Nekromanti Referenser till rollspel i media

Storuggla

Champion
Jag satt och glodde på West Wing i går och hajjade plötsligt till när Sam Seaborn, en normal och välanpassad man (så normal som någon kan vara i West Wing i alla fall) avslöjar att han spelat D&D!

West WIng said:
BOB
The Papoose Lake Spacecraft...

SAM
There’s no such thing.

BOB
...taken from Roswell to Groom Lake in 1947. A little piece of land called Area 51, my friend.

SAM
This is like Dungeons and Dragons camp all over again.
Och det tyckte jag var kul. Någon annan som hittat en rollspelsreferens på en oväntad plats?

Storuggla, scannern jobbar

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Buffy

I sista säsongen så får man till och med se dom spela någonting rollspelsliknande (tippar kallt på att det är någon slags D&D-variant med rutbräde som stridshjälp).

/Naug

chrull

Stockholm Kartell
oväntat?

Det var väl en oväntad rollspelsreferens? Att det nämns i buffy chockade väl typ... ingen.

Då är det lite roligare att D&D är med i Garden State, men å andra sidan är ju Zach rätt nördig så det är inte heller särskilt chockerande. Beydligt mer än buffy dock :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
ET

Elliots brorsa och dennes kompisar spelar rollspel där, när Elliot skickas ut för att hämta pizza.

Som bonus:

The Hard Way: The Party Crasher (skurken) har en Tank Leader-box från West End Games på sitt bord. Åkej, det är inget rollspel, men det är tillräckligt likt.

Organ

Out of time, out of mind
Re: ET (OT)

Elliots brorsa och dennes kompisar spelar rollspel där, när Elliot skickas ut för att hämta pizza.
Spelet som spelades var förövrigt föga förvånande Dungeons & Dragons och i boken så översattes det till "Drakar & Demoner". Det irriterade den rollspelsfrälste Anders rejält när det begav sig :gremgrin:

/Anders

Rising

Vila i frid
Vi har ju mer eller mindre ett helt avsnitt i Nollor och Nördar som handlat om rollspel. Det visade ganska bra hur det kan bli när en cool snubbe reagerar när han ska börja spela rollspel. De slog fram vilken ras han skulle vara och tärningarna sade "dvärg". Liksom, har man läst Tolkien eller spelat mycket rollspel så framstår dvärgar ju som ett av de typiska machokoboldvalet; men han tyckte det lät aslökigt och började nästan bråka med de andra.

Bästa kommentaren var dock när den feta superpudasfjanten sammanfattade vad som var så bra med rollspel: "The best thing is you can be someone you're not." Äg.

Å så dog Haverchuck's tjuv genom att han misslyckades med ett klättringsslag i en brunn. Han dog tydligen i varje äventyr de spelade, han verkade vara rätt jamba, men tycktes ha kul ändå.

Perkan

Veteran
I slutet på ett That 70s Show-avsnitt spelar ingen mindre än Alice Cooper D&D med några radiopratare. :gremsmile:

Perkan

Veteran
Jag kommer ihåg det avsnittet, det var riktigt bra. Både igenkänningsfaktorn och de roliga kontrasterna mellan den 'coola' snubben och de 'nördiga', hur de hittade gemenskapen osv var helt rätt. Men det bästa var ju att han döpte sin dvärg till Carlos. :gremsmile:

Nightowl

Champion
Inte helt ovantat...

I nagot gammalt svenskt sketchprogram spelade en grupp seriefigurer rollspel som gick ut pa att de var helt vanliga manniskor.

Det basta ar nar de ska skapa rollpersoner, och Stalmannen slar fram "journalist" som yrke. Det tycker han forstas ar dotrist, sa han far tigga och be SL (Modesty Blaise) att fa sla om...

Det ovantade ar mojligtvis att det inte ar en drift med nordiga rollspelare, utan att det vander upp och ned pa vad man tycker ar spannande - det ar klart att det ar mer fascinerande for Fantomen att latsas han ar stins, "aventyr" upplever han ju varje dag.

Erik

Nightowl

Champion
One more...

I DN for nagot ar sen var det en artikel fran ett mote med nyliberaler och dylikt folk, och dar sade forfattaren typ "allihop ser valdigt nordiga ut, ungefar som de just kommit fran ett mote pa rollspelsklubben".

Erik

Rosen

Myrmidon
I 'Foxtrot' förekommer det strippar där den yngre sonen vadhannuheter spelar D&D med sin kompis (de har spelledarskärm, T6:or och T4:or, och några tennfigurer stående på bordet). Jag har två sparade:

- Jag tittar åt norr.
- Du ser 10.000 orcher som anfaller din fästning, beredda på ett stort slag.
- Min alv avfyrar en pil med 205 graders förödelse.
- Träff! Orch-armén är krossad!
- Tolkien spelade säkert aldrig Dungeons & Dragons.
- Du ser nu 10.000 balroger som anfaller din fästning...

- Min trollkarl skjuter vitt ljus från sin trollstav och förhindrar luftattacken.
- Det funkar inte.
- Det funkade för Gandalf i "Konungens återkomst".
- Det är bara på låtsas, dummer.
- Jag är inte säker på att jag gillar din nya verklighetskick.
- Dåliga nyheter. A-10-vårtsvinet fyller din "trollkarl" med hål.

Undrar bara hur den där sista repliken egentligen löd på originalspråk...

--
Åke

Feliath

Swashbuckler
Undrar bara hur den där sista repliken egentligen löd på originalspråk...
Om det är biten med vårtsvinet du tycker verkar tjall, så är en A-10 Warthog ett amerikanskt stridsflygplan. Det är en kombinerad jagare och bombare, och den ser ut som fan.

/Feliath - därav namnet