Nekromanti [Recension] Vampire 5E

anth

Vetefan
inte sa så mycket om det nya spelet försöker vi igen.

Först
jag är helt fel person att recensera då jag inte tycker om Storyteller-motorn med sina pölar med d10:or.
Det betyder att jag aldrig spelat det jämrans spelet.
Men jag älskar världen WoD och skulle jättegärna spela med en annan regelmotor (jo, jag har GURPS-versionen, men ingen vill spela GURPS så...).

Jag antar också att Vampire-experterna på forumet snabbt kommer rätta mig om jag fått något om bakfoten :)

Den fysiska boken
Besöker ni en butik så SKA boken vara inplastad.
Anledningen till detta är att i boken finns en kod så man kan tanka ner sin egen pdf av boken.

Foton och illustrationer
Till skillnad från mina gamla Vampire-böcker är denna bok i färg.
Den innehåller också många fotografier av vampyrer (jag antar att de kommer från-vampyr-live).
Jag hittade även en gammal svartvit tusch-teckning som kommer från någon gammal Vampire-bok (det kanske finns fler återanvända bilder, men jag har inte alla WoD-böcker).
Generellt tycker jag att konsten i boken håller hög klass och att fotona gör världen mer levande.

World of Darkness
Boken börjar med nästan 30 sidor som ska föreställa brev och liknande från en äldre Vampyr (Sire) till dennes nyskapade vampyr (Childe) - för att förklara vampyr-världen för den nyskapade vampyren (och för oss läsare).
Jag tycker om det här greppet och att vi slipper så mycket sega "stämningstexter" som tidigare vampire-böcker är nedlusade med. Å andra sida finns det de som tyckte om "stämningstexterna" så de kanske blir besvikna på upplägget.

Först tyckte jag att introt gav för mycket info om världen, men insåg sedan att det mesta är name dropping och att jag kan så mycket om WoD att jag kände igen det mesta.

Något som var nytt för mig var att man fick reda på att Dracula är en riktig vampyr och är en del av WoD (det visste jag inte - och nej det är inte en spoiler, det står bokstavligen på första sidan i boken om man läser mellan raderna).

Vi får reda på att det finns 13 vampyrklaner, varav 7 st beskrivs i boken; de sju som förknippas med organisationen Camarilla: Brujah, Gangrel, Malkavian, Nosferatu, Toreador, Tremere, Ventrue. Kort sagt: det klaner som brukar finnas med i grundboken till Vampire.
Jag antar att de övriga sex klanerna kommer att beskrivas i kommande produkter.

Vi får lite vampyrhistoria:
Att den första vampyren är den mytiske Cain och att det är hans "barnbarn", tredje generationens vampyrer, de 13 antediluvians som bildat de 13 klanerna.

Vi får också reda på att den mytiske Cain skulle ha skapat den lika mytiska staden Enoch som gick under i samband med syndafloden och översvämningarna som följde.
Och att detta skulle ha hänt för c:a 10000 år sedan.
Och att information om detta finns i "vampyr-bibeln" Book of Nod.

Förutom de 13 klanerna beskrivs även Caitiff: vampyrer som av någon anledningen inte är knutna till någon klan.
Och Thin-blooded: 14:e-16:e generationens vampyrer som är så långt ifrån Cain att de knappt har några vampyrförmågor och kan vara ute i solsken.

Boken ger mest info om Camarilla, den organisation som försöker vidmakthålla "the masquerade" (som gett spelet dess undertitel) och som innebär att ingen får avslöja för de vanliga människorna att vampyrer finns.
Och anarchs - vampyrer som inte är med i Camarillan.

Sabbat nämns, men det ges inte mycket info. Vi får reda på att de flesta i Sabbat flyttat till mellanöstern och för ett "skugg-krig" bakom AlQaida och IS där de försöker lokalisera och väcka antediluvians.
Och kanske har några antediluvians vaknat för många prinsar (de vampyrer som styr varje större stad) har blivit kallade ("the beconing") och lämnat sina platser för att ansluta sig till striderna i mellanöstern.

Dessutom har The Masquerade blivit bruten. Världens mänskliga underrättelsetjänster har fått reda på att vampyrer finns (och kallar dem för blankbodies) och har inlett "the second inquisition - som helt enkelt går ut på att döda alla vamyrer.

Camarillans försvagade makt, dels av att många prinsar lämnat sina städer och dels av att tusentals vampyrer dödats av människorna, gör att anarchs faktiskt kan göra något och t.ex. Berlin har fallit ur Camarillans grepp och styrs nu av anarchs.
Anarch har även lyckats ta Mexico City ur Sabbats grepp.

Diablerie, att vampyrer dödar varandra genom att tömma på blod (sättet man blir mäktigare på), är givetvis fortfarande ett brott. Men då Camarillan är fösvagad är det lite lättare att komma undan än i tidigare versioner av spelet.

Andra övernaturliga varelser än vampyrer sammanfattas på någon sida:
- Ghouls: människor som fortfarande lever, men som fått vampyrblod och därför har vissa vampyrförmågor.
- Varulvar, vampyrernas ärkefiender.
- Magiker.
- älvor (changelings).
- spöken/spectres (är inte säker, men jag antar att det är Wraiths).
- människor som är true believers (har för mig att det kallades numia i gamla vampire).

Kort sagt känns nya Vampire som en väldigt annorlunda värld än för 25 år sedan.

Storyteller-systemet
Det är samma d10-pölar som tidigare, men 1:or ger inte botch (fummel som var brutet). Istället räknas 2 st 10:or som 4 st 10:or.
Annars är det som vanligt: 6 eller högre på tärningen är lyckat, 5 eller lägre är misslyckat - och man vill ha så många lyckade tärningar som möjligt.

Alla förmågor/egenskaper har en skala mellan 1 och 5 dots, som talar om hur många tärningar man ska använda i tärningspölarna.
Eftersom man normalt lägger ihop en egenskap med en färdighet är ens tärningspöl mellan 1-10 tärningar.

Det är samma 12 grundegenskaper som förut och samma skills.
Man har willpower, health och humanity som vanligt.
Det som är mest omgjort är Hunger - som kort och gott säger hur hungrig vampyren är och vad som händer när vampyren förlorar sitt hunger-slag och förlorar kontrollen.

Disciplines, vampyrförmågorna, verkar vara desamma.

Backgrounds/Mertits/Flaws verkar oförändrade.

Predator types är som arketyper, men har mer djupgående verkan.
Är man t.ex. en Sandman så dricker man bara blod av sovande personer - så det kan ha stor inverkan på kampanjen.

Convictions/Touchstones är nytt.
Det är saker (touchstones) i den riktiga världen som ger vampyren liv/mål i "livet" och gör denne mer mänsklig.
Det känns som ett påhitt av Kenneth Hite, (lead designer av spelet) som är lånat från Gumshoe.

Cotterie/Realation map
Det här är helt nytt av vad jag vet - men känns igen från många andra spel.
Man börjar med en session zero där man skapar en mind map över hur spelarna rollpersoner förhåller sig till varandra och andra vampyrer i närområdet.
Det är alltså spelarna och inte spelledaren som skapar detta.

Omdöme
- Snygg bok.
- Jag tycker om att WoD blivit mer kaotisk, med svagare Camarilla och second inquisition som jagar vampyrer - men det finns fortfraande tillräckligt mycket Camarilla kvar för de som tycker om "hovintrigerna" i gamla Vampire.
- Jag tänker inte uttala mig om regelmotorn, mer än att det är samma jämrans tärningspölar med d10:or som det alltid varit.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
anth;n293687 said:
(jo, jag har GURPS-versionen, men ingen vill spela GURPS så...).
GURPS - rollspelens Volvo 242: funkar men ack så osexigt.

Tack för recensionen.

