[Recension] Travellers on a Red Road

ceruleanfive

Bläckfisk
Idag – efter nästan exakt en månads väntan på Lulu – dök Travellers on a Red Road äntligen upp. Jag har ingen historik av att skriva recensioner, men eftersom författaren själv efterfrågade recensioner tänkte jag att jag kunde försöka skriva ihop en sådan.

Som en liten brasklapp köpte jag spelet främst av nyfikenhet och som inspiration, då jag själv jobbar på ett på sätt och vis påminnande spel. Det jag var mest intresserad av var hur settingen presenterades. Recensionen är skriven efter en genomläsning och jag har själv inte provat spelet.

Om spelet
Travellers on a Red Road är ett rollspel skrivet av Lukas Sjöström (Svarte Faraonen). Det beskrivs som ett flintlås- och trolldomsspel om äventyr som kretsar kring desperata, farliga individer. Spelet har en fantasysetting som utmärker sig genom att vara icke-europeisk i sina inspirationskällor – istället blickar den åt sibiriska och nordamerikanska urinvånares kulturer, fast med flintlåspistoler, kompasser och tryckpressar.

Innehåll
Boken har strax under 160 sidor av huvudsakligen brödtext, med inslag av illustrationer och tabeller. Innehållet är förhållandevis jämt fördelat mellan regler, karaktärsskapande, spelledarverktyg och världsbeskrivning.

Regelsystemet är i grunden väldigt traditionellt: spelledare, grundegenskaper, färdigheter, tärningsrullande och erfarenhetspoäng. För handlingsslag använder man en eller två tärningar av olika typer – T4, T6, T8, T10 eller T12 – beroende på rollpersonens värde i grundegenskaper och färdigheter. Jag får lite vibbar av Eon-skolan, då det finns regler för allt från syra och eld, till att simma, sova och äta, samt utförliga regler för att resa på land och till havs. Många av specialreglerna är dock enkla, kortfattade och intuitiva för regelsystemet – det verkar mer ha handlat om att formulera dem explicit, för att spelledaren ska kunna titta på reglerna istället för att behöva göra egna avgöranden. Samtidigt finns neotraddinfluenser i form av icke-binära utfall och regler för downtime.

Karaktärsskapandet har inslag av life path och många moment är starkt kopplade till settingen: man väljer/slumpar rollpersonens skolning, ursprung, hemland och till och med födelsemånad – vilka alla formar rollpersonen i form av värden och utrustning. Alternativen är även beskrivna på ett sätt som ger spelarna en introduktion till världen allteftersom de skapar sina rollpersoner.

Boken har en bunt användbara verktyg och tips för spelledaren. Det finns riktlinjer för kampanjspel, verktyg för att successivt bygga rollpersonernas rykte i världen, samt information och tabeller för att generera allt från SLPs till samhällen. Det medföljer även ett kort scenario som är tänkt att fungera som en introduktion till spelet och spelvärlden. Det är i stort ett traditionellt upplägg där rollpersonerna anlitas för att utreda ett försvinnande – men det osar av settingspecifika element.

Världsbeskrivningen är oväntat koncis för att vara en av spelets (i min mening) stora säljpunkter. Författaren skriver att han inte vill tråka ut läsare med övermäktigt mycket detaljinformation – och att tanken är att läsarna själva får välja fokus i världen och bygga ut den. Men trots att världsbeskrivningen inledningsvis kändes kompakt framgår det snart att den är väldigt kompetent komprimerad i munsbitar. Den är fullt tillräcklig för att förmedla vad som särpräglar välden och ger mycket matnyttigt för att kunna gestalta den i spel. Det gör helt enkelt att världen känns både djup och hanterbar.

Form och funktion
Bokformatet är US Trade (ca 15x23 cm). Formgivningen är förhållandevis grundläggande, med svart-vit ren tvåspaltig layout, med tre distinkta rubriknivåer, enkel sidnumrering och levande kolumntitel. Det ger ett neutralt och rent intryck med prioritering av läslighet framför flådighet, men utan settingförmedlande element utöver illustrationer och i viss mån rubriktypsnittet. Möjligen ger formatet, tvåspaltslayouten och teckengraden aningen korta radlängder för att få ordentligt flyt i läsningen – men det är inte ett allvarligt problem och det är helt klart att föredra framför alltför långa rader.

Illustrationerna är i gråskala och har huvudsakligen världens invånare. De har en genomgående stil och håller helt klart professionell nivå. Det finns egentligen ganska många av dem – men de är såpass snygga och evokativa att jag girigt skulle önska att de var ännu fler, allra helst i färg.

