det på ett kladdpapper, så behöver man inte hålla det i minnet. Mycket enklare än att slå ett nytt slag.clarence redd;n218618 said:- Logiken med Gunnery vs Gunnery: skjuter man bra (laser-pepprande a la Star Wars) tvingar man motståndarpiloten att ändra flygmönster, vilket försvårar för dennes Gunner. Det kan tyckas väl indirekt, men fungerar betydligt bättre i spel än att lära sig att komma ihåg vad piloterna slog.
För att fortsätta på denna tråden med några konstruktiva förslag...Bolongo;n218639 said:Hur då, menar du? Jag ser ingen handling som är så farlig att den skulle uppmuntra motståndaren att gå på defensiven.
Man behöver inte vara så petimetrig med avstånd. Range Bands duger gott.clarence redd;n218844 said:Anledningen till att "Change range" ligger som en specialeffekt är att jag vill följa Mythras grundregler så nära som möjligt. Börjar man däremot notera distanserna mellan skeppen, så får man den här möjligheten på ett mer organiskt sätt. Under mina sessioner blir det i allmänhet för krångligt.
Ja.. och vad har det med pilotens manövrer att göra? OK. låt mig bryta ned alla de möjliga pilot-handlingarna, och hur jag skulle reagera ifall min motståndare har initiativet och väljer den handlingen.clarence redd;n218844 said:Varför tycker du att man inte har något att hota med? Så här tänker jag: En bra träff med en blaster får ner sköldarna, och efter det ligger både vapen, cockpit och motorer i riskzonen att slås ut. Det räcker ofta med en enda specialeffekt i det här läget för att kunna välja var man träffar, och därmed decimera motståndaren ordentligt (eller till och med slå ut den).
Default i de allra flesta BRP-spel är att avståndsstrid inte är motsatta slag alls. Ofta finns inget försvar utöver att kasta sig i skydd. Det är därför det är så dödligt. I Mythras kan man parera pilar med sköldar, och även ditt spel (s. 72) - men jag är osäker ifall du menar att det fungerar mot blasters också...clarence redd;n218844 said:Gunnery vs Shields känns lite väl... D&D för min smak. Bättre i så fall med Pilot-slaget som motstånd. Det fanns som alternativ i en tidig version, men det är möjligt att jag avskrev det för fort. Ska kolla på det igen. Men faktum är att en eldstrid i Mythras mycket väl kan bli likadan: A skjuter, B skjuter också. Anfallsslagen ställs mot varandra. Visserligen har B möjlighet att välja Evade istället, men det är bara en av möjligheterna.