Judas
Veteran
- Joined
- 24 Jul 2013
- Messages
- 14
Hej!
Jag ska om ett litet slag (en månad eller två) för ovanlighetens skull vara SL. Tidigare har jag klarat detta ganska bra då jag använt mig av färdigskrivna äventyr som grund och sedan byggt ut och anpassat det till vår version av Ereb Altor. Nu ska jag dock ge mig i kast med att fixa ett äventyr helt från grunden.
Lite bakgrundshistoria:
Rollpersonerna (en bonnig riddare, hans två väpnare och en lite elak Legolas-typ) har hjälpt baron Stauffer i Berendien att dels komma undan en skatteskuld, dels rädda hans halvdemoniske men godhjärtade son undan inkvisitionen. Baronen och den väpnaren har dock blivit besatta av ett demoniskt väsen (de drack av ett par flaskor med helande vätska som sonen hade tillverkat i god tro, omedveten om att allt han rör vid förorenas av hans demoniska sida). Exakt vad dessa väsen ska göra har jag inte riktigt bestämt mig för (emellanåt dyker det uppe nya extremiteter på karaktärerna, hade en idé om att ett par elaka kloner en dag helt sonika skulle vandra ur deras kroppar, men jag vetifan). Hursomhelst tycker baronen och väpnaren att detta är synnerligen obehagligt och följet har därför bestämt sig för att följa med baronen till hans kusin i Zorakin som på sitt slott har en beryktad hovmagiker/astrolog - han kan säkert råda bot på problemet!
Lite om Zorakin och tankar för äventyret:
Zorakin i vårt Ereb Altor påminner rätt mycket om Heliga romerska imperiet av Tysk nation, det består alltså av en mängd splittrade furstendömen förenade mot yttre fiender genom storkungen. Vi har även lagt till reformationen och kör i Lysande vägen i princip som en kopia av kristendomen. Det råder än så länge inget 30-årigt krig, men tanken är att detta äventyr ska fungera som upptakten till ett dylikt. När rollpersonerna kommer fram kommer baronens kusin, friherre Heinrich Stauffer, att vara bortrest. Han har anslutit sig till den nya tron och har under falska förespeglingar rest runt mellan andra friherrar för att skaffa backning så att han ska kunna putta undan sin länsherre, greve Stolp, och själv ta grevetiteln och utropa ett protestantiskt smårike. Kruxet är dock att det i Zorakin råder en stark teatralisk hederskultur, så de övriga friherrarna kräver att Heinrich ska dräpa en drakorm för att visa på att han är en sann riddersman värd att följa. Henrich blir dödad av drakormen och då han saknar egna söner låter han via sin bard och väpnare (man kan givetvis inte fajtas med monster utan att ha vittnen som sedan sjunger om det) meddela att den av hans släktingar som dräper besten ska bli hans arvinge. Tanken är givetvis att rollpersonerna ska hjälpa baronen att slå ihjäl drakormen och installera honom som ny friherre.
När rollpersonerna anländer till friherren Heinrichs slott är han som sagt bortrest och istället är det friherrens kusin Jean de Stafaire som agerar ståthållare. Denne man har dock inga planer på att bara agera vikarie utan har mutat väpnaren som följde med Heinrich att dels rapportera om alla oegentligheter som sker och även att förgifta honom (vilket gjorde honom försvagad och därmed dödad av drakormen). Jean, som är av den gamla tron, har nämligen konspirerat med greve Stolp om att få hjälp att ta över Heinrichs ägor så fort han kan presentera bevis på friherrens bristande lojalitet mot sin herre. Han räknar alltså med att greven kommer att backa honom oavsett om någon dödar drakormen eller ej, vilket greven också kommer att göra, och därmed tänker Jean främst satsa på att sabotera för/döda de som ger sig ut för att dräpa drakormen. För syns skull skickar han dock iväg sin son för att döda drakormen i hans namn (det blir alltså denne och hans följe som kommer att försöka sabotera för rollpersonerna). Rollpersonerna ska helst lyckas och när de sedan kommer tillbaka kommer det att bli beef mellan baronen som tar över slottet och grevens män som vill ha Jean som slottsherre. Tanken är då att rollpersonerna kommer att behöva rida runt och fixa backing från de protestantiska friherrarna för att baronen ska kunna stå emot grevens anfall, en konflikt som sedan ska eskalera till fullskaligt inbördeskrig, men det blir nästa steg att tänka ut det.
