Nekromanti Regelförbättringar, finns dom?

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Köpte DD3ed igår och inser genast att här behövs det krafttag för att få ett spelbart system. Grim and Gritty-reglerna fixar mycket av skadesystemet, men det finns andra fläckar jag skulle vilja åtgärda, främst skills-systemet.

Finns det något ställe där man samlar en massa trevliga regelförbättringar? Finns det någon modul som innehåller rena regelförändringar och inte bara fler spells eller klasser?


--
Block
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Jag har ändrat systemet för vapen. I stället för att ens Attack bonus ökar efter level så har jag ändrat det till att alla vapen får en färdighet. Olika yrken får ha olika många class skills eller cross-class skills för vapen, medan en Fighter har alla vapen som den inte har som class skills som cross-class skills. Problemet med det här kan ju vara att de extraattacker man får när man når högre levels försvinner, men det hjälpte en sak jag läste i ett inlägg där Krille skrev om sina regeländringar i Star Wars d20-rpg att ändra på. Man får helt enkelt minus fem i Initiativ och Attack bonus efter man har gjort sin handling och sedan får man åter igen göra en handling när man har högst initiativ igen, och så här fortsätter det tills alla har mellan noll och fyra i initiativ.

Ännu en fördel med det här är att man kan ha en ganska hög Attack bonus redan vid level ett.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Inte ett svar, men...

...på vilket sätt skulle du vilja ändra skills-systemet? Tycker du (som jag) att vissa akills lätt kommer i vägen för rollspelande (alla social skills som diplomacy, gather information och detect motive gör det väldigt lätt att slå en tärning i stället för att säga någonting in character) eller skulle du vilja ändra på hela skills-systemet?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Köpte DD3ed igår och inser genast att här behövs det krafttag för att få ett spelbart system.

<hr></blockquote>


Um... om du nu tycker att det behövs sådana "krafttag", varför inte helt enkelt spela något annat spel? Personligen ser jag inget ospelbart med D&D - kanske lite saker som inte faller en i smaken, men det är en helt annan sak än "ospelbart".
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Inte ett svar, men...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tycker du (som jag) att vissa akills lätt kommer i vägen för rollspelande (alla social skills som diplomacy, gather information och detect motive gör det väldigt lätt att slå en tärning i stället för att säga någonting in character)

<hr></blockquote>

Det där är knappast ett problem, åtminstone inte när jag spelleder. Spelaren slår helt enkelt som vanligt ett slag för t.ex. Bluff (självklart får de aldrig reda på om de "lyckades" eller inte, det får de f.ö. inte vid några färdighetsslag), och får sedan rollspela bluffen in-character. Beroende på hur bra spelaren slog och på hur trovärdigt han rollspelar sin bluff bestämmer jag sedan hur spelledarpersoner reagerar. Slog spelaren extremt högt (25+) kanske han inte behöver en extremt trovärdig nödlögn för att bli trodd, men misslyckades han totalt (5 eller mindre) får han allt vara riktigt duktig på att ljuga för att bli trodd...Nackdelen med att enbart rollspela sociala färdigheter är att spelare som inte är så bra på att rollspela (tystlåtna, nybörjare, whatever) får lite svårare att prestera i sådana situationer.-R
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Antar att du då också ändrar antalet Skill Points de olika klasserna får vid level-up? Annars blir det lätt så att de klasser som får mest skill points (Rogues, Wizards) kan höja sin attackbonus ganska mycket (även om det är cross-class skills). Kanske bättre att dessutom ge Fighters 5+Int modifier extra skill points per level som bara kan spenderas på vapenfärdigheter?Bra system annars. Vart finns förresten det där som Krille skrev?-R
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
om du nu tycker att det behövs sådana "krafttag", varför inte helt enkelt spela något annat spel?

För att andra spel har inte det enorma utbud av tilläggsprodukter som D20 har.

Vad som är ospelbart eller ej är såklart upp till var och en, men att det t.ex. saknas färdigheter för vapen tycker jag är en rejäl brist, för att ta ett exempel.

En annan sak jag undrar över är hur "vanligt" folk blir bättre på saker och ting? Att vara hantverkare eller grisodlare i DD3 är inte att rekommendera för man kommer ju aldrig att komma förbi level 1. Verkar som rollpersonerna och diverse mäktiga SLP spelar i en helt annan liga än resten av befolkningen. Känns lite underligt.


--
Block
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Självklart ger jag alla yrken mer skill points.

Det Krille skrev finns någonstans på Science Fiction-forumet.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Inte ett svar, men...

Jag har inte heller några problem med det, jag tycker bara inte riktigt om det. När jag använder sociala skills blir det för det mesta inga tärningsslag alls, jag använder helt enkelt färdigheten som den står (någon som har 14 i Bluff är antagligen ganska bra på att ljuga trovärdigt oavsett vad tärningen visar) + trovärdigheten. Om det sedan behövs mer använder jag den fullkomligt opartiska slumpgenerator som kallas omdöme (och när det gäller mitt omdöme är det slumpen som avgör minst lika mycket som om man använder tärning).

Överhuvudtaget försöker jag dra ner på antalet tärningsslag, och alla tärningsslag som behövs låter jag spelarna slå själva (de tycker om att slå tärning). Om jag gör ett tärningsslag i hemlighet kommer de ändå att tro att jag fuskar, så varför inte fuska på riktigt så att åtminstone någon av oss får bli nöjd? Men jag är inte särskilt dogmatisk av mig, så om någon spelare väldigt gärna vill slå sina bluff- eller diplomacyslag själv tillåter jag nog det också.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

För att andra spel har inte det enorma utbud av tilläggsprodukter som D20 har.

