Tänkte skriva lite om de regeländringar jag infört. Tar lite i taget annars blir det för mycket. Jag vill helst inte att ni svarar med varenda lilla blyertsmarkering ni har gjort i reglerna utan bara de viktigaste. Inte heller eventuella regeländringar ni har gjort som bara ät till för att få systemet att passa in i er värld. Eftersom jag är så ny på EON kan det också vara så ett någon av regeländringarna jag gjort är helt onödig och bara beror på okunskap.
1. Det första jag ändrade på är magikerna. I EON kan väl alla bli magiker om de bara utbildar sig till det? Om det ska vara så eller om man måste vara född med "gnistan" må vara en smaksak men däremot jag tycker faktiskt att även en magiker ska kunna vara korkad, eller vad tycker ni? Så jag stoppade raskt in egenskapen Magisk styrka. Hur enkelt som helst, påverkar inget annat förutom att man får ersätta PSY med MAG för allt som har med magi att göra.
2. Jag låter alla färdigheter vara beroende på något eller några attribut. Istället för 0-värden för sådant man måste lära sig för att få 5 sätter jag dess startvärde inom parentes (). Då slipper man det jättekonstiga att vissa saker som t ex simma inte har någon betydelse av styrkan. (Bra simmare är jättestarka, det vet väl alla). Likaså kan jag enkelt låta MAG påverka ens magiska färdigheter.
Jag har också på något enstaka ställe låtit attributen ha extra stor betydelse genom att modifiera med 1/3, 1/1 eller 2/3. Men skillnaden är inte så stor och det blir jobbigare att räkna ut grundvärdet så jag har bara infört det på ett par ställen.
Slutligen kan man också, tack vare att 0 inte betyder "måste lära först", låte färdigheter vara olika svåra genom att sätta olika startvärden. Dvs en färdighet kan börja på -4, en annan på +4. Också något som kan kännas onödigt krångligt men jag gillar det. I orginalreglerna börjar följdaktligen alla färdigheter på +5. Antingen får man genomsnittligt 5 genom att det är halva normalvärdet på attributet som påverkar eller så får man 5 för de nollade genom att lägga en enhet.
1. Det första jag ändrade på är magikerna. I EON kan väl alla bli magiker om de bara utbildar sig till det? Om det ska vara så eller om man måste vara född med "gnistan" må vara en smaksak men däremot jag tycker faktiskt att även en magiker ska kunna vara korkad, eller vad tycker ni? Så jag stoppade raskt in egenskapen Magisk styrka. Hur enkelt som helst, påverkar inget annat förutom att man får ersätta PSY med MAG för allt som har med magi att göra.
2. Jag låter alla färdigheter vara beroende på något eller några attribut. Istället för 0-värden för sådant man måste lära sig för att få 5 sätter jag dess startvärde inom parentes (). Då slipper man det jättekonstiga att vissa saker som t ex simma inte har någon betydelse av styrkan. (Bra simmare är jättestarka, det vet väl alla). Likaså kan jag enkelt låta MAG påverka ens magiska färdigheter.
Jag har också på något enstaka ställe låtit attributen ha extra stor betydelse genom att modifiera med 1/3, 1/1 eller 2/3. Men skillnaden är inte så stor och det blir jobbigare att räkna ut grundvärdet så jag har bara infört det på ett par ställen.
Slutligen kan man också, tack vare att 0 inte betyder "måste lära först", låte färdigheter vara olika svåra genom att sätta olika startvärden. Dvs en färdighet kan börja på -4, en annan på +4. Också något som kan kännas onödigt krångligt men jag gillar det. I orginalreglerna börjar följdaktligen alla färdigheter på +5. Antingen får man genomsnittligt 5 genom att det är halva normalvärdet på attributet som påverkar eller så får man 5 för de nollade genom att lägga en enhet.