Vad behöver jag då hjälp med?
Jo, när rollpersonerna kommer till Zorakin vill jag presentera den religiösa schismen för dem. Inte nödvändigtvis genom en teologilektion, men kanske genom ett bondeuppbåd som har ihjäl ett gäng korrupta(?) gammel-präster i den nya lärans namn. Jag funderade lite på att de kanske skulle stanna över på ett slott på vägen där det finns gäster av båda läror som gruffar lite med varandra, eller kanske att slottsherren själv är något slags kultist, men tänkte att det ändå kommer att bli så mycket slottsliv i akten innan jakten efter drakormen (tänkte att Jean ska köra lite tornerspel för att sluta lite allianser och låta folk vänja sig vid att se honom som herre på täppan).
Så ge mig vad ni kan! Zorakin är en extremt patriarkal nation, så förslag på intressanta kvinnliga karaktärer som verkar inom dessa ramar vore uppskattat. Hittills har jag tänkt att friherre Heinrichs fru kommer att hjälpa rollpersonerna att installera baronen som ny friherre då detta även skulle innebära han gifter sig med henne. Detta vill hon då han är av ganska vekt sinnelag och hon tänker att hon därmed kommer att kunna verka genom honom och på så sätt sätta sitt avtryck på världen. Den patriarkala ordningen finns mycket på grund av den gamla läran som mycket tydligt förespråkar "rätt man på rätt plats", dvs att adel är adel, bonne är bonne, man är man och kvinna är kvinna, då detta gör den gode guden glad. Protestantismen handlar då mycket om att en rättfärdig handling är en rättfärdig handling, oavsett vem som utför den.
Så! Jag är som sagt ingen van äventyrskonstruktör, men detta ger kanske en fingervisning (om det gick att följa texten) över vad jag har tänkt. Så kommer du, ärade läsare, på någonting kul, även om det inte har med presentationen av reformationsrörelsen att göra, så bara säg till! Alla tips uppskattas!
Jag ska om ett litet slag (en månad eller två) för ovanlighetens skull vara SL. Tidigare har jag klarat detta ganska bra då jag använt mig av färdigskrivna äventyr som grund och sedan byggt ut och anpassat det till vår version av Ereb Altor. Nu ska jag dock ge mig i kast med att fixa ett äventyr helt från grunden.
Lite bakgrundshistoria:
Rollpersonerna (en bonnig riddare, hans två väpnare och en lite elak Legolas-typ) har hjälpt baron Stauffer i Berendien att dels komma undan en skatteskuld, dels rädda hans halvdemoniske men godhjärtade son undan inkvisitionen. Baronen och den väpnaren har dock blivit besatta av ett demoniskt väsen (de drack av ett par flaskor med helande vätska som sonen hade tillverkat i god tro, omedveten om att allt han rör vid förorenas av hans demoniska sida). Exakt vad dessa väsen ska göra har jag inte riktigt bestämt mig för (emellanåt dyker det uppe nya extremiteter på karaktärerna, hade en idé om att ett par elaka kloner en dag helt sonika skulle vandra ur deras kroppar, men jag vetifan). Hursomhelst tycker baronen och väpnaren att detta är synnerligen obehagligt och följet har därför bestämt sig för att följa med baronen till hans kusin i Zorakin som på sitt slott har en beryktad hovmagiker/astrolog - han kan säkert råda bot på problemet!
