Nekromanti Regelfråga, Damage Resistance

G

Guest

Guest
Jag är osäker på hur man applicerar "Damage Resistance".

En Tiefling har 5 i fire, cold och electricity resistance. Innebär det att man drar av 5 i hitpoint i skada om de skadas genom dessa former, eller innebär det att de har 5 högre på saving throws mot dessa typer av skador?

Tacksam för svar!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det du tar upp i exemplet heter Energimotstånd, "Energy Resistance", och det fungerar precis som Skadereducering, "Damage Reduction" (fast mot energiattacker). Man reducerar skadan med det antal poäng som man har motståndskraft. Notera att man därigenom kan få noll poäng skada av attacken (men inte mindre än noll -- en attack kan alltså inte läka dig).

/Mikael

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Efter att ha konsulterat min 3.0 DMG (sid 73 för Damage Reduction samt sid 81 för Resistance to Energy) så kan jag med gott mod svara att det är det första av alternativen du tar upp som gäller: siffran anger hur många poäng av skador som varelsen ignorerar.

När det gäller energiattackerna slås saving throw precis som vanligt först sedan drar man bort angivet antal poäng skada.

Kika gärna på kapitel 3 i din DMG ("Special Abilites") för att få detaljerna kring det hela.

[EDIT: Äsch vad sen man kan vara... :gremtongue:]