Texten är välskriven: formuleringarna är tydliga och informativa – även när de är stämningsfulla; och det engelska språket är utan anmärkningar (åtminstone för mig som andraspråkare). Rubrikerna är kortfattade och sakliga, vilket gör texten överskådlig och sökbar. Styckeinledningen gör att även längre brödtexter känns hanterbara. Vid min genomläsning hittade jag få korrekturmissar, så jag uppfattar texten som välkorrad. Jag saknade dock tydliga praktiska exempel av reglerna – det förekommer ett fåtal, men de är inbakade i brödtexten.

Dispositionen är över lag bra. Boken inleds med en kort introduction av spelet, reglerna och spelvärlden. Sedan följer karaktärsskapande, regler, riktlinjer för kampanjspelande, spelledarpersoner och monster, spelledande, samt det medföljande scenariot. Jag kan spontant tycka att det hade varit fördelaktigt att inleda med världsbeskrivningen, sedan presentera reglerna, sedan beskriva karaktärsskapandet och avslutningsvis bunta ihop alla kapitel som är avsedda specifikt för spelledaren. Det hade i min mening presenterat informationen i ett mer naturligt flow.

Boken har såväl innehållsförteckning som ordlista och register. Det gör att man enkelt kan hitta det man letar efter. Ordlistan och registret är särskilt behjälpliga i det här fallet, eftersom vissa texter innehåller settingspecifika termer – som då snabbt kan slås upp av den oinitierade. Innehållsförteckningen hade dock mått bra av lite mer luft och distinktare nivåer, för att ge läsaren en tillgängligare överblick av innehållet.

Omdöme
Travellers on a Red Road är en kompetent genomförd rollspelsprodukt. Regelsystemet är måhända inte banbrytande, men vid en överblick verkar det funktionellt. De olika tärningarna ger ett intressant uttryck för olika kompetensnivåer – och det är ju ofta roligt att rulla lite olika tärningar. Settingen känns å andra sidan som en frisk fläkt och den är dessutom mycket väl presenterad. Jag skulle rentav säga att settingbiten är spelets främsta styrka, just för att den är annorlunda och djup, men fortfarande koncist formulerad (men mitt perspektiv kan vara vinklat, då jag köpte boken för just settingen). Därtill känns spelet användbart med sina spelledarverktyg och bokens sökbarhet.

Det innebär inte att det finns utrymme för utveckling. Formgivningen är förhållandevis oinspirerande (med lite småmissar och lekmannadetaljer) – settingen är i övrigt såpass evokativ att det är synd att inte förmedla den genom formgivningen också. Färgillustrationer hade varit ett fantastiskt tillskott av motsvarande anledning. Dispositionen hade eventuellt kunnat förbättrats lite, men det kan vara subjektivt. Och jag tror att praktiska exempel i texten hade gjort reglerna ännu mer tillgängliga, kanske även med visuella exempel från rollformulär och dylikt. Vissa punkter är ju rimligtvis en ekonomisk fråga – och spelet håller mycket hög standard för den kategori av produkter som det handlar om.

Som sagt, det här är en toppenprodukt. Och den kostar under 200 spänn + frakt. Köp den! Jag är glad att jag gjorde det.

Ymir

Liten kantbaron
Jag kan bara säga att jag håller med om allt som sagts. Travellers on a Red Road är en liten darkhorse bland svenska rollspel - genial settingbeskrivning och helt unikt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tack för den angenäma recensionen! Visst hade jag också velat ha fler bilder, även om jag personligen gillar rollspelsböcker som är matta och svartvita snarare än blanka och färgglada. Om någon annan vill ha färgglada bilder kan jag dock försäkra att Filip fixar sådana också, så varför inte kontakta honom för lite illustrationsjobb? Här är hans portfolio.

APM

Bläckfisk
Jag måste också säga att jag tyckte tärningssystemet var riktigt smäckert! Snygg matematisk kurva. Inte en massa huvudräkning. Heja!

entomophobiac

Low Prep High Play
Happ. Blir en tvungen att köpa ytterligare ett rollspel då. ceruleanfive borde ta sitt ansvar för att barnen nu inte kommer få någon mat. ;)

Skämt åsido låter det här helt rätt för min del. Får bli januarilönens spelköp!

ceruleanfive

Bläckfisk
entomophobiac;n339294 said:
Happ. Blir en tvungen att köpa ytterligare ett rollspel då. ceruleanfive borde ta sitt ansvar för att barnen nu inte kommer få någon mat. ;)

Skämt åsido låter det här helt rätt för min del. Får bli januarilönens spelköp!
Jag passar ansvaret vidare till författaren.