Intressant recension. En del relevant kritik. Tackar för den. Tänker inte bemöta den med gnäll eller "det är inte så!!" Folk får göra en egen uppfattning. Frågor kan skickas som PM till mig eller ställas på Saga-forumet.
Kort kommentar, egentligen inte om recensionen egetligen, utan mer några tankar:
Ofattbart och trist att har en del fel slunkit igenom, trots en massiv korrläsningsinsats av många frivilliga. Shit happens. Men irriterande. Eller så är det så att det är lättare att hitta fel i en fysisk bok. Jag hittar fel i andras rollspel hela tiden, så det är en rimlig hypotes.
Dock vill jag påpeka (för de som kan vara intresserade) att vi körde åtskilliga hundratusentals simulerade strider (på stordator) mellan fiender beväpnade med
alla typer av vapen och rustninger, och med olika erfarenhet. Från noob till super-erfarna. (...som "vad händer om en nybörjare i helrustning beväpnad med en dolk möter en naken veteran som har ett tvåhandsvärd?" osv). Fick ut grafer på vilka kombinationer av komponenter som vann lättast och oftast. Och hur länge strider pågick. Sedan justerade vi värdena efter de resultat vi ville ha och körde testerna igen. Tills vi var nöjda.
Så IRL kommer de flesta strider vara lösta efter en tre-fyra stridsrundor, ofta kortare om enda sidan använder förhållandena rätt. Så man hinner sällan få pingpong, även om man bara säger "öh, jag hugger". Igen och igen.
Saga har ju mest spelats som
culture gaming, så fokus har varit på kampanj och annat för spelledaren. Systemet är trad, eftersom det har visat sig funka bra för det syftet. Därfor har vi ändrat så lite som möjligt av det. Det har funkat i spel under nästan 20 år. Men det betyder inte att Saga passar alla.
Jo en kul grej:
Något som jag däremot blev uppriktigt intresserad av var de textsnuttar som beskriver den dominanta religionen i spelvärlden. Den är ett slags gnosticism utan gnosis, en folklig nyplatonism. Vilket är en intressant tankelek, även om jag undrar hur realistiskt det är att en sådan lära skulle kunna få fäste i en medeltida värld.
Spiriti Illuminati, religionen i Saga, är snott rätt så rakt av från katharerna, en variant av kristendom som fanns i södra Frankrike fram till 1300-talet, då de blev utplånade av ett lokalt korståg. Förhörsprotokollen från kättarrättegångarna finns kvar. Jag har bara slipat av serienumret, och ändrat detaljer, gjort dem mer "spelbara". Men annars fanns den på riktigt.