Rickard
Urverk speldesign
Jag har haft en ny spelgrupp i några veckor och det som jag som spelledare klargjorde direkt var att de fick hitta på saker med enda begränsningen att de inte fick detaljskriva. Dessutom så har jag deklarerat att alla de spelledarpersoner som jag har bemödat mig att namnge lyder under helt andra regler när det kommer till strid, vilket i princip innebär att de är svårare att döda. Det här med namngivna och icke namngivna gubbar har gett upphov till skämtande som "Nej, vi kan inte fråga om hans namn för då blir han svårare att döda".
I sin helhet har spelarbeskrivna miljöer fungerat bra. Visst, ibland så frågar de om saker men ibland så oftast hittar de på (till först synes) obetydliga saker i miljön som de kan interagera med. Vi hade en ny spelare i fredags och även han kom in i beskrivandet rejält snabbt. Efter 10 minuter så var det strid och han hade blivit slängt på ett bord. Han sade "Jag slår..." och sedan stannade han upp och tänkte lite innan han ändrade sig. "Jag tar en flaska från bordet och slår den i huvudet på honom."
En sak som hände under senaste spelmötet var när de skulle ta sig in i en lägenhet i ett höghus. Jag hade dock inte förklarat så väl (vilket egentligen inte är en miss), så de trodde att det var ett höghus som ett företag ägde. Jag hade förvisso kunnat köra på deras idéer att det var ett företag, men det var bara några timmar kvar på spelmötet och jag ville skynda på det lite, så jag sade att det var ett bostadshus.
Då sade en spelare "Jaha, men hur ska vi ta oss förbi vakten?"; en grej som jag inte ens hade hittat på, utan de antog helt sonika att det fanns en vakt. Jag ville, som skrivet, att det skulle gå snabbt, så jag sade att det fanns en portier. "Jaha? Så han har inget vapen? Eller en hund?" blev följdfrågorna. Jag var riktigt sugen på att säga "Ja, det har han", eftersom det var precis vad de hade hittat på. Medan jag satt och funderade på om jag skulle godkänna detta, så såg spelarna mitt leende och sedan kom de på att saker som de hittade på fanns i världen. De insåg att de hade lagt krokben för sig själva och att de antagligen skulle få inta ett fort om de planerade vidare och gav förslag på saker som kunde finnas.
En rolig grej med Feng Shui, som vi körde i fredags, är att man ska planera striderna genom att placera föremål som man kan använda sig av för att slåss med. Detta lade spelarna märke till (eftersom jag beskrev saker likt "personstora fönster, som man säkert kan slänga ut någon ifrån), så de insåg direkt när det förväntades att de skulle strida. Det här är något som jag ska försöka använda mig av i fortsättningen också.
/Han som skrattade så han grät senaste spelmötet och den nya spelaren fick gå ut på balkongen en stund för att hämta luft efter ett skrattanfall
I sin helhet har spelarbeskrivna miljöer fungerat bra. Visst, ibland så frågar de om saker men ibland så oftast hittar de på (till först synes) obetydliga saker i miljön som de kan interagera med. Vi hade en ny spelare i fredags och även han kom in i beskrivandet rejält snabbt. Efter 10 minuter så var det strid och han hade blivit slängt på ett bord. Han sade "Jag slår..." och sedan stannade han upp och tänkte lite innan han ändrade sig. "Jag tar en flaska från bordet och slår den i huvudet på honom."
En sak som hände under senaste spelmötet var när de skulle ta sig in i en lägenhet i ett höghus. Jag hade dock inte förklarat så väl (vilket egentligen inte är en miss), så de trodde att det var ett höghus som ett företag ägde. Jag hade förvisso kunnat köra på deras idéer att det var ett företag, men det var bara några timmar kvar på spelmötet och jag ville skynda på det lite, så jag sade att det var ett bostadshus.
Då sade en spelare "Jaha, men hur ska vi ta oss förbi vakten?"; en grej som jag inte ens hade hittat på, utan de antog helt sonika att det fanns en vakt. Jag ville, som skrivet, att det skulle gå snabbt, så jag sade att det fanns en portier. "Jaha? Så han har inget vapen? Eller en hund?" blev följdfrågorna. Jag var riktigt sugen på att säga "Ja, det har han", eftersom det var precis vad de hade hittat på. Medan jag satt och funderade på om jag skulle godkänna detta, så såg spelarna mitt leende och sedan kom de på att saker som de hittade på fanns i världen. De insåg att de hade lagt krokben för sig själva och att de antagligen skulle få inta ett fort om de planerade vidare och gav förslag på saker som kunde finnas.
En rolig grej med Feng Shui, som vi körde i fredags, är att man ska planera striderna genom att placera föremål som man kan använda sig av för att slåss med. Detta lade spelarna märke till (eftersom jag beskrev saker likt "personstora fönster, som man säkert kan slänga ut någon ifrån), så de insåg direkt när det förväntades att de skulle strida. Det här är något som jag ska försöka använda mig av i fortsättningen också.
/Han som skrattade så han grät senaste spelmötet och den nya spelaren fick gå ut på balkongen en stund för att hämta luft efter ett skrattanfall