Bolongo;n310559 said:
Men den stora frågan är väl:
Finns det någon som läst både WFRP 4e och Zweihänder, och kan jämföra dem?
Jag kollade på Zweihänder för typ ett och ett halvt år sedan, så minnet sviker lite.
Men Zweihänder var ju skrivit lite mer generiskt eftersom det var warhammer med "bortfilade serienummer", vilket kan underlätta om man vill ha reglerna till sin egen värld.
Jag tyckte ofta reglerna i Zeihänder var krångligare skrivna.
Zweihänder är också begränsat i hur mycket bättre du kan bli. Jag har för mig att du kan klara av fyra yrken, sen är det stopp. Sen blir du inte bättre. I WFRP4 så kan du fortsätta bygga på samma karaktär hur länge som helst, det blir bara dyrare och dyrare att göra höjningar.
Som jag minns det tyckte jag dock att striderna var ännu lite smidigare i Zweihänder än i WFRP4, och inte fullt lika farliga. Var du en bättre kämpe så hade du ett klart övertag. i WFRP4 med advantages kan en sämmre kämpe som har lite flytt ett par rundor bygga upp ett rejält övertag.
Personligen så gillade jag dock strid i WFRP4 bättre. För oss gick även de betydligt snabbare och smidigare än strider i WFRP2 gjorde, och jag gillar just att advantage får striden att skifta fram och tillbaka lite. Det skapar också ett rätt roligt takiskt läge när man börjar jaga sätt att bygga upp sin egen advantage och hindra motståndaren från att göra det.
En sak jag tyckte Zweihänder gjorde bättre var när man vill slumpa fram en rollperson, eftersom det körde en hel liten lifepath-grej där man fick väldigt mycket bakgrund bara genom karaktärsskapendet.
WFRP4 känns dock bättre om man redan har en rollperson i åtanke som man vill bygga, eftersom man där börjar med att slumpa fram varje grej, och är man nöjd med det slumpade får man lite bonus-XP från start, men man kan också bestäma sig för att välja istället, och får då ingen XP.
Överlag gillade jag både Zweihäner och WFRP väldigt mycket, och jag skulle gladeligen spela en kampanj i endera systemet. Men eftersom jag just vill spela i the old world så passar WFRP4 mig mycket bättre.
CapnZapp;n310567 said:
I praktiken känns det aldrig läge att som Brass-mänska lägga en Endeavour på Income.
Eftersom om du ber din Gold-kompis göra sin Income Endeavour istället tjänar han lätt in både sitt eget, ditt och alla dina kompisars uppehälle med. Han tjänar ju nästan tjugotvå gånger mer cash per siffra än vad du gör!
Då kan du ju sköta andra saker både åt honom och resten av gruppen...
Vilket bygger på att rollpersonerna är någon slags kommunister =) Känns inte så warhammerigt. Men det här kommer mycket ner till spelstil och spelarpreferenser, antar jag.