Nekromanti Regelfråga DoD -91

Donnie_87

Veteran
Hej!

Jag och mina vänner testade på Drakar och Demoner, -91 års upplaga i helgen. Tidigare har vi spelat Warhammer Fantasy Roleplay 2nd ed. Jag har två funderingar/frågor kring regler som någon kanske skulle kunna hjälpa mig med?

1. Färdigheten "stridskonster". Är inte den lite obalanserad, eller är det så att man under en och samma färdighet kan få olika förmågor (tekniker) till en ganska låg EP-kostnad? Ex. tekniker som "dubbelspark" och "obeväpnad parering" skulle bara kosta 2 EP att höja ett FV, men skulle man istället köra med en vapenfärdighet OCH sköld, skulle detta kosta 6 EP tillsammans för att höja i båda färdigheter. Då är ju stridskonster både bättre och billigare, eller har jag missuppfattat reglerna kring stridskonster?

2. Under strid - får man endast välja att attackera ELLER parera? Man kan alltså inte göra både och? Ex. Jag utför en attack mot en fiende, min tur är över och fienden attackerar tillbaka. Då kan jag alltså inte försvara mig då jag redan "har gjort mitt" under denna stridsrunda?

Hoppas någon DoD-fantast kan hjälpa mig med att räta ut dessa frågetecken :gremsmile:

Botulf

Hero
1: Stridskonster är krigarnas och munkarnas största fördel. Ta Stålsättning som exempel. Ingen vettig krigare struntar i denna om det kan undvikas. Halverar mottagen skada med ett lyckat färdighetsslag. Och i gamla DoD har man ju inte gott om KP. Initiativbonus kombinerat med med Krigarens Yrkesförmåga och man kommer så gott som alltid få agera först i strid om man har hyfsad Smidighet.

De funkar som så att man skapar sin egen kampsport genom att kombinera vilka tekniker man vill ha(eller vad SL godkänner) och plussar ihop grundkostnaden som man tar ggr när man köper färdigheter istället för x2(primära), x3(yrkesfärdigheter) eller x5(sekundära).

Exempel: Säg att du har fem stridskonster i din "skola" och den totala grundkostnaden är 7. Säg nu att du vill höja din kampsport från FV 4 till FV 12 skulle detta enligt tabellen på sid 30 kosta 10x7(grundkostnaden)=70 EP.

2:Stridskapitlet är jefligt luddigt gällande utförande av handlingar men jag har alltid tolkat det som att man kan göra två stridhandlingar handlingar i grund efter Krigarens Handbok. Men i grundreglerna verkar det faktiskt uttryckligen stå en attack eller parering nu när jag tittade efter. Så initiativ blir väldigt viktigt. Med Sköld eller färdighten Två vapen kan man göra ytterligare en till attack eller parad.
Och för att göra det ännu lurigare så får den som parerar inte heller veta om en attack träffade eller inte föräns efter att man rullat ett slag för parera eller strunta i paraden och chansa på att man attacken inte gick in för att istället få göra en attack i rundan. Hårda bud.

Så här kör jag strid i 91:an. Det är en friare tolkning av DoD91:Krigarens Handbok.

:Full förflyttning kostar 2 grundhandlingar. Halv förflyttning 1 grundhandling. Men detta bara om man vill simulera den ungefärliga handlingsekonomin i grundreglerna. ALTERNATIV: Man är tillåten sina fulla förflyttning och utföra
sina stridshandlingar utan avdrag annars vill folk inte flytta på sig.

:I grund kan man göra en två handlingar: attack/attack,attack/parad eller parad/parad. Vid Smidighet 19+ får man ännu en handling i grund (negativt avdrag på SMI räknas dock in så inga tunga rustningar)

:Sköld eller Två Vapen ger en extra handling

:Har man Styrka 10 högre än Styrkekravet för ett vapen kan man agera en extra gång(gäller bara för ett vapen/sköld, även om man har två med samma STY-krav i händerna)

:Om ens sammanlagda rustnings ABS för hela kroppen når 40+(eller 5 om man kör bara på helrustning och total KP) så förlorar man en handling(magisk ABS bonus och sånt räkans givetvis inte in)

:Inför Undvika som primär färdighet(fungar nästan samma som Vapenteknik:Undvika Attack i KrHB). Till skillnad från en parering så gäller det dock inte bara att lyckas mot sitt FV. Man måste också få en bättre differens än en den som slog en lyckad attack. Således så är det speltekniskt bättre att parera med vapen (märk väl att det är en helt spelteknisk grej och inte har något med realism att göra). Undvika funkar även mot avståndsvapen men man får -5(eller -10 efter tycke) för att undvika armbort/sammansatt båge. Kostar en grundhandling att använda.

