Nekromanti [Recension] Ut mot skären

anth

Vetefan
Igår snackade jag med personalen där jag brukar köpa rollspel.
Vi var rörande överens om att ingen av oss skulle spela PF2 för det var för avancerat/komplicerat och jag nämnde att jag tycker om OSR.
Då fick jag frågan om jag kände till det nya svenska OSR-spelet som just släppts.
VA??? Jag hade just gått igenom både nyheter och OSR-spel och det fanns banne mig inget nytt svenskt OSR-rollspel på deras hyllor.
Då visade man mig en liten tunn bok som jag fullständigt hade missat: Ut mot skären

Detta rollspel är producerat av forumiter:
Konstruktör: P.eLL.e aom även har bloggen Ockult Örtmästare
Karta: solvebring
Layout: Ackerfors
Korrektur: terje
Korrektur: wilper

Det fanns även ett par namn som jag inte kände igen:
Introduktionsäventyr: Karl Stjernberg
Korrektur: Claes Tovetjärn

Boken är på 46 st A5-sidor (inklusive omslagen) och på dessa sidor har man lyckats pressa in ett rollspel, kampanjvärld och introäventyr - ganska imponerande.
Spelet bygger på de engelska OSR-spelen Into the Odd, The Black Hat och Maze Rats - och har man läst dessa kommer man att känna igen sig.

Först beskrivs kampanjvärlden på ett uppslag:
"Det borde vara år 2211 men vissa är övertygade om att ännu fler år förlöpt sedan civilisationen stötvis dukat under."
Världsbeskrivningen är endast två öar och utanför dessa ett par mystiska oljeriggar - resten är upp till spelgruppen att hitta på. Faktum är att i början känner rollpersonerna inte till något annat så vad som helst skulle kunna finnas där ute.
I rollspelet har rollpersonerna endast 5 värden: kropp, vighet, närvaro, härda och tur.
Det finns även en utrustningslista om 40 föremål, en lista med 20 "övernaturliga" förmågor, s.k. "shants" och ett dussin monster. Boken avslutas med ett introäventyr.

Enligt min mening är detta, trots det kompakta formatet, ett komplett rollspel som räcker till minst en hel kampanj.
Det finns bara två saker jag hakar upp mig på:
1. Jag tycker det är synd att man inte utnyttjat baksidan med en baksidetext som förklarar vad detta är för sorts spel. Nu är baksidan bara en fortsättning av bilden på framsidan.
2. Man förklarar inte vilka tärningar man behöver och hur dessa förkortas. I texten nämns T4, T6, T8, T10, T12 och T20 - det hade räckt med en mening för att förklarar vad dessa förkortningar betyder (jag vet ju vad de betyder, men produkten hade blivit mer användarvänlig med en förklaring).

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Stort tack! Kul att du gillar det. Och kul att din butik lyfte fram det.

Angående synd punkt 1. Jag gillade omslagsillustrationen så mycket att jag inte ville förstöra den med text, men det var ett svårt beslut och jag förstår dig.
Angående synd punkt 2. Undrar om inte spelet överhuvudtaget är svårt att begripa om man aldrig spelat rollspel. Jag har utelämnat standardkapitlet "Vad är ett rollspel?" med flit. Det krävs nästan att man spelat alltså... och då tänkte jag alla vet vad T6, T8 etc. betyder och sparade lite plats i texten.

anth

Vetefan
P.eLL.e;n291076 said:
ngående synd punkt 1. Jag gillade omslagsillustrationen så mycket att jag inte ville förstöra den med text, men det var ett svårt beslut och jag förstår dig.
Det stora problemet är att det inte står någonstans i boken vad det är för sorts spel.
Nu hade jag jättetur som träffade en trevlig personal som visade mig spelet.
Hade jag hittat spelet själv på hyllan och bläddrat i boken är det inte alls säkert att jag förstått att det var ett OSR-spel och då kanske jag inte köpt det.

Jag tycker att spelet är bra och vill att fler ska köpa det - och då är det synd om du missar försäljning för att folk inte förstår vad det är för sorts spel.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
anth;n291088 said:
Det stora problemet är att det inte står någonstans i boken vad det är för sorts spel.
Nu hade jag jättetur som träffade en trevlig personal som visade mig spelet.
Hade jag hittat spelet själv på hyllan och bläddrat i boken är det inte alls säkert att jag förstått att det var ett OSR-spel och då kanske jag inte köpt det.

Jag tycker att spelet är bra och vill att fler ska köpa det - och då är det synd om du missar försäljning för att folk inte förstår vad det är för sorts spel.
Om ni spelar det, återkom gärna med hur det gick! Vore kul att höra.

Nässe

Myrmidon
Vad innebär OSR i det här sammanhanget? Är det D&D? Alver i framtiden? Eller bara att världen inte är nerskriven? Också varit sugen på detta spel, men ännu inte köpt.

anth

Vetefan
Nässe;n291234 said:
Vad innebär OSR i det här sammanhanget? Är det D&D? Alver i framtiden? Eller bara att världen inte är nerskriven? Också varit sugen på detta spel, men ännu inte köpt.
Into the Odd, The Black Hat och Maze Rats vars regelmotorer Ut mot skären bygger på är OSR-spel. Extremt regellätta OSR-spel - men de har sin grund i gammel-DnD.
Ut mot skären är förlagd till en framtids-apokalyps och det finns inte många spår kvar av DnD.