Nekromanti Regelfråga (D&D): "Bracers of Defense"

G

Guest

Guest
Vore tacksam för svar på min regelfråga...

Jag och mina spelare kör många gamla ADD klassiker i vår D&D kampanj, och det kan då bli en del knepigheter när man ska konvertera till D&D 3.5 gällande magiska artefakter.

Krilles (Anors) Tiefling Wizard (level 5) har hittat en "Bracers of Defense" som sätter AC till 16 i gamla ADD. Jag beslöt att eftersom den höjde AC i gamla ADD från 10 till 16, så borde det vara likställt med en AC +6 effekt med nuvarande regler.

Problemet är att med andra bonusar och effekter (såsom Mage Armor +4 AC, ring of protection +2 AC) kommer han upp i AC 25... Frågan är således: Var min tolkning av "Bracers of Defense" för snäll, eller rent av felaktig?

En följdfråga som jag gärna skulle vilja diskutera med er, är hur kan man kombinera AC-bonusen hos olika magiska föremål och besvärjelser? Jag vet att vi snuddat vid detta ämne förut, men jag tror att vi är många som skulle vilja ha både konkreta exempel och enklare förklaringar till hur man bör hantera det hela!

morkbollen_UBBT

Warrior
För det första trodde jag inte det fanns bracers of armour 16 i AD&D då man försökte ha så låg AC som möjligt. Men du kanske menade Bracers of armour 6? Men då är det ju en differance på 4 och inte 6 i AC...

Sen har dom klassificerat alla olika typer av AC nu, och ganska få av dom hjälper det att ha mer av. Mage Armour ger +4 i armour AC vilket alltså inte går ihop med vanlig rustning(utom sköldar) eller hans Bracers of armour, du använder det högsta, hans bracers eller mage armour...Dock ger hans ring of protection en deflection AC vilket fungerar.

Du kan kombinera alla AC som kommer från olika källor, undantaget är dodge AC vilket alltid kan läggas på varandra. Så kolla bara besvärjelserna och föremålen, det står typ: "...gives +2 deflection AC...".

Hoppas jag kom ihåg allt rätt då det var en stund sedan... :gremsuck:

Organ

Out of time, out of mind
Jag är långt ifrån någon expert och det finns de de som kan detaljer som dessa långt mycket bättre än jag (och som tveklöst kommer att rätta mig om jag har fel) men jag har för mig att Bracers of Defence skiljer sig från t.ex. rings of protection genom att deras effekter inte är kumulativa med andra bonusar. Så med bracers som ger AC 16 så är det den ACn man får även om man t.ex. skulle ha en Dex-bonus.

/Anders (lutar sig tillbaka och väntar på att bli korrigerad)

Bombu

Hero
Krilles (Anors) Tiefling Wizard (level 5) har hittat en "Bracers of Defense" som sätter AC till 16 i gamla ADD. Jag beslöt att eftersom den höjde AC i gamla ADD från 10 till 16, så borde det vara likställt med en AC +6 effekt med nuvarande regler.

Problemet är att med andra bonusar och effekter (såsom Mage Armor +4 AC, ring of protection +2 AC) kommer han upp i AC 25... Frågan är således: Var min tolkning av "Bracers of Defense" för snäll, eller rent av felaktig?

Bracers of armour i 3.5 ger armour bonus, alltså samma typ av bonus som rustning eller spellen mage armour.

Efterssom det är samma typ av bonus så stackar den inte.

Man tar det som är bäst av rustningen/mage armour spellen eller bracerna.

I ditt exempel med bracers of armour +6 så skulle krilles gubbe få.

AC 10 (bas)+2(deflection från ring)+6(armour bonus, det som är högst av bracers of mage armour spell).

+ vad han har i övrigt.

/Bombu

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Regelsvar: Bracers of Armor …

Bracers of Defense har bytt namn till Bracers of Armor i 3.5 och ger en armor bonus på AC. Det innebär ju att den inte läggs ihop med övrig armor bonus (från rustningar eller t.ex. Mage Armor), utan du får bara tillgodogöra dig den högsta bonusen.

Ring of Protection ger däremot deflection bonus på AC, så den läggs ihop med eventuell armor bonus.

I det aktuella fallet (Mage Armor, Bracers of Armor +6 och Ring of Protection +2) blir den sammanlagda AC-bonusen alltså +8. Detta motsvarar inte mer än en full plate armor, vilket ju är snällt men knappast översnällt.

Däremot är marknadspriset för ett par Bracers of Armor +6 hela 49.000 gp, och det kanske var lite för snällt.

Och längst ner på den här sidan finns fyra korta artiklar om hur olika typer av bonusar fungerar tillsammans.

G

Guest

Guest
Re: Regelsvar: Bracers of Armor …

Tack för ett suveränt svar, och en lika suverän länk! Tack!

Som sagt, artefakten i fråga fanns med i ett köpäventyr (jag tror det var "Return to the Keep on the Borderlands) så jag hade inte bara lagt in den där...Men det kan tyckas underligt att ett låglevel-äventyr (levles 1-3) innehåller en så pass värdefull och kraftfull artefakt. Äventyret innehåller en hel del tuffa strider och det var nog noggrant kalkylerat med den här artefakten, just som det finns massor med trånga tunnelgångar där även en magiker kan dras in i strid. Ett litet sätt att låta en låglevel-Wizard få en rimlig chans att överleva...

G

Guest

Guest
Bracers of Defense 4, ska det vara.

Du har rätt. "Bracers of Defense 4" ska det vara, alltså en bonus på 6 steg. Därav +6 AC med de nya reglerna.

Så alla Dodge-bonusar kan alltså stackas oavsett hur många dem är till antalet?

morkbollen_UBBT

Warrior
Re: Bracers of Defense 4, ska det vara.

Japp, t.ex. har du dodge featen, är hastead, kanske är dvärg och slåss mot jättar, har 20 i Dex så läggs allt ihop.

En annan sak kan ju vara att en AD&D bracer med samma differans på AC inte är lika värd som den är i de nya versionerna. Eftersom dom gjort alla dessa uppdelningar osv, så skulle jag tippa på att den gamla Bracer of armour 4 är mer lik en +5 nu, men jag tror inte det gör nån större skillnad...

G

Guest

Guest
Re: Bracers of Defense 4, ska det vara.

Ja, det där var intressant...

Var kan jag utröna vad gamla "Bracers of Defense 4" är värd i nuvarande D&D? Tycker ni AC +6 är orimligt?

Vi ska spela Wizards Challenge 2 imorgon med Krilles (Anor´s) Tiefling Wizard, så jag vore tacksam för snabba svar!