Nekromanti Recensioner och speltest, take 3 [Länk]

Troberg

Sinister eater
Med anledning av att förra försöket effade upp och att det är en viktig och intressant diskussion så gör jag ett tredje försök.

Bakgrund:

Eftersom originaltråden (http://forum.rollspel.nu/showthread...r=973445&page=0&view=expanded&sb=5&o=2&fpart=) låstes av vad jag anser vara prestigeskäl, vilket andra förnekar, så behövs en ny tråd för att diskutera vidare. Lyckligtvis lämnade Walium utrymme för detta:

Den som önskar att diskutera frågan om recensioner och forumnormer vidare uppmanas att starta en ny tråd.
Eftersom tråden inte brutit mot några regler eller devierat nämnvärt från ämnet så kan man dock anta att, om de till synes hemliga reglerna tillämpas konsekvent, även den nya tråden skulle låsas. Alltså valde jag att lägga tråden där den inte kommer att drabbas av detta öde, nämligen på RPG Labs forum.

Välkommen dit för att diskutera frågan om speltest, hur de definieras, när de bör göras, hur de bör göras och vad attityden till dem är. Hela den gamla tråden finns där för de som är intresserade av att läsa eller citera den.

Jag ignorerar att citera sidan jag länkar till den här gången, trots de nya länkreglerna, eftersom jag misstänker att det var det som effade upp förra försöket.

MrG

Swashbuckler
Recensioner och speltest

Nu läste jag rätt lite av ordinarie tråden, men inser att jag har lite åsikter i frågan när jag såg rubriken. Så här är mina tankar:

Om man vill vara ambitiös i en recention av ett rollspel är det inte dumt om man haft tid at testspela det och då skulle jag helst föreslå att man använder introscenariot. Fast idealt i en drömvärld skulle man kunna ha en fast speltestgrupp som körde samma basscenario oavsett spel... eller förresten det var en bizzar tanke, introscenarion är the shit i sammanhanget då de förmodligen är skrivna för att ta fram essancen i spelet.

Rosen

Myrmidon
Re: Recensioner och speltest

introscenarion är the shit i sammanhanget då de förmodligen är skrivna för att ta fram essancen i spelet

Om de inte är nåt otestat och o-korrläst crap som en panikslagen sidonisse (illustratör, ekonom, flickvän, lillbrorsa...) tvingades kasta ihop samma eftermiddag som alltihop skulle till tryck, medan de pga sömnbrist gravt förvirrade konstruktörerna frenetiskt försökte få färdigt själva spelet. :gremtongue:

--
Åke

MrG

Swashbuckler
Humorpostning (OT)

introscenarion är the shit i sammanhanget då de förmodligen är skrivna för att ta fram essancen i spelet

Om de inte är nåt otestat och o-korrläst crap som en panikslagen sidonisse (illustratör, ekonom, flickvän, lillbrorsa...) tvingades kasta ihop samma eftermiddag som alltihop skulle till tryck, medan de pga sömnbrist gravt förvirrade konstruktörerna frenetiskt försökte få färdigt själva spelet. :gremtongue:
I sånt fall så uttrycker det bara att essansen i spelet är oorganiserat, perfekt för det kaotiska Friform RPG som jag tänkte ta fram, skall genast beställa hundra apor som får skriva introäventyret :gremlaugh: