Lover in the Ice
Monstret
Innan jag går vidare och pratar om själva handlingen så måste jag säga ett par ord om monstret i det här äventyret. Det är, på många sätt, väldigt lovecraftskt. Och då menar jag alltså inte att det inspirerar kosmisk fasa, utan att det verkar bygga på rasistiska troper och sexuella hangups…
Det här är alltså grejen: ett ont monster från djungeln, som har en humanoid torso men som underkropp bara slutar i en monstersnopp. Den förökar sig genom att svinga ner monstersnoppen i halsen på folk, och bryter av den. Sen växer det ut en ny. De som fått monstersnopp i halsen blir galna i våldsporr och blir helt enkelt kåta av våld. Så, så mycket porr i scenariot.
.
Those infected quickly begin to sexualize nearly every encounter with other human beings, regardless of relationship, context, or taboo. The host literally begins to lose his or her mind trying to resist perpetrating perversely violent acts. As infection continues, psychic driving conflates the victim’s every stress response with arousal, anatomically incentivizing risk-taking behavior.
Folk som mördats av den nålförsedda penis-tentakeln implanteras med vad som efter ett tag blir ett nytt sånt här monster. Av någon anledning har äventyrsförfattaren valt att kalla dessa inkubator-lik för "incubus". Kunde han inte googlat den termen och sett att den betydde något annat?
Ganska mycket text används för att beskriva det här monstret. Behövde det vara just ett sånt här monster för att resten av äventyret skulle funka? Nej. Äventyrsförfattaren ville helt enkelt ha ett sexmonster från djungeln som förökar sig genom att göra folk porrgalna genom att stoppa snoppen i halsen på dem.
Den som vill, kan byta ut monstret mot något annat. Det borde inte behövas speciellt stora ingrepp.
Översikt
Rollpersonerna skickas till en stad som drabbats av en katastrofal snöstorm. Larmet har gått i en "Green box", en vanlig storage unit där man förvarat Delta Green-material som varit för dyrt eller farligt för att flyttas. DG har ingen lista med grejer som fanns i enheten. Det fanns en lokal snubbe, Mills, som skulle hålla koll på enheten men han har man tappat kontakten med.
På plats kan rollpersonerna undersöka Mills kontor, förvaringsutrymmet, eller prata med de som försöker organisera uppstyrningen av staden efter snöstormen. Det är svårt att ta sig fram på vägarna, många hus saknar el och värme, etc. Det är lite katastrofsituation, helt enkelt.
I Mills kontor kan de hitta våldsporr (unfocused on a particular gender), mail om att de som reparerar elen i stan ska ignorera förvaringsstället och hans hemadress. De kan också få tillgång till ett datorprogram som låter dem se vilka hem som har el och värme (det här är viktigt).
Att snacka med de som styr upp gör att de får nys om ett mystiskt lik; en person som frusit ihjäl med väldigt lite kläder på sig. De kan sweet-talka sig till tillgång till bårhuset och få undersöka kroppen. Det är en snubbe som bor på 1824 West Ambrosia Street, som är viktigt sen. Det kan de få veta antingen genom att kolla vilket (varmt) hus som var närmast platsen han hittades på, eller upptäcka att han är militär och kolla hans hemadress med dem.
Mills hem är fullt av porr och möjligen en tokig Mills. Monstret har funnits här, och det närmaste huset med värme är… 1824 West Ambrosia Street.
Förvaringsutrymmet är fyllt av rätt skojjig Delta Green-bråte. Tanken är att rollpersonerna antagligen behöver rota igenom och se vilken låda som är relevant, så att säga. Här kan de hitta info om att det är något tentakelliknande de letar efter, ett djungelmonster (från varmt ställe alltså), se en skiss av varelsens anatomi och få kopplingen till våldsporren. Det finns "gömt" i en uppsättning gamla reseanteckningar, så här finns handouts.
På 1824 WAS finns två "incubusar", alltså inkubatorer för monster. Den ena kan tänkas bli klar medan RP är där. Det monstret flyr till den lokala high schoolen om det blir för jobbigt. Det finns också spår som leder till ett separat hus, dit original-monstret stuckit. Det monstret tänker också fly till high schoolen om det pressas. Dessutom finns här tecken på att de två infekterade boende har stuckit till en studentkorridor för en "fest" de styrt upp där.
Nu måste RP ta sig till high schoolen och till studentkorridoren för att styra upp det här, döda monstren och hindra infektionen.
Struktur
Now we're talking! Okej, det här är inte världens mest avancerade struktur, det är det inte. Det finns två vägar till 1824 WAS, och ett sidospår som huvudsakligen ger information, och sedan två "slutplatser". Men för att vara ett äventyr på under 30 sidor så är det ändå hyfsad spridning och en hel del att utforska och undersöka.
Det här är ändå fullt godkänt – det är inte helt linjärt och det finns en hel del meningsfull information att utforska.
Om jag skulle spelleda
Jag skulle troligen göra ganska små ingrepp i det här äventyret. Givetvis skulle jag behöva fixa en karta över staden; jag förstår överhuvudtaget inte hur man kan göra ett äventyr där en central grej är att kolla på en karta över staden men där man inte inkluderat en sådan. Jag såg att någon på reddit klippt och klistrat ihop en – staden i äventyret verkar inte finnas så det är väl nåt sånt man får göra antar jag. Men ja; en karta så man kan peka ut att DÄR hittades kroppen och DÄR ligger Mills’ hem och DÄR ligger förvaringsenheten.
Jag skulle behöva extrahera och skala upp scenariots handouts. Herregud, varför ens ge handouts om de bara ska vara svårlästa småbilder i en PDF?
Ge ut dem som separata utskrivbara PDFer!
Sedan tycker jag illa om timing som bygger på spelarnas handlingarna. "PRECIS när spelarna kommer fram så händer det här", den sortens grejer. Så jag skulle nog helt enkelt göra en tidslinje, och sen låta saker ta en bestämd tid.
Sedan finns ett uppenbart hål: hur i hela helsike vet rollpersonerna vart monstren flyr? Hur vet de att de ska ta sig till skolan? Det tydliggörs aldrig. Här behöver jag fundera lite. Man kan ju göra det så lätt som att RP kan följa efter dem när de flyr, såklart.
Jag skulle vilja skapa lite kartor över de båda slut-platserna och en tidslinje för vardera, så att rollpersonerna kan komma in i lite olika stadier av infektion/kaos.
Omdöme
Det här är ett av de bättre äventyr jag läst, och antagligen det DG-scenario jag läst hittills som jag varit mest sugen på att spelleda. Jag tycker om att det finns en lite mer nätverkig struktur att utforska. Jag gillar fipplandet med lådorna i förvaringsutrymmet, det har potential att ge lite roliga funderingar kring vad som faktiskt är relevant, etc.
Slutet är lite trist och rumphugget; resten av äventyret är ganska detaljerat men sedan snörps det ihop på typ en sida trots att det är ganska omfattande platser med många möjligheter. Men jag uppskattar att det är två olika slut-platser.
Det verkar antas att strid är sättet man behöver använda för att få slut på det hela. Det får man väl stå ut med, antar jag, även om jag tycker att det är den tråkigaste sortens slut.