<hr></blockquote>


Men om du ändrar spelet till oigenkännelighet så kommer du inte att ha någon nytta av alla dessa tilläggsprodukter.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vad som är ospelbart eller ej är såklart upp till var och en, men att det t.ex. saknas färdigheter för vapen tycker jag är en rejäl brist, för att ta ett exempel.

<hr></blockquote>


Tja, personligen tycker jag att det funkar rätt bra att ha ett allmänt värde för hur bra man är på att slåss, som sedan kan modifieras lite om man är extra bra på något speciellt vapen, eller inte har tränat alls med någon annan sort. Det är faktiskt en hel del kunskaper som man har nytta av oavsett vad man slåss med.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

En annan sak jag undrar över är hur "vanligt" folk blir bättre på saker och ting? Att vara hantverkare eller grisodlare i DD3 är inte att rekommendera för man kommer ju aldrig att komma förbi level 1.

<hr></blockquote>


XP får man för att klara av utmaningar. Dessa utmaningar behöver inte vara av en våldsam natur, även om det är dessa som man oftast stöter på som äventyrare. Märk väl att de rutinuppgifter som "vanligt folk" spenderar största delen av sin tid med sällan räknas som en utmaning, och därför inte ger några XP. Trots detta så finns det en hel del duktiga commoners här och var - i en "small town" (901-2000 vuxna invånare) brukar man finna en handfull exceptionella commoners plus lite exceptionella experter.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

För att andra spel har inte det enorma utbud av tilläggsprodukter som D20 har. Vad som är ospelbart eller ej är såklart upp till var och en, men att det t.ex. saknas färdigheter för vapen tycker jag är en rejäl brist, för att ta ett exempel.

<hr></blockquote>

Du är nog den förste jag träffat på som bedömer ett spel efter hur många tillbehör det finns. Med risk för att göra dig besviken kan jag upplysa dig om att väldigt många av de inofficiella d20-produkterna är riktigt usla.Angående vapenfärdigheter. Personligen tycker jag det känns mer trovärdigt att ha ett enda värde som beskriver ungefär hur bra man är på att slåss, istället för 200 olika "vapenfärdigheter". Visst, man kanske inte kan vara lika bra på att slåss med alla vapen, men en väldigt stor del av vapenträning är sådant som inte alls har med vapnet att göra, t.ex. att utnyttja blottor, ha rätt ställning, kunna förutsäga motståndarens nästa manöver, o.s.v.I system som t.ex. Drakar och Demoner kan en elitsoldat med FV20 i färdigheten Tvåhandssvärd knappt träffa fienden med ett annat vapen han inte är tränad i...lite underligt.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Regelförbättringar? Does not compute!

Det behövs bannemig inga förbättringar för att göra D&D spelbart, det ÄR spelbart som det är! Det hela handlar ju om vilken SORTS rollspel man vill ha. Jag ser ingen anledning att ändra någonting i D&D. Vill man ha ett dödligare eller mer "realistiskt" system så kan man köra Eon eller kanske Phoenix Command.

En stor anledning till varför många vill ändra på D&D handlar nog om att man valt fel system. D&D behöver bara funka inom sina egna ramar, det skall inte användas till att simulera äkta svensk medeltid eller antikens grekland. D&D skall inte handla om bonden Pulver och drängen Nicko som knallar runt i Nollberga socken. Det skall snarare handla om Shrukk the Dragonslayer och Morzab the Great som förintar demoner och räddar gudinnor från kaosfurstarnas klor.

Ge D&D en chans! Det går inte att jämföra D&D med spelsystem som Eon eller DoD. Vart spel har sin miljö, sitt system och framförallt sin "känsla".

Kom igen! Jag VET att du innerst inne vill spela drakjägare i kampen mot de slemma Onda Mästarna och deras horder av korrupta Barbarer och Druider! D&D är spelet för just detta. DU får vara HJÄLTEN!
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Du är nog den förste jag träffat på som bedömer ett spel efter hur många tillbehör det finns.

Jaså, tror du? I så fall är ju hela D20-grejen helt meningslös. Jag trodde WOTC:s idé var att ett gemensamt system skulle öka försäljningen...

Angående vapenfärdigheter.

Jepp, håller med och du har en poäng. DoD är inte bättre på den punkten, fast de ligger på andra sidan av skalan.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Men om du ändrar spelet till oigenkännelighet så kommer du inte att ha någon nytta av alla dessa tilläggsprodukter.

Nja, det beror ju såklart i vad för slags ändringar man gör, men åtminstone så kan man reglerna bättre och begriper vad som står i tilläggsprodukten. Typ.

Tja, personligen tycker jag att det funkar rätt bra att ha ett allmänt värde för hur bra man är på att slåss, som sedan kan modifieras lite om man är extra bra på något speciellt vapen, eller inte har tränat alls med någon annan sort

Jepp. Men DD3 saknar ju möjligheten att bli "extra bra" på något vapen. Väl? (Kan inte reglerna till 100% än...)
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Re: Regelförbättringar? Does not compute!

En stor anledning till varför många vill ändra på D&D handlar nog om att man valt fel system.

Tja, inget system är nog 100% "rätt". D&D är kul på sitt sätt.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Men DD3 saknar ju möjligheten att bli "extra bra" på något vapen. Väl?

Nej, i kapitlet feats (som kommer efter skills) finns t.ex. weapon focus, improved critical och weapon expertise som ger just den möjligheten.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rättelse: Det finns inget feat som heter "weapon expertise." Det finns ett feat som heter "expertise" som låter en byta attackbonus mot AC, men det är vapenoberoende. Det finns även ett feat som heter weapon specialization, som ger +2 på skada med ett specifikt vapen, men kräver att man är fighter och har weapon focus på vapnet i fråga.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jo, du har rätt. Men hur som helst så finns det möjlighet att specialisera sig, och det var min poäng.
 
Top