Och ja KrHB är inte den bästa regelresursen, och det finns defintivt elegantare varianter av BRPstrid, men det funkar bättre än grundreglerna i detta fall anser jag.

Recca

Femme Fatale
What? Ska det där föreställa fubbigt? :gremlaugh:

Du kan bara ha en stridskonst så när du kör dubbelspark bara för att du vill ha en billig teknik så missar du alla andra godsaker. Det du ska göra är att höja slagsmål, som ändå kostar 2 ep per steg (man vill ha 21 i färdigheter, iaf om man har krigarnas handbok och hjältarnas handbok) och sedan välja tekniker i stridskonst som ger dig motsvarande extra handlingar. Du vill ha Fint också för den är imba (ni kommer husregla den så småningom). Stålsättning måste du också ta naturligtvis. Dubbelslag är skitbra också. Egentligen behövs inte fler än så men ta typ fallteknik rullning om du ligger på x.5 vid det här laget eftersom den oxo är imba.

Men bäst är att med krigarnas handbok också ta en vapenteknik som du lägger svepande hugg i (den kostar 3 och du behöver inget mer än så men om du tror du kan kosta på dig det, exempelvis om du gör en krigarmunk vars stridskonster kostar hälften så mycket (finns i krigarnas handbok) så kan du även ta Dubbelhugg. Dödande anfall kommer ni husregla bort lämpligtvis.

Med krigarnas handbok introduceras fler handlingar per SR till ett max av 6 men man kan ta bort maxet också om man känner sig dristig. :gremlaugh:

Så strid i DoD handlar om att göra taktiska val med de handlingar man har. Det är faktiskt ganska roligt. Man kan t.ex. försöka vinna initiativet och börja med svepande hugg för att motståndarna ska förlora handlingar, om det är flera motståndare. Så länge du gjorde senaste anfallet och motståndarna inte har vansinnigt många handlingar per person så får du fortsätta agera. Det sista du vill är att bli anfallen själv för då måste du låta bli att parera om du vill behålla momentum någorlunda, särskilt mot fler motståndare. :gremlaugh:

Anchorman

Swashbuckler
Jag har alltid undrat med det här med attack och parering, själv har vi alltid kört med att man kan göra båda, alltså attackera med sitt/sina vapen och efteråt parera när det är motståndarens tur. Jag har ju dock läst att man ska välja men det låter ju dödsdömt.

Har man klen rustning och ett relativt dåligt vapen då är det ju bättre att bara satsa på att parera varje runda och inte attackera alls?

solvebring

Superhero
Har inte böckerna framme så jag kan inte analysera stridskonster, och tja, jag minns ärligt talat inte hur de fungerade riktigt. Kan dock säga som så att ja, det är antingen en attack eller en parering – så har i alla fall alltid jag tolkat det och därav spelat så. På så vis får två vapen och sköld en märkbar betydelse.

Cissi

Up to no good.
Vi kör med att man får både attackera och parera men att man tappar sina handlingar då, oavsett om handlingen är offensiv eller defensiv.
Vi kan också spara våra handligar, stå lite vid sidan om och betrakta för att kasta oss in i striden när fienden har gjort slut på alla sina handlingar genom att försöka göra hackslyta av de andra i gruppen. :gremsmile:
Då kan man i lugn och ro hacka ner fienden som inte längre kan parera heller, no more handlingar!

Men så är det kanske lite husregler, det funkar och känns ganska balanserat.

Recca

Femme Fatale
I grundreglerna kan man väl först anfalla och sen parera. dvs 2 handlingar?

Jag har aldrig spelat DoD med såna regler. Alltid kört med det "avancerade stridssystemet". Basically handlingar och initiativ:

Smidighet <18 = 2 handlingar
Smidighet >19 = 3 handlingar
Lätt vapen (STY 10 högre än styrkekravet) +1 handling
Två vapen (sköld/vapen) +1 handling
FV 21 (i den använda vapenfärdigheten +1 handling (här kan ni vilja husregla för det blir fubbigt om någon som har dual wielding får +2 handlingar totalt för sina två bredsvärd med FV 21 i).

