Nekromanti Regelfråga: Divine/Arcane spell preparation

ForgottenRealms

Veteran
Hej.

Läste i PHB igår att Arcane spell casters kan välja att lämna en spellslot ledig för att senare under dagen läsa in en ny formel i denna. Detta ska ta ca 15 minuter av koncentration men gå bra att göra när som helst under dagen. Vad gäller egentligen för Clerics (Divine spell casters) i detta sammanhang? I regelboken tycks det vara OK för en Cleric att göra på samma sätt, så länge han inte kastat någon spell dvs inte utnyttjat sin magiska förmåga och därmed inte längre anses vara "freshly minded" som det står i reglerna.

Vore tacksam att höra hur ni gör med detta.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hur jag gör: Inte.

Jag kör med spontaneous divine casters-regelvarianten från Unearthed Arcana. Det innebär att druids och clerics funkar som sorcerers, så de har ingen anledning att lämna lediga spell slots.

ForgottenRealms

Veteran
Intressant.

Denna regel tycker jag faktiskt om, med tanke på hur Divine spellcasters fungerar, alltså får sin kraft från sin gud. Det känns nästan mer logiskt än att man "läser in" spells vid en speciell tidpunkt som Arcane spellcasters gör.

G

Guest

Guest
Ja, fast det är en fundamental skillnad.

Sorcerers har "inneboende magiska krafter". Cleric´s har inte det. Dem får sina magiska krafter av sin Gud. Detta manifesteras av deras böner till guden vid starten av den nya dagen.

Sorcerers har tillgång till mycket färre spells än Clerics. Detta kompenseras genom Sorcerers särskilda förmåga att inte behöva läsa in/be vid dagens början.

Att ge Clerics denna frihet skulle allvarligt snedvrida maktbalansen mellan klasserna.

Dock förstår jag fortfarande inte riktigt vad som sägs i PHB gällande Clerics möjlighet att lämna spellslots öppna, likt Wizards, och vore tacksam även jag om någon kunde klargöra detta!

Bombu

Hero
det finns lösningar på allt :)

Sorcerers har tillgång till mycket färre spells än Clerics. Detta kompenseras genom Sorcerers särskilda förmåga att inte behöva läsa in/be vid dagens början.

Att ge Clerics denna frihet skulle allvarligt snedvrida maktbalansen mellan klasserna.
Den spontana version a cleric som Dante nämner finns i Unearthed arcana, och clericen får inte tillgång till alla cleric spells.

han får välja ungefär lika många som sorcerrern, (lite osäker exakt hur många) så det är inte fråga om nån enorm mängd besvärjelser, utan ett fåtal.

Så det blir snarare en fråga om tycke och smak, snarare än spelbalans.

Clericen blir mycket mer specialliserad och begränsad, men kan å andra sidan upprepa sina underverk gång efter annan.

Jag spelade under en kort tid en druid efter denna mall och det funkade, men man kände sig något låst.

Bombu

G

Guest

Guest
Re: det finns lösningar på allt :)

Jag förstår att du kände dig låst, jag är själv alldeles för förtjust i divine spells för att kunna välja bort några!

Cleric-klassen är alldeles utmärkt som den är och behöver inga större justeringar!

morkbollen_UBBT

Warrior
Sa har ar reglerna...

Arcane casters(wizards) laser in sina spells nar dom vill, dom satter sig ner med sin lilla bok och pluppar in dom i huvudet. Dock behover dom ha 8 timmars vila innan. Valjer dom att lamna en plats sa ar det bara fint.

Arcane caster(bards, sorcerers) vilar 8 timmar och far tillbaka alla sina spell slots, inget mer med det.

Divine casters(clerics, druids) ber till sin gud vid en given tid pa dygnet(denna tid kan inte andras!) Om dom typ kanske slass for sina liv kan dom vanta en liten stund med att be. Men annars maste dom be vid just den punkten. Sag en solgud har antagligen att dom ber for besvarjelser under gryningen eller kanske nar solen star som hogst pa himlen. Medan en morker gudom kanske man ber till under midnatt eller vid skymning. Sa att spara nagra slots gar inte(eller ger iaf inget)...

ForgottenRealms

Veteran
Re: Sa har ar reglerna...

Bra. Svar på min fråga!

Helt alvarligt. Är det någon som läst detta avsnitt i PHB 3.5? Det är kanske det krångligast skrivna regeln i hela boken.

Pom

Swashbuckler
Nej

Jag har bara skummat den delen.
Dels håller jag med om att det är bökigt skrivet.
Och dels har jag aldrig haft behov av den här möjligheten. Jag menar, antingen vill jag köra en sorcerer-approach (med UA-reglerna för divine casters) där jag väljer fritt utifrån de spells gubben kan och hur många som kan kastas från varje lvl. Eller också vill jag planera och klura i förväg. Ett mellanting har jag aldrig lockats av.

