Re: Några frågor till.
För att förtydliga det Magnus sade: det är egentligen inte för att vapnet är större än dig som du får 1.5 ggr Str-bonus. Det är för att du slåss med det i två händer. Det gäller även om du slåss med ett enhandsvapen i två händer (t ex en människa med ett långsvärd), däremot gäller det
inte för lätta vapen (t ex dolkar).
Jag har kommit till "Combat" kapitlet och i exemplet dom kör med så när dom slår för initiativ första rundan så slår DM ett initiativ för alla fyra Orcher, är det något man gör generellt, att man räknar in alla fiender i samma initiativ om dom anfaller i grupp?
Ofta gör man så för att förenkla för sig. Om det är en hiskelig massa orcher så kan man dela upp dem i grupper och slå ett slag för varje grupp, plus att olika sorters grupper och enskilda NPCer brukar få olika slag (exempel: om vi har en illvättekung, en vätteshaman och 10 vättar brukar man slå tre initiativslag - eventuellt fyra, om man delar upp vättarna på två grupper om fem).
Sen när det kommer till "Attack of oppurtunity" man kan gå ut ur någons "threathen area" om man bara går utan att få ett slag på sig, så länge man inte går in i någon annans "Area" eller har jag fel?
Om du använder handlingen "double-move" räknas inte den första rutan du står i som hotad. Om hela din förflyttning på en runda är 5 fot så får du ingen frisläng på dig. Om du lyckas med ett slag för Tumble så kan du också klara dig undan, men max 20 fot. Annars så får du frislängar på dig om du rör dig ut ur en ruta som är i någons hotade zon.
Med andra ord, om du går från en fiende för att slå på en annan får antagligen den första en frisläng på dig. Om du bara går från en fiende så får han inte det.
Om jag har Strenght bonus så lägger jag till det i skada jag gör i Meele, men har jag penelty så drar jag va det på slings och bows. Men påverkar inte peneltyn även Meele med? Så om jag har -1 i STR-modifyer gör jag inte 1 mindre i skada då?
En bonus för hög Strength får användas på närstridsvapen (både träffslag och skada) samt kastvapen och specialkonstruerade pilbågar (endast skadan, kallas "Mighty Composite ____bow"). Ett avdrag för låg Strength påverkar närstridsvapen (träff och skada) samt alla kastvapen, bågar och slungor (endast skada).