Viktigt i DoD's avancerade stridssystem är att hålla reda på vem som har initiativet. Vi brukar köra så att har man två stycken vapen så kan man "vända initiativ" genom att parera med ena vapnet eller skölden och sedan anfalla med andra. Om man bara har ett vapen så får man vända initiativ genom att ta smällen. Den som har initiativet får dock alltid in sitt anfall först, så när man vänder initiativet mot någon, förutsatt att den har handlingar kvar, så hinner den alltid parera så om den har två vapen så kan den alltid vända tillbaks initiativet direkt. Det är också möjligt att vända initiativet genom att vara snabb om man har ca dubbelt så många handlingar som motståndaren.

Så har vi alltid spelat och med stridstekniker från krigarens handbok och med stridskonster ur grundboken blir det här väldigt tekniskt och taktiskt med enormt mycket utrymme för spännande fajter.

Det är ganska mycket metatänk i såna här fajter, typ räkna på hur många handlingar fienden har, vad denne kan göra i skada gentemot den egna rustningen och liknande. Vi har också aldrig kört med att man får färre handlingar på grund av rustning, men däremot blir väldigt orörlig av att bära tunga rustningar.

Recca

Femme Fatale
Cissi said:
Vi kan också spara våra handligar, stå lite vid sidan om och betrakta för att kasta oss in i striden när fienden har gjort slut på alla sina handlingar genom att försöka göra hackslyta av de andra i gruppen. :gremsmile:
Då kan man i lugn och ro hacka ner fienden som inte längre kan parera heller, no more handlingar!

Det låter jättekonstigt. En SR = stridsrunda är ju 5 Sekunder enligt grundreglerna. Att då spara alla handlingar till sista sekunden känns väldigt bisarrt. Er SL måste ha skrivit om systemet markant. o_O

solvebring

Superhero
Re: Husregler ftw

Cissi said:
Vi kör med att man får både attackera och parera men att man tappar sina handlingar då, oavsett om handlingen är offensiv eller defensiv.

Och husregler är nog bra när man pratar DoD, eftersom det gärna blir ping-pong-strider om man inte anstränger sig lite. De senaste åren, då jag lirat DoD, har jag experimenterat med olika former av mer FV = chans till fler handlingar. I alla fall vad gäller strid. Nu är det längesedan jag lirade DoD och eftersom vi testade lite fram och tillbaka utan att spika något minns jag inte riktigt hur vi löste det. Det hela började iaf med att jag aldrig gillat RiotMinds DoD6x-stridssystem och att jag alltid tyckt att äldre versioner är så stela. Därav började jag ge extra handlingar vid olika FV-nivåer. Spelarna gillade det; alla blev mer farliga och striderna gick snabbare.

Edit:
Tror en variant var att man fick dela sitt FV (avrundat nedåt) vid extra handlingar, så FV 12 gav: handling 1 FV 12, handling två FV 6, handling 3 FV 3. En annan version var att man fick -X för varje extra handling. Säg att det var -5. Handling 1 FV 12, handling 2 FV 7, handling 3 FV 2. Och så att man helt enkelt var tvungen att ha ett visst FV för att få handla en gång till med det vapnet – exempelvis att man från och med FV 12 har två handlingar. ... Så får man disponera detta hur man vill. Har man flera vapen kan man dela upp det rätt bra. Har man å andra sidan bara ett vapen måste man tänka sig för så att man får parera. Då kan man ju fråga sig om man ska dela upp ex antal handlingar mellan attack och parering, så att första grundhandlingen – oavsett attack/parering – alltid har fullt FV, men det går liksom allt annat att diskutera. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Also.

Ambidextriös är löjligt och obalanserat och gör färdigheten två vapen onödig. Därför husreglade vi så att ambidexstriös i princip inte ger något. Dubbelhänt likaså. För att använda två stycken vapen behövs färdigheten två vapen. Detta balanserar skölden, vilket är positivt, för den är lite halvkass i spel annars.

Sen införde vi att långa vapen, ofta tvåhandsvapen ger +10 i initiativ. Medellånga vapen såsom enhandsvapen av olika slag ger +5. Och riktigt korta vapen, typ dolkar och nävar och sånt ger inget extra i initiativ. Det här gör att den där extra handlingen som i princip alla med dolk får, balanseras. Och att folk med stora tunga tvåhandsvapen inte förlorar skitmycket på att ha dem för att de tappar handlingar till folk med sköld+vapen t.ex.

