Jag läste tråden om recensionen av WoW-kortspelet nedan och kom att tänka på ett par mer generella reflexioner.
Det första jag kom att tänka på är det här med subjektivitet. Det är något vi aldrig kan undvika. Jag har som utgångspunkt att allt som står skrivet - litteratur, vetenskap, matematik - är subjektivt. Allt vi observerar tas in av våra sinnen, tolkas och, i fallet med Fenix recensioner, uttrycks genom språkbruk och egna referenser via talcentrum eller de fingrar som knappar på våra tangentbord. Vi kommer aldrig hitta en formel som frångår detta.
Det andra jag kom att tänka på är det här med generaliserbarhet. Bara för att vi erkänner subjektiviteten behöver det inte innebära att enskilda Fenix-recensioner bara skrivs för enskilda intressegrupper, vilka i slutändan kan begränsas till recensenten själv - för det är endast dennes referenser som till 100% passar in med recensionens subjektiva sanning. Det gäller att vara mer kritisk i sin bedömning än så för att undvika att fastna i någon slags fanboyism, för då förvandlas varje recension till att bli enbart den enskilda "grupperingens" angelägenhet.
Det var det jag slogs av när jag läste tidigare nämnda recensions toppbetyg - "Det här rör inte mig". Jag är i grunden öppen och intresserad av att testa nya kortspel, men när spel som detta bedöms på grunder som ofta känns allt för baserade på recensentens subjektiva referenser slutar det att bli en angelägenhet för mig. Recensionens höga betyg vänder sig inte till mig, utan främst till en gruppering bestående av WoW-fantaster (citerar "Några svar...": Upper Deck har gjort en mycket grundlig och stämningsfull tolkning av datorspelet ... Också en väldigt bra koppling till datorspelet, återigen) och tidigare Magic-spelare (Ibid: Ett betydligt mer levande stridssystem än Magics attackerare mot en hög med blockers) - jag har inte spelat något av dessa två spel.
Ett krav jag ställer på varje god recension blir här att abstrahera. Alltså: Att höja sig från sin subjektiva bedömning och vara reflexiv utifrån mer än sin egna utgångspunkt. Det märks lätt om inte recensenten gjort detta, och där slutar även mitt intresse för recensionen och i slutändan det betyg denna satt. Jag är inte intresserad av att diskutera betygsinflation - läser man en tidning som Fenix över ett stycke tid blir man ändå medveten om att Landgraf och Krämer sätter olika betygskrav och skillnaden blir därmed oviktig. Man får möjligheten att kompensera detta genom att själv reflektera över satta betyg - "Vad innebär betyget 14 i detta fallet" - till sin hjälp har man givetvis den skrivna delen.
Vad jag skulle föredra är att varje skribent utgår från någon form av vad man skulle kunna kalla en abstraktionsstege. Ser man denna som en liksidig trekant med en spets nedåt finns på dess lägsta pinne obevekligen skribenten själv - stannar man där, vilket jag inte anklagar någon för, har man just gjort en recension som är lika intressant för andra som en studie av sitt navelludd - sedan breddar sig stegen i allt vidare grupper. Låt mig exemplifiera detta med WoW-recensionen:
[*] Spelets huvudsakliga målgrupp: WoW-fantaster. (Det är endast de som är intresserade av små bonusar till online-spelet)
[*] Spelets sekundära målgrupper: t ex tidigare Magic-spelare. (De har sedan tidigare en insatthet i och ett intresse för samlarkortspel)
[*] Spelets generella intressegrupp: samlarkortspelare i allmänhet. (De kan behöva vetskap om spelets grundfilosofi - hur det kan jämföras med det antal kortspel de redan provat på och liknande)
[*] Tidningens generella intressegrupp: data-, kort- och rollspelare i övrigt. (En grupp jag i detta fall befinner mig någonstans i. Varför skulle just jag pröva på just detta kortspel? Att det liknas vid ett online-spel som redan stulit så många av mina vänner ifrån mig blir här knappast ett plus... )
Den främsta kritik jag kan rikta mot recensionen i fråga (som olykligtvis fått sno mycket av denna trådstarts fokus) blir alltså att den, trots att den får ett uppslag på sig, inte ofta lyckas lyfta sig förbi punkt 2 och inte alls förbi punkt 3. Det rör sig om en ny produkt och inte ett supplement av ett gammalt, och det tycker jag ställer högre krav på just de här punkterna. Det saknas formuleringar likt "för de som aldrig spelat onlinespelet kan..." eller "detta spel kan även vara någonting för dig som aldrig tidigare prövat på samlarkortspel, eftersom...". Därför känns betyget lite extra olyckligt.