Staffan

Myrmidon

Från SRDn: A divine spellcaster selects and prepares spells ahead of time through prayer and meditation at a particular time of day. The time required to prepare spells is the same as it is for a wizard (1 hour), as is the requirement for a relatively peaceful environment. A divine spellcaster does not have to prepare all his spells at once. However, the character?s mind is considered fresh only during his or her first daily spell preparation, so a divine spellcaster cannot fill a slot that is empty because he or she has cast a spell or abandoned a previously prepared spell.

I princip så blir prällens sinne "uppfräschat" en gång om dagen, vilket tar en timme samt kräver en specifik tidpunkt. Under denna tid kan han även förbereda formler, eller lämna formelplatser "tomma" för att förbereda dem senare.

ForgottenRealms

Veteran

Det är just den texten som är så otroligt otydlig. Vad menas egentligen med denna mening:

...so a divine spellcaster cannot fill a slot that is empty because he or she has cast a spell or abandoned a previously prepared spell.

Betyder det att man kan lämna spell slots lediga för att vid senare tillfälle läsa in dem men dock innan man kastat sin första spell? Eller kan man bara läsa in spells en gång per dag, oavsett om man lämnat spell slots lediga?

Dante

Staff member
Min tolkning …

Vi kollar på texten en gång till, särskilt de kursiverade partierna:

»A divine spellcaster selects and prepares spells ahead of time through prayer and meditation at a particular time of day. The time required to prepare spells is the same as it is for a wizard (1 hour), as is the requirement for a relatively peaceful environment. A divine spellcaster does not have to prepare all his spells at once.¹ However, the character’s mind is considered fresh only during his or her first daily spell preparation, so a divine spellcaster cannot fill a slot that is empty because he or she has cast a spell or abandoned a previously prepared spell.²«

Min tolkning är denna:

1. En divine spellcaster inte behöver förbereda alla sina besvärjelser vid sin speciella bönestund, utan kan lämna tomma slots för att fylla dem senare under dagen.

2. En slot som är tom av någon annan anledning än att spellcastern lämnat den tom när han förberedde sina besvärjelser kan inte fyllas på nytt innan den speciella bönestunden återigen infaller.

G

Guest

Guest
Re: Min tolkning …

du utelämnar kärnan i hela frågan för denna tråd, nämligen OM divine spellcastern lämnar slots tomma vid sin bönestund på morgonen (då sinnet är fräscht), vad gäller sen när han vill nyttja dessa tomma slots senare under dagen?

Tar det 15 min under lugna omständigheter, precis som för en Wizard, eller vad gäller egentligen?

Hela det där stycket i PHB är otroligt dåligt skrivet. Krångligt, opedagogiskt, ostrukturerat.

Dante

Staff member

1. Jag svarade bara på Anors direkta fråga.

2. Angående förberedelsetiden för divine spells säger reglerna:

»The time required to prepare spells is the same as it is for a wizard […]«

Så jag antar att det tar lika lång tid för en divine spellcaster som för en arcane att fylla på tomma slots, och ser heller ingen anledning till att det skulle vara annorlunda.

rks

Warrior
Kolla vad jag hittade:

Ladda ner "MainFAQ..." från
Wizards FAQ
och kolla på sidan 47.

"I play a divine spellcaster and I generally leave a spell
slot open. I’m concerned about whether I am following the
rules correctly. After reading the Player’s Handbook, I have
assumed that divine casters can leave slots open; although,
they must still perform the daily prayer session to prepare
any spells that day. However, I can understand the
argument that all spells must be prepared at the daily
prayer session, and no slots can be left open. Page 156 of the
Player’s Handbook says a divine caster’s mind is considered
fresh only during his first daily spell preparation, so he
cannot fill a slot that is empty because he has cast a spell or
abandoned a previously prepared spell. I’m a little confused
by this statement.

A divine spellcaster does not have to prepare all his spells at
once (see page 156 in the Player’s Handbook). This means you
can leave slots open.
The text you’ve quoted merely points out that you can
replace spells you have cast or can switch prepared (but uncast)
spells for other prepared spells when your mind is fresh (and
only then). If you’ve left open slots, you can fill them in 15
minutes, even when your mind is not fresh. Arcane casters have
the same rule (see page 154 of the Player’s Handbook)."

Detta betyder - om jag fattat rätt - att man kan lämna en slot öppen och sedan välja vad man vill bereda senare under dagen.

Staffan

Myrmidon

Skulle bara tillägga att jag håller med Dante, både i den här posten och i hans föregående.

I princip kan man säga att en spell slot kan vara i tre olika lägen: tom, fylld, och använd. Man kan gå framåt på denna skala, men inte bakåt, utan att ha sin dagliga bönestund. Att fylla alla sina spell slots tar en timme, att fylla färre tar proportionerligt kortare tid, fast minst 15 minuter. Hur lång tid det tar att använda dem beror på formlernas casting time.

G

Guest

Guest
Så tolkar jag det också. Det tar 15 minuter att fylla tomma slots med en ny spell.