Rising
Vila i frid
Jag slogs av en insikt efter av att ha spelat Usagi Yojimbo (Stoltze-versionen, gissar jag).
I det spelet har rollpersonerna - beroende på ras och yrke - dels olika uppsättningar med färdigheter (som vanligt), men också särskilda förmågor som går utanför grundreglerna på olika vis.
En hund kan exempelvis spåra på så vis att han kan ta reda på saker som hänt på platsen han besöker, och en prisjägare kan ställa en Ja-eller-Nej-fråga om en annan varelses egenskapsvärden, såsom "har den där räven högre värde i Kenjutsu än jag?"
Jag tänkte på det när jag såg att man i D&D4 kommer ha liknande rasförmågor; där alver tydligen har förmågan att slå om ett stridsslag som de är missnöjda med.
Jag gillar sånt här. Det gör rollpersonerna mer olika varandra än att de bara skall ha olika modifikationer hit och dit på en och samma uppsättning egenskaper.
Det är givetvis rätt meckigt, men i somliga settings och spelstilar så kan jag tycka att sånt här sätter mer personlig prägel på rollpersonerna och gör dem mer olika varandra. Jag kom på att jag ville ha sådana här saker i Flux.
Så; nu skulle jag vilja att ni gav en massa förslag på liknande förmågor. Go crazy! Ta till alla knep ni kan, nämn de bästa knep ni sett i redan existerande spel och ge mig så mycket inspiration ni bara kan.
---
Några egna tankar:
Modifierande av slag
Omslag är givetvis en självklar variant, men man kan hitta på många fler. Supergänget kombinerar omslaget med två varianter där man istället för ett tärningsslag kan välja att ta en medelhög effekt eller ett medelhögt tärningsslag. Andra varianter är att man kan lägga en bonus på tärningsslaget; vilket blir två helt olika saker om man kan välja att lägga på bonusen efter att man slagit tärningarna eller om man måste välja huruvida man vill lägga på bonusen innan man slagit tärningarna (ibland kanske det inte behövs).
Man kan också låta spelaren få annulera tärningsslag, eller byta tärningarna som slås (även om jag generellt sett inte är så förtjust i den varianten).
Fler varianter?
Jag tycker exempelvis att det vore roligt om man lekte med möjligheten att låta vissa få många "laddningar" med tärningspåverkan, medan vissa andra kunde få betydligt färre laddningar, men som i gengäld vore kraftfullare.
Man kan givetvis också få större bredd genom att låta olika rollpersoner få modifiera olika typer av slag. Såsom att låta vissa få påverka stridsslag, medan andra får påverka skadeslag. Det blir två helt olika grejer.
Anförskaffande av information
Det finns givetvis många sätt att få information som borde täckas av vanliga färdigheter, men jag gillar att vissa rollpersoner kan få helt egna förmågor som går utöver vanliga regler. Såsom att typ kunna ställa Ja-eller-Nej-frågor av olika slag till spelledaren, att kunna spå väder, tala med djur eller att kunna lokalisera vänner/guld eller liknande. Problemet är att jag ogärna vill åt äventyrsförstörande egenskaper som möjligheten att Detect Evil, att känna på ett lik för att ta reda på vem som är dennes baneman, eller att ställa frågor om huruvida olika spelledarpersoner talar sanning eller inte.
Samarbete
Trick såsom att ta skada istället för en vän, eller att låta en vän använda ens eget färdighetsvärde när de försöker lyckas med en uppgift. Hit kan även räknas saker såsom att buffa varandra på olika sätt.
Finns det andra - djärvare - varianter?
Det finns givetvis också en motsatt sida; där man försvagar ens motståndare, vilket ibland kan vara ett intressant komplement till samarbetesförmågor, och ge olika resultat beroende på om man möter många småfiender eller en ensam, kraftfullare motståndare.
---
Helt andra idéer? Ge mig vad ni har!
I det spelet har rollpersonerna - beroende på ras och yrke - dels olika uppsättningar med färdigheter (som vanligt), men också särskilda förmågor som går utanför grundreglerna på olika vis.
En hund kan exempelvis spåra på så vis att han kan ta reda på saker som hänt på platsen han besöker, och en prisjägare kan ställa en Ja-eller-Nej-fråga om en annan varelses egenskapsvärden, såsom "har den där räven högre värde i Kenjutsu än jag?"
Jag tänkte på det när jag såg att man i D&D4 kommer ha liknande rasförmågor; där alver tydligen har förmågan att slå om ett stridsslag som de är missnöjda med.
Jag gillar sånt här. Det gör rollpersonerna mer olika varandra än att de bara skall ha olika modifikationer hit och dit på en och samma uppsättning egenskaper.
Det är givetvis rätt meckigt, men i somliga settings och spelstilar så kan jag tycka att sånt här sätter mer personlig prägel på rollpersonerna och gör dem mer olika varandra. Jag kom på att jag ville ha sådana här saker i Flux.
Så; nu skulle jag vilja att ni gav en massa förslag på liknande förmågor. Go crazy! Ta till alla knep ni kan, nämn de bästa knep ni sett i redan existerande spel och ge mig så mycket inspiration ni bara kan.
---
Några egna tankar:
Modifierande av slag
Omslag är givetvis en självklar variant, men man kan hitta på många fler. Supergänget kombinerar omslaget med två varianter där man istället för ett tärningsslag kan välja att ta en medelhög effekt eller ett medelhögt tärningsslag. Andra varianter är att man kan lägga en bonus på tärningsslaget; vilket blir två helt olika saker om man kan välja att lägga på bonusen efter att man slagit tärningarna eller om man måste välja huruvida man vill lägga på bonusen innan man slagit tärningarna (ibland kanske det inte behövs).
Man kan också låta spelaren få annulera tärningsslag, eller byta tärningarna som slås (även om jag generellt sett inte är så förtjust i den varianten).
Fler varianter?
Jag tycker exempelvis att det vore roligt om man lekte med möjligheten att låta vissa få många "laddningar" med tärningspåverkan, medan vissa andra kunde få betydligt färre laddningar, men som i gengäld vore kraftfullare.
Man kan givetvis också få större bredd genom att låta olika rollpersoner få modifiera olika typer av slag. Såsom att låta vissa få påverka stridsslag, medan andra får påverka skadeslag. Det blir två helt olika grejer.
Anförskaffande av information
Det finns givetvis många sätt att få information som borde täckas av vanliga färdigheter, men jag gillar att vissa rollpersoner kan få helt egna förmågor som går utöver vanliga regler. Såsom att typ kunna ställa Ja-eller-Nej-frågor av olika slag till spelledaren, att kunna spå väder, tala med djur eller att kunna lokalisera vänner/guld eller liknande. Problemet är att jag ogärna vill åt äventyrsförstörande egenskaper som möjligheten att Detect Evil, att känna på ett lik för att ta reda på vem som är dennes baneman, eller att ställa frågor om huruvida olika spelledarpersoner talar sanning eller inte.
Samarbete
Trick såsom att ta skada istället för en vän, eller att låta en vän använda ens eget färdighetsvärde när de försöker lyckas med en uppgift. Hit kan även räknas saker såsom att buffa varandra på olika sätt.
Finns det andra - djärvare - varianter?
Det finns givetvis också en motsatt sida; där man försvagar ens motståndare, vilket ibland kan vara ett intressant komplement till samarbetesförmågor, och ge olika resultat beroende på om man möter många småfiender eller en ensam, kraftfullare motståndare.
---
Helt andra idéer? Ge mig vad ni har!