Nekromanti Recension...

Hasse

Hero
"Håller med recensenten om att de många korrfelen är JBs största svaghet."

Även jag är böjd att hålla med om detta, och jag gillar JB starkt. Jag blev faktiskt lite förvånad över att det var såpass många meningsbyggnads fel som det var i boken, i och med att regelboken fått rätt så hård kritik för sin dåliga korrekturläsning. Dock så tycker jag trots allt att JB ändå är ett steg i rätt riktning på denna punkt då jag upplever att regelboken hinner håller bra mycket fler fel än JB. För min egen del så stör meningsbyggnadsfelen mig inte så mycket att det förstår mitt helhetsintryck av boken. Tvärtom allt det andra är så bra att man inte tänker på att irritera sig på dem./images/icons/smile.gif

Tillslut hoppas jag Riotminds läser Archers recension och tar till sig vad som står i den om bättre korrekturläsning i framtida moduler.

Cube

Veteran
personligen håller jag med om allt förutom stavning och menings byggande klagomålen, visserligen har jag hittat ett flertal stavfel, meningsbyggande har jag inte hittat några fel på.

Men , jag vet att de inte gjorde stavfelen med flit, men jag tänker mest på dom som stavfel jorge harskrivit under sitt nedklottrandeav femhundra sidor.

Cube

Veteran
personligen håller jag med om allt förutom stavning och menings byggande klagomålen, visserligen har jag hittat ett flertal stavfel, meningsbyggande har jag inte hittat några fel på.

Men , jag vet att de inte gjorde stavfelen med flit, men jag tänker mest på dom som stavfel jorge har skrivit under sitt nedklottrande av femhundra sidor.

Rickard

Urverk speldesign
J. kan väl inte rå för att han är dålig på svenska

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte fick plats med " =) [NT] "

Hasse

Hero
Är han verkligen det?

"Icke! Han är nidendomspräst!"

Det är inte meningen att låta näsvis nu men om man tittar i JB så kan man läsa följande:

"Som femtonåring slets jag ut ur det mäktiga lärdomens torn i Ervidden för att ge mig ut på något som jag nu, sextiofyra år, tre månader och sjutton dagar senare ska sammanfatta inom denna boks pärmar"

"Ett uppdrag som skulle skola den novis jag var i hur en lärd man söker upp och bearbetar information för att sedan bryta ned den i brottstycken och förklaringar, bygga hypoteser och antaganden."

Så nog är Jorge en lärd man dock en lärd man som är djup troende i nidendomen vilket man tydligt kan utläsa i det han skriver i JB. Detta gör honom dock inte till en präst.

Hasse

Hero
Re: men det gör honom inte till svensk heller :)

Hehe, nä det är sant. Vi får väl hoppas att Riotminds i fortsättningen hittar bättre översättare för väströna-svenska, estiatika-svenska beroende på vad det nu var för språk Jorges skrev på, i fortsättningen. /images/icons/oink.gif

Dilandau

Myrmidon
Nej, förstör helhetsintrycket gör det inte, det är bara lite trist att sånt slarv slinker igenom. Speciellt när gossarna så uppenbart har en helt lysande språkkänsla! Många namn på varelser och företeelser i JB är helt enkelt genialiska.

Hasse

Hero
Favoriter, både namn och illustrationer.

"Många namn på varelser och företeelser i JB är helt enkelt genialiska."

Precis, några favoritnamn:

* Huvfurdrake
* Rotvälta
* Fjoltroll
* Braskeltupp
* Argmurkla

Jag har sagt tidigare att det i princip inte finns några dåliga illustrationer detta hindrar dock inte att jag har några favoriter

* Smådemonen med bok i händerna (s.27)
* Skuugacken (s.35)
* Dödsgasten (s.44)
* Liv och skogsormen (s.75)
* Kungstrollet (s.84)
* Maran (s.98)

Plus en hel drös till som bubblar och vill på listan./images/icons/smile.gif

Adsinistratus

Veteran
Re: Är han verkligen det?

Nu orkar jag inte leta reda på något citat, men jag tror att det står någonstans att han använder helande böner.

Iofs lär han väl inte vara riktigt lika statisk i sitt yrke som rollpersoner är.

Dilandau

Myrmidon
Mina favoriter är:

På namnfronten är jag speciellt förtjust i

*Hrimturse
*Kungstroll
*Logedrake
*Nattulm
*Stenhinje

Men mitt absoluta favoritnamn är inte på någon av monstren, utan ett som nämns lite i förbifarten i beskrivningen av Tornödlan (tror jag det var): Kappmästaren. Wow! Jag fick nästan rysningar av det namnet - snacka om suggestivt!

På bildfronten:
*Segrande Dvärg
*Grip
*Logedrake
*Tornödla
*Tunnelsvin

(Jäkla svårt att välja ut bilderna! Vill nästan skriva upp alla. :))

Bergting

Warrior
Re: Favoriter, både namn och illustrationer.

Måste bara säga att jag kom på Rotvältan alldeles själv. I varje fall namnet och illustrationen. Kul att den kom med.Peter

Hasse

Hero
Re: Mina favoriter är:

"(Jäkla svårt att välja ut bilderna! Vill nästan skriva upp alla. :))"

Precis, det lite det jag menade med att en hel drös bubblade och ville in på listan./images/icons/smile.gif

"Kappmästaren. Wow! Jag fick nästan rysningar av det namnet - snacka om suggestivt!"

Håller med helt och hållet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Anmärkning ...

Du skriver i JB-recensionen att du blev »smått besviken över hur text och layout var i DoD6-regelbok» men du gav ändå regelboken 9/10 i betyg för grafik och layout.

Inte för att jag klagar på layoutbetygen – tvärtom!