Spelmötet jag skrev om den 10 november blev tyvärr inställt, men nu - efter ett fem månaders uppehåll - har vi faktiskt spelat två spelmöten. Jag har fått tag på ett par nya spelare, och har visst hopp om att det här kommer att flyga på i alla fall halvlång sikt. Dock känner jag att Barrowmaze är lite för platt för att hålla i längden och jag anar att mina spelare, som har kul på spelmötena, kanske vill ha något lite mer "modernt" (som någon sa) på lite längre sikt. Vilket betyder att jag kanske ska börja köra DnD5 istället, värre kan man väl välja. Eller köpa Dwimmermount. Eller bita ihop och skriva min egen mega-dunge.
I vilket fall. Det blev två räder på två möten, en räd som sträckte sig över ett och ett halvt möte och sedan en snabbis. Jag sammanfattar dem här, och så blir det kanske lite beskrivning och/eller reflektion i en senare post.
Sammanfattning, räd fem
Arcanus, Belzedude, Boris, och Norah, men också nytillskotten Egil och Vlaad. Egil är en ung idealist med Argagorn-komplex, Vlaad en optimistiskt trollkarl med gott hjärta. Arcanus hade med sig Dinko, en naiv hob. Norah hade med sig Fi-Fi, en glad dobbermann. Boris hade med sig krigarna Breela och Cardo.
Utforskat:
Rum 53 (klart)
Rum 41
Rum 59a-c
Tid: 19 (!) turns
Förlorade hirelings: - (Breela dödad efter räden av en köttätande sjukdom)
Förlorade rollfigurer: -
Dödade/besegrade monster:
2 giant carnivarios flies
1 zombie
1 sapphire skeleton (random)
4 giant rats (random)
6 rot grubs
2 huecuva (random)
2 sapphire skeltons (random)
Erövrade skatter: sex ädelstenar, diverse guld, totalt värde 3748 GP!?! Därtill en Helmet of Alignment Change, som dock sitter fast på Belzedude.
XP (per rollfigur): 704
Sammanfattning, räd fem
Arcanus, Boris, Norah, Belzedude och Vlaad. Dinko och Fi-Fi med som vanligt, därtill krigarna Dale (Boris) och Coldax aka "Cole" (Vlaad). [Cardo sa upp sig efter Breelas kladdiga död].
Utforskat:
Kulle 12
Tid: 6 turns
Förlorade hirelings: -
Förlorade rollfigurer: -
Dödade monster: 4 shadows
Erövrade skatter: 94 SP, misstänkt magisk läderrustning, misstänkt magisk sköld.
XP (per rollfigur): 27.
Efter räd fem ser gruppen ut som följer:
Arcanus, lv 1 Cleric, 1440 XP; AC 4; HP 2; Str 13, Dex 11, Con 8, Int 10, Wis 16, Cha 10.
Beelzedude, lv 1 Hafling, 1374 XP; AC 1; HP 6; Str 4, Dex 17, Con 13, Int 10, Wis 10, Cha 9.Helmet of Alignment Change.
Boris, lv 1 Elf, 1374 XP; AC 1; HP 4; Str 13, Dex 14, Con 13, Int 15, Wis 9, Cha 11. +1 Long Sword.
Norah, lv 1 Magic User, 1374 XP; AC 9; HP 1; Str 10, Dex 8, Con 8, Int 14, Wis 10, Cha 11.
Vlaad, lv 1 Magic User, 760 XP; AC 9; HP 4; Str 8, Dex 6, Con 9, Int 15, Wis 15, Cha 6.
Egil, lv 1 Fighter, 739 XP; AC 3; HP 3; Str 15, Dex 13, Con 8, Int 9, Wis 7, Cha 12.