Tänk er följande situation
Det är början av en stridsrunda
Våra två kombatanter Tiraken Thar och Mäniskan Måns står cirka fem meter ifrån varandra.
De har ganska uppenbart stridsgraden "Fri".
Måns har ringbrynja, sköld och en kastyxa framme. Han har dessutom ett stridsvärd i bältet.
Thar har ett lamellpansar och ett kastspjut framme. Har dessutom en tirakkrok i bältet.
Skyttefas
Måns deklarerar att han kastar yxan på Thar
Thar deklarerar att han kastar spjutet på Måns
Måns tänker försöka avståndsblockera
Thar väljer att inte försöka försvara sig.
Vi utgår från att inget av avståndsanfallen gör någon avgörande effekt.
Hurivida de misslyckas, försvaras eller bara gör liten skada är inte viktigt.
Förflyttningsfas
Måns deklarerar att "Jag går två meter mot tiraken och drar mitt stridsvärd"
Thar deklarerar att "Jag går två meter mot mäniskan och drar min tirakkrok"
Att man "grattis" kan dra eller byta vapen under förflyttningsfasen står ju svart på vitt, inga tveksamheter där alltså.
Våra kämpar är nu cirka en meter ifrån varandra.
Fråga 1:
Här undrar jag om man skall räkna våra kombatanter som att de har bytt stridsgrad till "Stridande"
På s. 13 i fasöversikten sägs att den normala tvåmetersförflyttningen inte påverkar stridsgraden.
Å andra sidan säger s. 12 under definitionen av stridsgrad att en deltagare har rätt att räkna sig själv som "stridande" om han har en fiende inom två meter som han har förmågan att anfalla.
Jag är böjd att tro att man faktiskt ska räkna dem som stridande och att det som står på s. 13 är en markering mot att man inte kan bli fri genom att flytta 2 meter bort från fi.
För resten av exemplet tänker jag förutsätta att det är så (är det inte det blir resten irrelelevant) men jag vill gärna ha synpunkter på vad ni tycker eller tror.
Närstridsfas
Strid öppnas. Båda kämparna får ob1t6 svårare vinitslag enligt regeln om vinit för skyttar. De slår altså bägge ob4t6
Låt oss anta att Thar vinner initiativet och blir anfallare.
Thar deklarerar att han tänker göra ett högt hugg.
Måns deklarerar Blockering.
Fråga 2:
Hur många handlingar har Thar och Måns gjort och vad får de för svårigheter?
Att ett avståndsförsvar är en handling står uttryckligen i reglerna däremot står det inget om att ett avståndsanfall räknas som en handling men så måste det väl rimligen vara?
Jag tolkar det så här:
Thar får ob4t6 på sitt hugg (ob3t6 i grund plus ob1t6 för att han gör två handlingar)
Måns får ob4t6 på sin blockering (ob2t6 i grund plus ob2t6 för att det här är hans tredje handling)
Är detta korrekt resonerat? Eller ska det vara på något annat sätt? Hur tänker och tror ni andra?
/Bjorn
Det är början av en stridsrunda
Våra två kombatanter Tiraken Thar och Mäniskan Måns står cirka fem meter ifrån varandra.
De har ganska uppenbart stridsgraden "Fri".
Måns har ringbrynja, sköld och en kastyxa framme. Han har dessutom ett stridsvärd i bältet.
Thar har ett lamellpansar och ett kastspjut framme. Har dessutom en tirakkrok i bältet.
Skyttefas
Måns deklarerar att han kastar yxan på Thar
Thar deklarerar att han kastar spjutet på Måns
Måns tänker försöka avståndsblockera
Thar väljer att inte försöka försvara sig.
Vi utgår från att inget av avståndsanfallen gör någon avgörande effekt.
Hurivida de misslyckas, försvaras eller bara gör liten skada är inte viktigt.
Förflyttningsfas
Måns deklarerar att "Jag går två meter mot tiraken och drar mitt stridsvärd"
Thar deklarerar att "Jag går två meter mot mäniskan och drar min tirakkrok"
Att man "grattis" kan dra eller byta vapen under förflyttningsfasen står ju svart på vitt, inga tveksamheter där alltså.
Våra kämpar är nu cirka en meter ifrån varandra.
Fråga 1:
Här undrar jag om man skall räkna våra kombatanter som att de har bytt stridsgrad till "Stridande"
På s. 13 i fasöversikten sägs att den normala tvåmetersförflyttningen inte påverkar stridsgraden.
Å andra sidan säger s. 12 under definitionen av stridsgrad att en deltagare har rätt att räkna sig själv som "stridande" om han har en fiende inom två meter som han har förmågan att anfalla.
Jag är böjd att tro att man faktiskt ska räkna dem som stridande och att det som står på s. 13 är en markering mot att man inte kan bli fri genom att flytta 2 meter bort från fi.
För resten av exemplet tänker jag förutsätta att det är så (är det inte det blir resten irrelelevant) men jag vill gärna ha synpunkter på vad ni tycker eller tror.
Närstridsfas
Strid öppnas. Båda kämparna får ob1t6 svårare vinitslag enligt regeln om vinit för skyttar. De slår altså bägge ob4t6
Låt oss anta att Thar vinner initiativet och blir anfallare.
Thar deklarerar att han tänker göra ett högt hugg.
Måns deklarerar Blockering.
Fråga 2:
Hur många handlingar har Thar och Måns gjort och vad får de för svårigheter?
Att ett avståndsförsvar är en handling står uttryckligen i reglerna däremot står det inget om att ett avståndsanfall räknas som en handling men så måste det väl rimligen vara?
Jag tolkar det så här:
Thar får ob4t6 på sitt hugg (ob3t6 i grund plus ob1t6 för att han gör två handlingar)
Måns får ob4t6 på sin blockering (ob2t6 i grund plus ob2t6 för att det här är hans tredje handling)
Är detta korrekt resonerat? Eller ska det vara på något annat sätt? Hur tänker och tror ni andra?
/Bjorn