Lite om Zorakin och tankar för äventyret:
Zorakin i vårt Ereb Altor påminner rätt mycket om Heliga romerska imperiet av Tysk nation, det består alltså av en mängd splittrade furstendömen förenade mot yttre fiender genom storkungen. Vi har även lagt till reformationen och kör i Lysande vägen i princip som en kopia av kristendomen. Det råder än så länge inget 30-årigt krig, men tanken är att detta äventyr ska fungera som upptakten till ett dylikt. När rollpersonerna kommer fram kommer baronens kusin, friherre Heinrich Stauffer, att vara bortrest. Han har anslutit sig till den nya tron och har under falska förespeglingar rest runt mellan andra friherrar för att skaffa backning så att han ska kunna putta undan sin länsherre, greve Stolp, och själv ta grevetiteln och utropa ett protestantiskt smårike. Kruxet är dock att det i Zorakin råder en stark teatralisk hederskultur, så de övriga friherrarna kräver att Heinrich ska dräpa en drakorm för att visa på att han är en sann riddersman värd att följa. Henrich blir dödad av drakormen och då han saknar egna söner låter han via sin bard och väpnare (man kan givetvis inte fajtas med monster utan att ha vittnen som sedan sjunger om det) meddela att den av hans släktingar som dräper besten ska bli hans arvinge. Tanken är givetvis att rollpersonerna ska hjälpa baronen att slå ihjäl drakormen och installera honom som ny friherre.
När rollpersonerna anländer till friherren Heinrichs slott är han som sagt bortrest och istället är det friherrens kusin Jean de Stafaire som agerar ståthållare. Denne man har dock inga planer på att bara agera vikarie utan har mutat väpnaren som följde med Heinrich att dels rapportera om alla oegentligheter som sker och även att förgifta honom (vilket gjorde honom försvagad och därmed dödad av drakormen). Jean, som är av den gamla tron, har nämligen konspirerat med greve Stolp om att få hjälp att ta över Heinrichs ägor så fort han kan presentera bevis på friherrens bristande lojalitet mot sin herre. Han räknar alltså med att greven kommer att backa honom oavsett om någon dödar drakormen eller ej, vilket greven också kommer att göra, och därmed tänker Jean främst satsa på att sabotera för/döda de som ger sig ut för att dräpa drakormen. För syns skull skickar han dock iväg sin son för att döda drakormen i hans namn (det blir alltså denne och hans följe som kommer att försöka sabotera för rollpersonerna). Rollpersonerna ska helst lyckas och när de sedan kommer tillbaka kommer det att bli beef mellan baronen som tar över slottet och grevens män som vill ha Jean som slottsherre. Tanken är då att rollpersonerna kommer att behöva rida runt och fixa backing från de protestantiska friherrarna för att baronen ska kunna stå emot grevens anfall, en konflikt som sedan ska eskalera till fullskaligt inbördeskrig, men det blir nästa steg att tänka ut det.
Vad behöver jag då hjälp med?
Jo, när rollpersonerna kommer till Zorakin vill jag presentera den religiösa schismen för dem. Inte nödvändigtvis genom en teologilektion, men kanske genom ett bondeuppbåd som har ihjäl ett gäng korrupta(?) gammel-präster i den nya lärans namn. Jag funderade lite på att de kanske skulle stanna över på ett slott på vägen där det finns gäster av båda läror som gruffar lite med varandra, eller kanske att slottsherren själv är något slags kultist, men tänkte att det ändå kommer att bli så mycket slottsliv i akten innan jakten efter drakormen (tänkte att Jean ska köra lite tornerspel för att sluta lite allianser och låta folk vänja sig vid att se honom som herre på täppan).
Så ge mig vad ni kan! Zorakin är en extremt patriarkal nation, så förslag på intressanta kvinnliga karaktärer som verkar inom dessa ramar vore uppskattat. Hittills har jag tänkt att friherre Heinrichs fru kommer att hjälpa rollpersonerna att installera baronen som ny friherre då detta även skulle innebära han gifter sig med henne. Detta vill hon då han är av ganska vekt sinnelag och hon tänker att hon därmed kommer att kunna verka genom honom och på så sätt sätta sitt avtryck på världen. Den patriarkala ordningen finns mycket på grund av den gamla läran som mycket tydligt förespråkar "rätt man på rätt plats", dvs att adel är adel, bonne är bonne, man är man och kvinna är kvinna, då detta gör den gode guden glad. Protestantismen handlar då mycket om att en rättfärdig handling är en rättfärdig handling, oavsett vem som utför den.
Så! Jag är som sagt ingen van äventyrskonstruktör, men detta ger kanske en fingervisning (om det gick att följa texten) över vad jag har tänkt. Så kommer du, ärade läsare, på någonting kul, även om det inte har med presentationen av reformationsrörelsen att göra, så bara säg till! Alla tips uppskattas!