Jag har följt det här spelet med ett kvarts öga bara, och det lilla jag läst väcker en fråga: hur bra/genomtänkt är det här med Hunger vara? I 1/2 utgåvan var det sjukt ointressant gjort det där med att jaga blod, och jag tror aldrig att vi orkade med ett par jaktscener per kampanj innan SL bara så "ja, ja, också kan ni få fem blod var". Jag har fått intrycket av att det nya systemet riskerar att helt ta över spelet och förvanda det till en trist jakt på magipoäng, förlåt, blod. Ser du en sådan fara eller tycker du det låter som en överdrift?

anth

Vetefan
Skarpskytten;n293692 said:
Jag har följt det här med ett kvarts öga bara, och det lilla jag läst väcker en fråga: hur bra/genomtänkt verkar det här med Hunger vara? I 1/2 utgåvan var det sjukt ointressant gjort det där med att jaga blod, och jag tror aldrig att vi orkade med ett par jaktscener per kampanj innan SL bara så "ja, ja, också kan ni få fem blod var". Jag har fått intrycket av att det nya systemet riskerar att helt ta över spelet och förvanda det till en trist jakt på magipoäng, förlåt, blod. Ser du en sådan fara eller tycker du det låter som en överdrift?
Jag är som sagt fel person att uttala mig om regelsystem som använder tärningspölar. :)
Jag tjuvkikade dock på ett par-tre andra recensioner innan jag skrev min egen och konsensusen verkar vara att de nya Hunger-reglerna är det bästa med hela spelet. Vilket skulle betyda att de är bättre än i tidigare versioner.
Jag ser dock ingen större skillnad från tidigare versioner - det är fortfarande tärningspölar. :)

När det gäller jakt finns ett litet trevligt hjälpmedel. Insidan av pärmarna i boken har "50 victims" med färdiga stats för de spelledare som inte orkar skapa nya offer varje natt.

Dimfrost

Special Circumstances
Bra recension. Kort och kärnfull men samtidigt omfattande. Jag som har ett rätt vagt begrepp om tidigare Vampire fick i alla fall min nyfikenhet stillad här.

God45

#PrayersForBahakan
Skarpskytten;n293692 said:
GURPS - rollspelens Volvo 242: funkar men ack så osexigt.

Tack för recensionen.

Jag har följt det här spelet med ett kvarts öga bara, och det lilla jag läst väcker en fråga: hur bra/genomtänkt är det här med Hunger vara? I 1/2 utgåvan var det sjukt ointressant gjort det där med att jaga blod, och jag tror aldrig att vi orkade med ett par jaktscener per kampanj innan SL bara så "ja, ja, också kan ni få fem blod var". Jag har fått intrycket av att det nya systemet riskerar att helt ta över spelet och förvanda det till en trist jakt på magipoäng, förlåt, blod. Ser du en sådan fara eller tycker du det låter som en överdrift?
Du måste ha blod, och ofta vissa sorters blod, hela tiden. Men det är slumpbaserat. Så du kan ha någon som spelar en hel session och inte blir ett dugg hungrig och någon som blir 5 hungrig på att göra 5 saker. Där en av dem är att vakna. Hungern är också förödande om du botchar eller crit lyckas.

Arfert

Facit
Om nån dyker upp på SFbok i Stockholm imorgon (den 8 september) kl 14.00 så presentras V5 av några av skaparna där. Det kan bli testspel också. :)

Nässe

Myrmidon
Kanske en svår fråga att svara på men men... Jag spelade 1st edition när det kom ut, Ashes to ashes och Chichago-boken, och har sen inte läst eller köpt något mer. (Spelade visserligen jättemycket Werewolf 1ed) Jag har ingen tid att läsa en massa böcker. Mina spelare har aldrig hört talas om Vampire. Skulle det vara möjligt att köpa Vampire 5 och bara köra ett intro-äventyr? Skulle man fatta världen?

Staffan

Myrmidon
I grunden är ju inte världen så komplicerad.

