Nekromanti Referenser a la speldesignteori?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, precis som rubriken avslöjar söker jag referenser/källor till speldesignsteori. Alltså videos, artiklar, podcastavsnitt och dylikt som tar upp saker som kan vara bra att veta om man vill maka rollspel. Allt är välkommet, även om jag möjligen inte kommer att titta på allt; utifrån tid och intresse.

Förutom Hans tråd då, för den ska jag beta av i alla fall.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,330
Location
Helsingborg
Kolla igenom avhandlingar för spelteori. Undvik datorspelsdesignböcker, då de mest presenterar kategoriseringar av redan existerande spel. Skitdåliga!

Senaste saker som jag har läst:
I Have No Words & I Must Design: Toward a Critical Vocabulary for Games
-- Greg Costikyan

A theory of fun

Pervasive GameFlow: Identifying and Exploring the Mechanisms of Player Enjoyment in Pervasive Games
-- Kalle Jegers

Playing for Togetherness: Designing for Interaction Rituals through Gaming
-- Karl Jones Bergström

Roger Caillois' Patterns of Play

Jeepform

Lajvteori

/Han som tyckte att lajvteorin var rätt onödig för honom att läsa, eftersom han inte kunde relatera till något av det han läste och därmed inte suga upp kunskapen
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
460
Location
Linköping
Mycket av nedanstående handlar om digitala spel och särskilt designprocess snarare än produkt (även om det finns en del sådant), men massor av det är relevant även för analoga. Jag har klipp och klistrat lite från mina doktoranders referenslistor. Sedan är ju RPG dessutom lite av ett specialfall i spelvärlden. Du får kolla abstracts och se vad som är relevant för dig.

Agustin, M., Chuang, G., Delgado, A., Ortega, A., Seaver, J. & Buchanan, J.W. (2007) Game sketching Proc. of the 2nd international conference on Digital interactive media in entertainment and arts Australia.

Björk, S. (in progress). Gameplay patterns 2.0, Retrived from http://gdp2.tii.se/index.php/Main_Page

Costikyan, G. (2002) I Have No Words & I Must Design: Toward a Critical Vocabulary for Games In: Ed. Mäyrä, F. Proc. of Computer Games and Digital Cultures Conference Tampere: Tampere University Press. P.9-33.

Fullerton, T. Game Design Workshop, (2008) Second Edition: A Playcentric Approach to Creating Innovative Games (Gama Network Series) Morgan Kaufmann.

Fullerton, T., Chen, J., Santiago, K., Nelson, E., Diamante, V. & Meyers (2006) A. That Cloud Game: Dreaming (and Doing) Innovative Game Design. In Proc. of Sandbox Symposium 2006. ACM Press,

Hagen, U. (2010) Designing for Player Experience - How Professional Game Developers Communicate Design Visions. Nordic DiGRA.

Hunicke, R., LeBlanc, M., & Zubek, R. (2004). MDA: A formal approach to game design and game research. Retrieved from
http://www.aaai.org/Papers/Workshops/2004/WS-04-04/WS04-04-001.pdf [2012- 05-08]

Lankoski, P. (2011). Character-Driven Game Design: A Design Approach and Its Foundations in Character Engagement. BPR Publishers.

Laramée, F.D. (red.) (2002). Game design perspectives. Hingham, Mass.: Charles River Media.

Manker J., & Arvola, M. (2011). Prototyping in game design: Externalization and internalization of game ideas. In Proceedings of HCI 2011: Health, Wealth & Happiness: The 25th BCS Conference on Human-Computer Interaction. Newcastle Upon Tyne, UK, July 4-8, 2011.

Koivisto E. M. I. & Eladhari M. (2006) Paper Prototyping a Prevasive Game. ACE '06: Proc. of the 2006 ACM SIGCHI international conference on Advances in computer entertainment technology, ACM.

Ollila E. M. I., (2008) Suomela R. & Holopainen J. Using prototypes in early pervasive game development Computers in Entertainment (CIE) , Volume 6 Issue 2.

Perry, D., & DeMaria, R. (2009). David Perry on game design: a brainstorming toolbox. Boston, MA: Charles River Media.

Salen, K., & Zimmerman, E. (2004). Rules of play: game design fundamentals. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Salen, K., & Zimmerman, E. (2006). The game design reader: a Rules of play anthology. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Schell, J. (2008) The Art of Game Design – A Book of Lenses. Morgan Kaufmann Publishers, Burlington MA.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,125
Location
The Culture
Jag har en uppföljningsfråga: I de böcker om speldesign jag har sett verkar fokuset ligga på dataspel. Är det någon av de rekommenderade böckerna, eller någon annan bok, som är helt inriktad på brädspel (eller rollspel, men det känns osannolikt att det skulle finnas en sådan bok).

/tobias
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
460
Location
Linköping
Nja, men alltså många av de som handlar om datorbaserade spel tar ändå sin avstamp i analoga spel. Alltså både Salen & Zimmerman och Schell är sådana som har massor att bidra med till analoga spel.

Massor av designmönstren i Björks & Holopainens mönster är också lika tillämpbara på analoga spel som datorbaserade: http://gdp2.tii.se/index.php/Category:Patterns
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Second Person (red. Pat Harrigan och Noah Wardrip-Fruin) är inriktad helt på bordsrollspel. Sedan finns också ett par böcker som fungerar bra ur ett spelmekaniskt perspektiv.

Gamestorming av Dave Gray, Sunni Brown och James Macanufo
Challenges for Game Designers av Brenda Brathwaite och Ian Schreiber
Game Design Workshop av Tracy Fullerton
och The Art of Game Design av Jesse Schell
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Alltså, hur kan ni helt glömma alla knudepunkt böcker? De finns alla som nedladdningsbara pdf'er. http://en.wikipedia.org/wiki/Knutepunkt#Publications

Och boken Nodric Larp? http://nordiclarp.wordpress.com/

Men först och främst hur missade folk Nordic Larp Talks? Riktigt riktigt riktigt bra speldesign föreläningar som är lagom långa.

http://nordiclarptalks.org/

Där kan man alltid börja med: <object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fH_RLgR4DI4"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/fH_RLgR4DI4" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 
Top