Nekromanti Red Sonja-omdömme efterlyses

Dilandau

Myrmidon
Är det någon som läst Red Sonja-serietidningen? Antingen gamla Marvel eller nuvarande Dynamite Entertainment?

Är det något att ha? Eller är det bara fantasy-pinups och skräphandling?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Red Sonja-omdöme efterlyses

Gamla Marvels Red Sonja-serier är stundtals mycket bra; fast hennes gästspel i 'Conan' är oftast bättre. Conan-serier med manus av Roy Thomas tenderar att gränsa åt mästerverk; så håll framförallt utkik efter Sonja-gästspel i 70-80-talsissues av amerikanska 'Savage Sword of Conan' resp 'Conan the Barbarian', eller den svenska Conan-tidningen årgång 83-85 samt mitten av 90-talet. Jag kan rekommendera specifika episoder om du vill.

Dynamite Entertainments Sonja-serie suger. Där är bara fantasy-pinups och skräphandling. Ta mig inte som alltför objektiv i den frågan, dock; eftersom jag är ett stort fan av Marvels Conan-serier och stör mig konstant på att de nya utgivningarna, well...suger. Så 'Red Sonja'-tidningen var för min del fördömd på förhand när de skildrade Thulsa Doom som en glosögd karikatyr av James Earl Jones snarare än den sarkastiske, kraniehövdade ärkemagiker jag kommit att älska som alla tiders bästa fantasyskurk.

Å andra sidan; om Ed Benes börjar illustrera nya Red Sonja nån gång är den kanske ändå värd en genomläsning. Hon verkar trots allt vara hans favoritmotiv framför alla andra :gremsmirk:

- Ymir, ner med Conan-puritanerna

Jarre

Swordsman
Jag har läst två av Dynamites Red Sonja. En one-shot, Monster Isle, och något nummer i den löpande utgivningen av Savage Red Sonja. Den förstnämnda var en taskig karikatyr av The Island of Dr Moreau med skiftande teckningskvalitet, på sin höjd godkänd. Den andra såg något bättre ut, men var knappast gripande till handlingen, så jag längtar inte efter att plocka upp nästa nummer. Tyvärr.

Den gamla Marvel-serien kan jag inte uttala mig om. Men jag gillar däremot Dark Horses Conan, åtminstone de album av Busiek och Nord.