Nekromanti [Recension] Star Wars: The Force Awakens

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ett par svåra ord jag inte förstod, annars känns det nästan som om det hade varit mina egna tankar =)

Conan

انتفاضة
Riktigt bottennapp till film. Tycker synd om alla fanboys som fortfarande är i förnekelse.

Vimes

Sillkung
Evokee;n140625 said:
Riktigt bottennapp till film. Tycker synd om alla fanboys som fortfarande är i förnekelse.
[Säger inget om ett svenskt rollspel]

Fridigern

Swordsman
Jag diggade filmen stenhårt, men tycker att det var tråkigt med upprepningen av en redan känd berättelse.

Jag hör till dem som faktiskt tycker att 1-3 har blivit lite bättre efter den här rullen, eftersom de visade att det gick att göra Star Wars-filmer som inte hade med dödsstjärneförstörelse att göra, jag tyckte det var repetativt redan i 6:an. Den här filmen hade blivit ännu coolare om det var en helt ny grej det handlade om, annars var den perfekt.

Conan

انتفاضة
Fridigern;n140702 said:
Jag diggade filmen stenhårt, men tycker att det var tråkigt med upprepningen av en redan känd berättelse.

Jag hör till dem som faktiskt tycker att 1-3 har blivit lite bättre efter den här rullen, eftersom de visade att det gick att göra Star Wars-filmer som inte hade med dödsstjärneförstörelse att göra, jag tyckte det var repetativt redan i 6:an. Den här filmen hade blivit ännu coolare om det var en helt ny grej det handlade om, annars var den perfekt.
Ja Lucas vågade åtminstone göra det han förutsatt sig att göra. En ny film.

Conan

انتفاضة
Minimoni;n140631 said:
Fanboy i förnekelse bara för att man inte tycker som du Evokee?
Fanboy för att man så gärna vill gilla nåt att man inte kan erkänna att det uppenbarligen var skit.

Conan

انتفاضة
Noterar att inte heller recensenten inte kunde hittas särskilt mycket som var bra med filmen.

Minimoni

Homelander
Notera att de flesta recensenter tycker filmen är ok eller bättre. Rätt magstarkt att kalla en hel hög med folk på forumet för skitälskare för det är det kontentan blir av det du skrev.Det blir mitt sista inlägg i diskussionen, vi får enas om att vi lever i olika världar och att trollet har fått nog med mat.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Evokee, om du planerar att skriva något mer i den här tråden, se till att det är något konstruktivt och inte bara sura och dryga one-liners.

Bolongo

Herr Doktor
Mitt, högst ovetenskapliga, intryck, baserat på antal recensioner och kommentarer jag sett som faller på den ena eller andra sidan, är att en majoritet av de som sett filmen gillar den. Det är förstås ingen garanterad kvalitetsstämpel. Man måste titta på motargumenten och se hur starka de är.

Till att börja med: de enda som uttrycker sig magsurt är personer som anser sig vara fans, eller åtminstone erkänner att de gillade några av de tidigare filmerna. Åtminstone är det de enda jag sett, och om det skulle finnas negativa åsikter från någon som aldrig gillat Star Wars, tja... då är det inte så mycket att bry sig om.

Så, det är bara fans vi pratar om, och subjektivt sett en minoritet inom den gruppen. Vad är det då de ogillar? Att gnälla på inkonsekvenser kan man alltid göra, även för filmer man älskar (se YouTube-kanalen Cinema Sins för bevis på det), så det kan inte vara avgörande. Det finns några som är upprörda att "expanded universe" inte filmades rakt av, men hallå - hur kul hade det varit? Nej, det enda stora argumentet som återkommer är bristen på originalitet.

Det är här jag kör fast litet. Jag förstår inte riktigt denna fixering vid nyskapande. Exakt vad är det för fel med att återupprepa välkända teman med ny utsmyckning? Jag har hittills bara kommit på ett par möjliga förklaringar.

Den akademiskt finkulturella tolkningen är att vi fortfarande lever med ett eko från 1800-talets romantiska konstnärsideal, där det äkta geniet plockar fram något helt unikt ur sin egen själs gömmor. Men konst funkar ju inte så - detta är ett dysfunktionellt ideal.

Den psykologiska tolkningen är att bitterheten bottnar i att det lyckliga slutet från episod 6 har förstörts i och med att episod 7 slår fast att nej, historien kommer alltid att upprepa sig och kampen tar aldrig slut. (Jag läste för övrigt en rolig artikel med tesen att Kraften är den egentliga skurken i den här sagan eftersom "balansen" innebär att varken ljuset eller mörkret någonsin kan vinna en definitiv seger.) Om detta är problemet har jag viss förståelse för en känslomässig reaktion, även om den bygger på felaktiga premisser.