Recca

Femme Fatale
solvebring said:
Cissi said:

Och husregler är nog bra när man pratar DoD, eftersom det gärna blir ping-pong-strider om man inte anstränger sig lite. De senaste åren, då jag lirat DoD, har jag experimenterat med olika former av mer FV = chans till fler handlingar. I alla fall vad gäller strid. Nu är det längesedan jag lirade DoD och eftersom vi testade lite fram och tillbaka utan att spika något minns jag inte riktigt hur vi löste det. Det hela började iaf med att jag aldrig gillat RiotMinds DoD6x-stridssystem och att jag alltid tyckt att äldre versioner är så stela. Därav började jag ge extra handlingar vid olika FV-nivåer. Spelarna gillade det; alla blev mer farliga och striderna gick snabbare.
När vi spelar DoD i min grupp (då jag är SL iaf) så ger fv 21 och 41 extra handlingar.

solvebring

Superhero
Recca said:
solvebring said:
Cissi said:

När vi spelar DoD i min grupp (då jag är SL iaf) så ger fv 21 och 41 extra handlingar.
21 ...! 41 ...?! Oj! Dit når man ju sällan, inte enligt min erfarenhet i alla fall (trots att jag inte kör med erfarenhetssystemet från boken).

Nåväl, var SL gör som den behagar. :gremsmile:

Har förövrigt editerat min förra post, där jag berättar lite om hur vi gjort.

Recca

Femme Fatale
solvebring said:
21 ...! 41 ...?! Oj! Dit når man ju sällan, inte enligt min erfarenhet i alla fall (trots att jag inte kör med erfarenhetssystemet från boken).

Jag kör med lathunden i boken och så ger jag ca 10-15 fria erfarenhetspoäng efter varje spelsession. Fast de får bara läggas på sånt som använts. Kör inte med att det går att få erf i färdigheter genom att lyckas/misslyckas/få perfekt. De fria erfarenhetspoängen får max läggas 3 per färdighet.

Det här har jag då infört sedan vi spelade senaste stora kampanjen då folk sprang runt med 61 i FV och hade 10+ handlingar per SR. :gremcry:

Det var fruktansvärt. Varje SR tog femton-tjugo minuter att räkna på. :gremtired:

Så om jag spelleder nåt stort i DoD igen så kommer det inte vara riktigt samma episkhet.

solvebring

Superhero
Recca said:
solvebring said:

Jag kör med lathunden i boken och så ger jag ca 10-15 fria erfarenhetspoäng efter varje spelsession. Fast de får bara läggas på sånt som använts. Kör inte med att det går att få erf i färdigheter genom att lyckas/misslyckas/få perfekt. De fria erfarenhetspoängen får max läggas 3 per färdighet.

Det här har jag då infört sedan vi spelade senaste stora kampanjen då folk sprang runt med 61 i FV och hade 10+ handlingar per SR. :gremcry:

Det var fruktansvärt. Varje SR tog femton-tjugo minuter att räkna på. :gremtired:

Så om jag spelleder nåt stort i DoD igen så kommer det inte vara riktigt samma episkhet.
WHAT?! Jag måste kolla böckerna någon dag. Som jag minns det tar det aslång tid att få mer FV, även om man får vid lyckat/perfekt. Förövrigt är jag van vid att dela ut hjältepoäng och sådant med. Låter urskumt det här.

/solvebring som undrar hur bra/dålig koll han egentligen har nu för tiden. Dock vill han minnas att han husreglat detta och snabbat upp erf-processen rätt mycket, ändå snckar vi ganska mycket äventyrande för att det ska röra på sig.

P. S. Jag borde börja skriva upp mina husregler så att jag minns dem. D. S. :gremcrazy:

cogitare

Swashbuckler
Donnie_87 said:
1. Färdigheten "stridskonster". Är inte den lite obalanserad, eller är det så att man under en och samma färdighet kan få olika förmågor (tekniker) till en ganska låg EP-kostnad? Ex. tekniker som "dubbelspark" och "obeväpnad parering" skulle bara kosta
2 EP att höja ett FV, men skulle man istället köra med en vapenfärdighet OCH sköld, skulle detta kosta 6 EP tillsammans för att höja i båda färdigheter. Då är ju stridskonster både bättre och billigare, eller har jag missuppfattat reglerna kring stridskonster?
Det har säkert redan besvarats i tråden men jag ger min input ändå (har inte läst tråden än).

Vissa förmågor är väldigt mäktiga och man bör fundera på att reviderad dem (de är trots allt över 20 år gamla regler). Dock är det inte så att man höjer teknikerna individuellt inom din kampsport. Så har du en kampsport som består av Lågt kast x1 , Stålsättning x2, Rundspark x2, Normal Slag x0,5 så adderar man ihop dessa kostnader till x5,5 i kostnad för HELA stridskonsten. Vill du ta var och en av dessa för sig kommer de uppta 4 olika färdigheter.

