Nekromanti Regelbunden förfrågan; söker spelare

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Javisst söker vi spelare, vi har gjort det i evigheters evigheter... eller sedan tiden efter den första spelgruppen splittrades...

Vilka är då VI?
Årgångar; 2 1970, 1 1968
Spel; Fn. Eon och Neotech. Med undantag tillbaka till gamla godingar som Star Wars, Mutant etc. Och kommande Skymningshem Andra Imperiet.
Stil; Hovspel, adel och borgare, poliser, militärer och mördare, ibland brutalt slaktande, ibland goda episka historier.
Var; Roslagen, Smara (så att säga mittemellan all ära och redlighet Edsbro - Knutby :gremsmile:)
När; Fn. ungefär varannan helg och då hela helgen. Från fredag kväll till Söndag eftermiddag. Övernattning, varav ni kan förstå att det kräver personkemi.
Vad mer då. Ja, 33.33 % av gruppen är damer... vilket lämnar övriga till det manliga könet. :gremsmile: Lokalinnehavarna är gifta med varandra...
Vill ni veta mer så vänd er till mig... snarast

Olle Linge

Snigel
Skymningshem: Andra imperiet [OT]

Och kommande Skymningshem Andra Imperiet.
Det har ju faktiskt varit ut i en hel månad snart! Annars är det bra val om ni gillar konceptet, vi ska dra igång en kampanj rätt snart själva är det tänkt. Lycka till med spelarjakten!

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Skymningshem: Andra imperiet [OT]

Aha, jag vet att det varit ute i snart i någon månad. I vårat ex står en sådan där inskribering som endast de första 100 exen har...

Men det var inte frågan om att man inte hade spelet, det var frågan om att vi inte spelat det ännu... Men eftersom både jag och maken slåss om boken (som inte nog med att det är rollspel, det är roligt skrivet också, för att inte tala om bilderna! SKöjjigt) och vi samtidigt har mycket annat för oss... så, jag det dröjer nog en liten tid till innan vi verkligen spelar spelet.

Olle Linge

Snigel

Right, det lät som att du väntade på att det skulle släppas. Ville bara vara säker på att du inte missförstått och väntade i onödan :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"Men eftersom både jag och maken slåss om boken (som inte nog med att det är rollspel, det är roligt skrivet också, för att inte tala om bilderna! SKöjjigt) och vi samtidigt har mycket annat för oss... så, jag det dröjer nog en liten tid till innan vi verkligen spelar spelet."

Det låter som att ni behöver beställa ett ex till. :gremgrin:

ro83rt

Swordsman
Hej Eva!

När tänkte ni börja med skymningshem? Jag är lite sugen på spaceopera. Hur ofta tänkte ni spela? Eftersom jag är med i andra grupper så måste jag mickla lite. Jag tänkte hur som helst inte sova över eftersom jag bara bor ett stonethrow från er. Så vi behöver inte tycka så bra om varandra. :gremwink:

Vad kostar boken, ifall det blir spelande, och kan man beställa direkt från Krille? Jag antar att han tjänar på det medan jag slippar anstränga mig och kan hämta den i lådan.

Svara skitsnabbt

Robert

Krille

Super Moderator
"Vad kostar boken, ifall det blir spelande, och kan man beställa direkt från Krille? Jag antar att han tjänar på det medan jag slippar anstränga mig och kan hämta den i lådan."

Om det bara är din lättja som avgör så kan du beställa den här.

Annars så ser jag inte så stora problem med att folk köper den ur riktiga butiker. Tvärtom, då blir det omsättning i butiken, vilket gör mig mer populär i butikens ögon. Kan någon f'rexten tjata lite på Hobbygames i Uppsala och fråga efter det nya spelet från Rävsvans Förlag?

seinet

Swashbuckler
Han kanske tjänar mer pengar, men mer publicitet tjänar han ju ifall butikerna säljer många exemplar av hans produkter och det är klart man vill ha publicitet eller har jag fel?

Ifall någon här på forumet skulle ge ut ett nytt rollspel och det är så bra (av dom som har fått speltesta och förhandstitta på det) att suget efter det är ENORMT av oss forumiter skulle nog jag hellre vilja se att varje forumit gick till sin spelbutik och frågade där. Då skulle ju butikerna märka att det var ett sug och därför köpa in ett antal exemplar så att dom som bett om det skulle kunna köpa det och att dom sedan har några skyltexemplar som står i hyllan och kanske lockar nya köpare.

/Seinet Wintermute - Rent hypotetiskt då alltså

Krille

Super Moderator
Varför du bör köpa spel från din lokala spelbutik

"Ifall någon här på forumet skulle ge ut ett nytt rollspel och det är så bra (av dom som har fått speltesta och förhandstitta på det) att suget efter det är ENORMT av oss forumiter skulle nog jag hellre vilja se att varje forumit gick till sin spelbutik och frågade där. Då skulle ju butikerna märka att det var ett sug och därför köpa in ett antal exemplar så att dom som bett om det skulle kunna köpa det och att dom sedan har några skyltexemplar som står i hyllan och kanske lockar nya köpare."

Ungefär så. Kort sagt så kan man säga att varje exemplar som jag säljer privat ger mig nästan dubbelt så mycket pengar som varje exemplar jag säljer via butik.

MEN det är inte riktigt så enkelt. Jag kan bara sälja ett exemplar per kund, och de kunder som hoppar in i webbshoppen vet vad de ska ha. Det finns ingen merförsäljning. Säljer jag 100 ex privat så blir det inte mer än så. Får jag ut 100 ex till butik så säljer varje exemplar reklam ett annat exemplar. I praktiken innebär det att jag har lättare att sälja 200 ex om jag går via butiken, än 100 ex via hemsidan. Och det gör mig ingenting. Förtjänsten för att sälja 200 ex är lika stor som att sälja 100 ex.

Det finns tre positiva bieffekter också. Den första är att om jag säljer via butik så når jag en större marknad. Det gör det lättare för mig att ge ut fler böcker. Jag är inte så intresserad av att du ger mig 100 spänn mer genom att köpa boken av mig. Däremot är jag intresserad av att du genom att handla i butik gör så att även den presumptive kunden Kalle har ett Andra Imperiet. Det innebär nämligen att både du och Kalle är potentiella kunder för framtida moduler, till skillnad från enbart dig om du hade köpt den direkt från mig. Vinsten av att ha Kalle som kund också är större än vinsten från att skippa detaljistledet och sälja direkt till kund.

Nästa positiva bieffekt är att butiken finns kvar. Köper folk från grossisterna (mig) så köper de inte från detaljisterna. Det innebär att detaljisterna går i putten. Det innebär i sin tur att jag enbart kan sälja via egen försäljning, och vi har redan sett vad det innebär i form av kundkrets. Jag kan inte öka min kundkrets utan ett detaljistled.

Den tredje positiva bieffekten är för hobbyn i stort. Utan detaljister så måste man veta vad man vill ha. Det innebär att endast rollspelare kan handla rollspel. Med ett detaljistled så kan nybörjaren Nisse knata ner i Lokala Spelhålan och fråga vad rollspel är, och fråga personalen efter ett ballt rollspel att börja med. Det kan han inte om detaljisten inte finns, och det leder till att hobbyn inavlas och självdör. Nisse behövs, helt enkelt. För min del så är Nisse dessutom en framtida kund. Även om han inte köper mina spel direkt så kanske han gör det i framtiden. Om Nisse inte har en detaljistbutik så kommer han inte att bli en potentiell kund - han kommer att fortsätta att vara en icke-gamer resten av sitt liv.

Så kort sagt, vill du stödja mig, köp spel av mig. Vill du stödja mig och hobbyn i stort, köp spel av din lokala spelhökare.

ro83rt

Swordsman
Re: Varför du bör köpa spel från din lokala spelbu

Ah, det är härligt med solidaritet. När du lägger fram det på det där gruppkramiga sättet så kommer jag givetvis att rusa till en butik och stödja dig, butiken och hobbyn. Vi svenskar är ju så givmilda just nu så det är bara att följa strömmen.

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Varför du bör köpa spel från din lokala spelbutik

Frågade den lokala EB Games affären om de kunde ta in Skymningshem andra imperiet (inte bara för att jag vill ha ett själv, utan för att jag vill att fler skall se spelet), och ansvarig person i butiken kollade med deras inköpsansvarig på huvudkontoret, men fick tyvärr svaret att de troligtvis inte skulle ta in det. Om jag förstod det rätt berodde det på formatet i det här fallet.

Klart synd, då EB Games ju är den kedja med störst spridning i landet (om man nu inte räknar Akademibokhandeln som i vissa fall har rollspel), och man tycker att de verkligen borde vilja ha in svenska spel.

/Ulfgeir

Krille

Super Moderator

"men fick tyvärr svaret att de troligtvis inte skulle ta in det. Om jag förstod det rätt berodde det på formatet i det här fallet."

Mmm. Det går inte att stoppa in i en X-Box eller PS-2, och det saknar figurer. Fel format, definitivt.

Stenduva

Veteran
Re: Varför du bör köpa spel från din lokala spelbu

Hade det funnits i d20 så hade det garanterat sålts på tradition :gremlaugh:

Dimfrost

Special Circumstances

Det där med formatet är märkligt. Här i Linköping har EB Games efter en trevande start i alla fall ett någorlunda komplett sortiment av de större svenska spelen samt D&D (produkterna från WotC), samt några lösa spel som CoC och Kult. Då tycker jag inte det borde finnas något som hindrar dem från att köpa in Andra Imperiet. Jag skulle kunna fråga dem, men de brukar få något ondskefullt i blicken såfort det gäller rollspel...

/Dimfrost

Krille

Super Moderator

"Jag skulle kunna fråga dem, men de brukar få något ondskefullt i blicken såfort det gäller rollspel..."

...den där reaktione känner jag igen, fast inte i egenskap av kund, utan som säljare..

Ulfgeir

Swashbuckler

Här mumlade ansvarig om att det var formatfel då de var i en pärm. De vill ha som en bok, men det är väl bara att fortsätta försöka. =^_^=

Men EB Games rollspelsutbud är ju litet begränsat. Verkar mest vara D&D, nya WoD, lite Western, Massa Eon och DoD. Åtminstone här i Borås.

/Ulfgeir

Krille

Super Moderator

"Här mumlade ansvarig om att det var formatfel då de var i en pärm. De vill ha som en bok, men det är väl bara att fortsätta försöka."

Upplys honom om att alla böcker har en pärm, och att alla pärmar inte är ringpärmar.