Nekromanti [Recension] The End of the World: Alien Invasion

Krille

Super Moderator
Bok nummer tre i FFGs rollspelsserie The End of the World handlar om invasioner från världsrymden.

Boken består av två halvor: den första halvan som vi har sett förut som handlar om hur man gör sig själv som rollperson och hur denne försöker klara sig i världen som går under, och den andra halvan som innehåller ca halvdussinet sätt för världen att gå under på.

Det gemensamma temat i Alien Invasion är – duh! – invasioner från yttre rymden. Eftersom jag gillade Wrath of the Gods och jag dessutom är rätt förtjust i rymdinvasioner så hade jag högt ställda förväntningar.

Det skulle jag nog inte ha haft. Jag hade hoppats på skoj rymdinvasioner… men nej. De var till största delen tråkiga! Det var de små gröna männen, de små gröna männen från under vattnet, ödlekonspirationen, jättemyrorna anfaller, och den mest intressanta, dubbelgångarna infiltrerar. Här fanns inte världsätar-robot-invasionen eller rymdgud-invasionen och inte heller V-klassikern "take us to you leader, we come in peace… not! lol!".

Över huvud taget slogs jag av fantasilösheten bland scenarierna! Till och med en rymdinvasion av mangaflickor med superkrafter hade varit mer kittlande och fantasifullt!