Edit: ändrade termen "generalitet" till "generaliserbarhet"
Det första jag kom att tänka på är det här med subjektivitet. Det är något vi aldrig kan undvika. Jag har som utgångspunkt att allt som står skrivet - litteratur, vetenskap, matematik - är subjektivt. Allt vi observerar tas in av våra sinnen, tolkas och, i fallet med Fenix recensioner, uttrycks genom språkbruk och egna referenser via talcentrum eller de fingrar som knappar på våra tangentbord. Vi kommer aldrig hitta en formel som frångår detta.
Det andra jag kom att tänka på är det här med generaliserbarhet. Bara för att vi erkänner subjektiviteten behöver det inte innebära att enskilda Fenix-recensioner bara skrivs för enskilda intressegrupper, vilka i slutändan kan begränsas till recensenten själv - för det är endast dennes referenser som till 100% passar in med recensionens subjektiva sanning. Det gäller att vara mer kritisk i sin bedömning än så för att undvika att fastna i någon slags fanboyism, för då förvandlas varje recension till att bli enbart den enskilda "grupperingens" angelägenhet.
Det var det jag slogs av när jag läste tidigare nämnda recensions toppbetyg - "Det här rör inte mig". Jag är i grunden öppen och intresserad av att testa nya kortspel, men när spel som detta bedöms på grunder som ofta känns allt för baserade på recensentens subjektiva referenser slutar det att bli en angelägenhet för mig. Recensionens höga betyg vänder sig inte till mig, utan främst till en gruppering bestående av WoW-fantaster (citerar "Några svar...": Upper Deck har gjort en mycket grundlig och stämningsfull tolkning av datorspelet ... Också en väldigt bra koppling till datorspelet, återigen) och tidigare Magic-spelare (Ibid: Ett betydligt mer levande stridssystem än Magics attackerare mot en hög med blockers) - jag har inte spelat något av dessa två spel.
Ett krav jag ställer på varje god recension blir här att abstrahera. Alltså: Att höja sig från sin subjektiva bedömning och vara reflexiv utifrån mer än sin egna utgångspunkt. Det märks lätt om inte recensenten gjort detta, och där slutar även mitt intresse för recensionen och i slutändan det betyg denna satt. Jag är inte intresserad av att diskutera betygsinflation - läser man en tidning som Fenix över ett stycke tid blir man ändå medveten om att Landgraf och Krämer sätter olika betygskrav och skillnaden blir därmed oviktig. Man får möjligheten att kompensera detta genom att själv reflektera över satta betyg - "Vad innebär betyget 14 i detta fallet" - till sin hjälp har man givetvis den skrivna delen.
Vad jag skulle föredra är att varje skribent utgår från någon form av vad man skulle kunna kalla en abstraktionsstege. Ser man denna som en liksidig trekant med en spets nedåt finns på dess lägsta pinne obevekligen skribenten själv - stannar man där, vilket jag inte anklagar någon för, har man just gjort en recension som är lika intressant för andra som en studie av sitt navelludd - sedan breddar sig stegen i allt vidare grupper. Låt mig exemplifiera detta med WoW-recensionen:
[*] Spelets huvudsakliga målgrupp: WoW-fantaster. (Det är endast de som är intresserade av små bonusar till online-spelet)
[*] Spelets sekundära målgrupper: t ex tidigare Magic-spelare. (De har sedan tidigare en insatthet i och ett intresse för samlarkortspel)
[*] Spelets generella intressegrupp: samlarkortspelare i allmänhet. (De kan behöva vetskap om spelets grundfilosofi - hur det kan jämföras med det antal kortspel de redan provat på och liknande)
[*] Tidningens generella intressegrupp: data-, kort- och rollspelare i övrigt. (En grupp jag i detta fall befinner mig någonstans i. Varför skulle just jag pröva på just detta kortspel? Att det liknas vid ett online-spel som redan stulit så många av mina vänner ifrån mig blir här knappast ett plus... )
Den främsta kritik jag kan rikta mot recensionen i fråga (som olykligtvis fått sno mycket av denna trådstarts fokus) blir alltså att den, trots att den får ett uppslag på sig, inte ofta lyckas lyfta sig förbi punkt 2 och inte alls förbi punkt 3. Det rör sig om en ny produkt och inte ett supplement av ett gammalt, och det tycker jag ställer högre krav på just de här punkterna. Det saknas formuleringar likt "för de som aldrig spelat onlinespelet kan..." eller "detta spel kan även vara någonting för dig som aldrig tidigare prövat på samlarkortspel, eftersom...". Därför känns betyget lite extra olyckligt.
Edit: ändrade termen "generalitet" till "generaliserbarhet"