1. På ytan är den ungefär som vår värld fast lite värre.
2. Vampyrer och diverse andra oknytt finns. De flesta av dessa sorters monster ogillar varandra.
3. Mänskligheten i allmänhet är någorlunda ovetande om verklighetens mystiska aspekter. Vampyrerna har traditionellt haft starka regler mot att göra saker som kan få allmänheten att inse att de finns, då det i så fall antagligen skulle leda till deras utplånande.
4. Vampyrer härstammar från ett litet antal ur-vampyrer och beroende på vilken av dessa man härstammar från så har man olika fallenhet för olika sorts vampyrförmågor. Vampyrer som är äldre och/eller närmare ur-vampyrerna i "släktskap" (dessa två korrelerar men är inte desamma - det kan i teorin finnas helt nyskapade vampyrer av generation 4) är starkare. Vilken ur-vampyr man härstammar från ger vilken klan man tillhör.
5. Vampyrer förekommer i stort i två stora "sekter" - Camarillan och Sabbaten. Camarillan är de som håller hårt på diverse vampyrtraditioner, framför allt om Maskeraden och hierarkiska strukturer i det dolda vampyrsamhället i varje stad, medan Sabbaten har starka religiösa aspekter, och anser att vampyrer för att bli fria måste befria sig från sina gamla mänskliga sidor och kontrollera Besten på något annat sätt. Dessa två traditioner samexisterar sällan i samma stad i någon större utsträckning. Det finns också en del vampyrer som inte tillhör någondera traditionen, och kallas Anarker, men det brukar vara ett övergående stadium tack vare naturligt urval.

Det är typ det man behöver veta. Sedan finns det mer man kan gräva ner sig i om man vill, men det där är en bra början.

Khan

Kondottiär
Staffan;n293734 said:
I grunden är ju inte världen så komplicerad.

1. På ytan är den ungefär som vår värld fast lite värre.
2. Vampyrer och diverse andra oknytt finns. De flesta av dessa sorters monster ogillar varandra.
3. Mänskligheten i allmänhet är någorlunda ovetande om verklighetens mystiska aspekter. Vampyrerna har traditionellt haft starka regler mot att göra saker som kan få allmänheten att inse att de finns, då det i så fall antagligen skulle leda till deras utplånande.
4. Vampyrer härstammar från ett litet antal ur-vampyrer och beroende på vilken av dessa man härstammar från så har man olika fallenhet för olika sorts vampyrförmågor. Vampyrer som är äldre och/eller närmare ur-vampyrerna i "släktskap" (dessa två korrelerar men är inte desamma - det kan i teorin finnas helt nyskapade vampyrer av generation 4) är starkare. Vilken ur-vampyr man härstammar från ger vilken klan man tillhör.
5. Vampyrer förekommer i stort i två stora "sekter" - Camarillan och Sabbaten. Camarillan är de som håller hårt på diverse vampyrtraditioner, framför allt om Maskeraden och hierarkiska strukturer i det dolda vampyrsamhället i varje stad, medan Sabbaten har starka religiösa aspekter, och anser att vampyrer för att bli fria måste befria sig från sina gamla mänskliga sidor och kontrollera Besten på något annat sätt. Dessa två traditioner samexisterar sällan i samma stad i någon större utsträckning. Det finns också en del vampyrer som inte tillhör någondera traditionen, och kallas Anarker, men det brukar vara ett övergående stadium tack vare naturligt urval.

Det är typ det man behöver veta. Sedan finns det mer man kan gräva ner sig i om man vill, men det där är en bra början.
Och bäst av allt - allt man behöver veta innan spelet börjar är regel ett. Resten kan man lära sig in game, samtidigt som sin karaktär.

anth

Vetefan
Khan;n293783 said:
Och bäst av allt - allt man behöver veta innan spelet börjar är regel ett. Resten kan man lära sig in game, samtidigt som sin karaktär.
Många vampire-kampanjer börjar ju med ett par nya vampyrer som blivit övergivna av sin skapare (sire) och så får de försöka komma på hur vampyrvärlden fungerar. Det är liksom kampanj-idén