Som jag skriver ovan så är vissa enskilda tekniker sannolikt för mäktiga (beroende på hur du tänkt dig kampanjen och vad er spelstil är så klart) men det som verkligen gör att kampsporter och vapentekniker blir galna är när man blandar in 'Krigarens Handbok' och specifikt yrket 'Vapenmästare' (IIRC) som kan halvera kostnaden för vapentekniker/stridskonster. Och vissa av vapenteknikerna i 'Krigarens Handbok' får stridskonsterna i grundboken att framstå som rent nonsens.

Det skall sägas att det säkert var 15 år sedan jag läste de här böckerna och jag skriver ur minnet så jag kan komma ihåg fel :gremlaugh:

Donnie_87 said:
2. Under strid - får man endast välja att attackera ELLER parera? Man kan alltså inte göra både och? Ex. Jag utför en attack mot en fiende, min tur är över och fienden attackerar tillbaka. Då kan jag alltså inte försvara mig då jag redan "har gjort mitt" under denna stridsrunda?
Ja, en attack eller en parad. Det kommer ju snabbt undantag såsom att om du har vapen + sköld så får du en attack och en parad. Två Vapen likaså.

Kör du med handlingar från någon av handböckerna så ändrar det också det här upplägget.

Cog.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Recca said:
solvebring said:

WHAT?! Jag måste kolla böckerna någon dag. Som jag minns det tar det aslång tid att få mer FV, även om man får vid lyckat/perfekt. Förövrigt är jag van vid att dela ut hjältepoäng och sådant med. Låter urskumt det här.

/solvebring som undrar hur bra/dålig koll han egentligen har nu för tiden. Dock vill han minnas att han husreglat detta och snabbat upp erf-processen rätt mycket, ändå snckar vi ganska mycket äventyrande för att det ska röra på sig.

P. S. Jag borde börja skriva upp mina husregler så att jag minns dem. D. S. :gremcrazy:
Som jag hade för mig: "Varje gång som en rollperson använder en färdighet framgångsrikt efter en sovperiod om minst sex timmar (två timmar för alver) får en en erfarenhetspoäng. Ett perfekt kast ger 1T3+1 poäng. Sedan kan rollpersonen inte få fler erfarenhetspoäng i den färdigheten förrän han sovit i minst sex timmar."

Det blir många försök innan man fått ihop något, sedan har vi då en grundkostnad på det, som efter ett tag ska multipliceras med ganska så höga tal. Det krävs massor med EP för att komma någon vart. ... Det ska alltså, om man följer regelboken, ta svinlång tid att nå upp.

Cissi

Up to no good.
Recca said:
Cissi said:

Det låter jättekonstigt. En SR = stridsrunda är ju 5 Sekunder enligt grundreglerna. Att då spara alla handlingar till sista sekunden känns väldigt bisarrt. Er SL måste ha skrivit om systemet markant. o_O
Jag vet inte vad han gjort eftersom jag inte har någon koll på reglerna, men det vi gör är följande:

Vi slår initiativ (t10) + reaktion och då har vi turordningen. SL slår för SLPerna. De med avståndsvapen börjar alltid om de ämnar använda sitt avståndsvapen.

Alla har två/tre handlingar i grund (baseras på smi om jag inte minns fel) och sedan får man tillägg (+1) för om man har:
* Lätta vapen
* Flera vapen som man kan hålla i samtidigt (svärd + sköld)
* Stridskonst
* Särskild förmåga

Att förflytta sig kostar en handling, att attackera kostar en handling, att försvara sig eller någon annan kostar en handling, att dra vapen om man inte har "dra vapen" kostar en handling.

Om man blir attackerad får man välja att parera eller anfalla för att försvara sig även om det inte är din tur enligt initiativordningen, man kan också ta smällen och hoppas på att fienden missar dig och således spara en handling, annars kostar det.

Man kan lägga sina handlingstillfällen på att avvakta striden och leta efter öppningar och kan då använda flera av sina handlingar på en gång i ett senare skede. Detta används mest av vår helare som avvaktande håller sig i utkanten för att sedan kunna rycka in då de andra blir skadade.

Cissi

Up to no good.
Recca said:
solvebring said:

Det här låter ju inte så himla kul. Och verkligen skitjobbigt för SL. Vi kör med att det är dyrt och svårt att höja sina färdigheter. På så sätt så uppskattar man det mer och tänker igenom noggrannare vad man ska höja eller vilken förmåga man ska köpa för sina erf.
Men så har vi aldrig spelat bara för att nerfa våra RP heller. :gremsmile: