Nekromanti regel kärna(core rules)

nairobii

Veteran
Håller på att försöka börja med att skriva rollspel igen och undrar om nån har nått tips på lätt använda och lätt modifierade regel kärnor(core rule)?

Enda kravet jag har förutom det är att den ska helst vara OGL (Open Game Licens), av rent lagliga skäl då.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nuskavise...

BRP är en klassiker, fri, och lätt att modda. Många svenska spel bygger ju därpå.

Hörde att D6 engine från gamla Star Wars släppts fri nyligen, den är helt OK men skalar lite kasst.

Vad har vi mer...

Fan, det står helt still i huvudet. Jag vet att jag var inne på liknande frågor för ett tag sedan, men jag har inte kvar min lista över fria regelkärnor.

Kanske hjälper om du säger vad det är för genre du tänkte röra dig i?

nairobii

Veteran
Lutar mot att det blir åt fantasy hållet av gammal vana. Men hittar jag en kärna som känns rätt så skulle det lika gärna kunna bli futeristiskt.

Har tittat in lite på Action-system's kärna, som iofs känns väldigt välskriven men svår moddad.

Kan ju lägga till också att jag inriktar mig mest till att skriva för att få yngre intresserade.

Olle Linge

Snigel
Skamlös reklam

Du kan alltid kika på Nyx; reglerna bör gå att använda till det mesta och är rätt lätta att modda om du känner för det.

Troberg

Sinister eater
Mer skamlös självreklam

Generica

Den är iofs inte under OGL, utan en betydligt öppnare licens mer inspirerad av GPL.

Organ

Out of time, out of mind
Vad har vi mer...

Fan, det står helt still i huvudet.
Och det är bara ren glömska som hindrar dig från att nämna d20, det första och största OGL-systemet? :gremwink:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Parellel Worlds

Kolla in Parallel Worlds från Saga Games. Busenkelt men väl fungerande och ytterst lämpligt för tillbyggande och allmänt moddande för den hågade.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Och det är bara ren glömska som hindrar dig från att nämna d20, det första och största OGL-systemet?
Nja, han frågade faktiskt efter lätt använda och lätt modifierade regler.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu kommer en rad forumiter att besvara din fråga antingen med sitt favoritsystem eller med ett system de har skrivit själva. Jag har inte skrivit någon regelkärna och gillar ingen regelkärna mer än någon annan, så jag tänker ställa en fråga till dig istället.

Vad vill du ha ut av regelsystemet?

Olika regelsystem gör faktiskt olika saker. Om man börjat spela Fia med knuff och sedan byter regelsystem till Texas Hold'em Poker kommer man att märka skillnad. Tro mig! :gremwink: Samma sak gäller för rollspelssystem.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Enda kravet jag har förutom det är att den ska helst vara OGL (Open Game Licens), av rent lagliga skäl då.
Du behöver endast OGL om du ska ta regeltexterna rakt av. Skriver du ner dem med dina egna ord så kan du sno hejfriskt från regelsystem, då regler i sig aldrig kan vara upphovsrättsskyddade. Kanske vill du använda loggan i spelet, men privatpersoner behöver inte ta hänsyn till varumärkeslagen, så där kommer du också undan. Vill du trycka upp det hela och tjäna pengar så börjar varumärkeslagen gälla, men du får ändå ändå använda loggan om du skriver "Detta spela är kompatibelt med...".

...och jag har samma fråga som Gurgeh: vad vill du ha ut av systemet? Ska det vara snabbt? "Realistiskt"? Stödja agentspel? Få spelarna att skapa personliga mål med sina rollpersoner?

/Han som tycker att det räcker med att svara på Gurgehs inlägg

nairobii

Veteran
Vad jag vill ha ut av det är i grunden som jag skrev ett lätt använt system som är lätt att modifiera(dvs. tycker jag att det går för snabbt/långsamt eller liknande så vill jag kunna göra lite små ändringar som gör det mer likt mina "mål").

Anledningen till att systemet bör vara lätt är för att jag vet av ett par ungdomar/barn som är lite smått intresserade av just rollspel, och lätt moddat av den själviska anledningen att jag tycker det är kul.

Åter igen tack för alla tips.

Rickard

Urverk speldesign
Svärd och Trollkonst är ett klassiskt fantasyrollspel som skapats gemensamt av en erfaren rollspelare och en nybliven rollspelare på nio år. Spelet har skapats på initiativ av den senare och det är även han som har haft sista ordet om allt även om det är den förstnämnda som har skrivit det mesta. Svärd och trollkonst är ett utpräglat nybörjarrollspel och den som vill ha detaljerade regler lär bli besviken. Rollpersonen har sjutton egenskaper, att skapa en rollperson går på fem minuter och reglerna för strid upptar bara en sida i regelboken.
http://rpglab.net/zadrith/sot/index.html

/Han som själv har skrivit EDoD, som är en enkel, snabb och actioninriktad version av BRP-systemet, men eftersom magisystemet inte är klart så tänker han inte föreslå det

Troberg

Sinister eater
Re: Mer skamlös självreklam

han frågade faktiskt efter lätta system. Generica är för tungrott
Du har inte ens läst det, vänligen avstå från att kommentera när du inte har någon annan avsikt än ett osakligt slaggande.

Det är ungefär lika tungrott som Kult, Cthulhu, GURPS eller något annat BRP-derivat. Det är också ett "verktygslådesystem", där man kan plocka och välja bitar efter vad man vill ha. Man behöver inte ens använda det som grundsystem, man kan använda ett annat system och bara låna bitar från det, licensen medger det också.

peta

Warrior
Host.. Alea... Host, host...

Mer skamlös självreklam.
Ta en titt på ALEA. Det är relativt enkelt, helt klart lätt moddat och flyter på bra till det mesta och du kan gärna använda vad du känner för.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Host.. Alea... Host, host...

Från hemsidan:

Här kan du hitta all information om vad som händer på Alea fronten, grundregler, tillbehör, världar och äventyr.
Särskrivet (se fetmarkering). Tänkte bara påpeka det, då det ser litet illa ut, i mina ögon.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Och det är bara ren glömska som hindrar dig från att nämna d20, det första och största OGL-systemet?
Nej.

OGL avskyr jag förresten - jag vill mjinnas att WotC's licens hindrar spelskapare från att producera kompletta spel. Man får inte ha med "grundmekaniken", elle hur det var. Är väl därför alla fantasyspel och deras mostrar kräver att man har "player's handbook". Man får inte ha med levlingssystemet eller karaktärsskapandet, vill jag minnas. Nå't sånt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du blandar ihop licenserna ...

krank said:
OGL avskyr jag förresten - jag vill mjinnas att WotC's licens hindrar spelskapare från att producera kompletta spel. Man får inte ha med "grundmekaniken", elle hur det var. Är väl därför alla fantasyspel och deras mostrar kräver att man har "player's handbook". Man får inte ha med levlingssystemet eller karaktärsskapandet, vill jag minnas. Nå't sånt.
Fel.

Du tänker på d20-licensen. Under OGL kan du utan problem ge ut ett komplett spel, inklusive rollpersonsskapande och experienceregler.