Nekromanti Regelfråga DoD -91

Recca

Femme Fatale
solvebring said:
Som jag hade för mig: "Varje gång som en rollperson använder en färdighet framgångsrikt efter en sovperiod om minst sex timmar (två timmar för alver) får en en erfarenhetspoäng. Ett perfekt kast ger 1T3+1 poäng. Sedan kan rollpersonen inte få fler erfarenhetspoäng i den färdigheten förrän han sovit i minst sex timmar."

Det blir många försök innan man fått ihop något, sedan har vi då en grundkostnad på det, som efter ett tag ska multipliceras med ganska så höga tal. Det krävs massor med EP för att komma någon vart. ... Det ska alltså, om man följer regelboken, ta svinlång tid att nå upp.
Vi körde att perfekta gav 3 exp per gång obegränsat av sovtimmar. Med hjältarnas handbok får vi veta att om man har 21 i fv så är 1-2 perfekt. 31 Fv = 1-3 perfekt osv. Eftersom kostnaden att öka inte går över 15 per steg när man når 20 i FV så blir FV-ökningen närmast lavinartad efter man slår i 21. Dubbelt så många perfekta. 41-51 är rena skämtet. Och krigare har vanligtvis 7+ handlingar vid det laget och kör trippel- och dubbelhugg och svepande hugg och träffar sammanlagt 12 ggr per SR. 20 procents chans att få perfekt och 3 ep då ger ganska höga fv'n.

Men som sagt, då hade vi frångått att man bara kan få erf en gång mellan varje sovperiod.

Sen finns det nån förmåga i nån bok som ger halva kostnaden på en utvald färdighet också. Alla spelare skaffade den ganska snabbt. :gremlaugh:

Vi hade en drakmagiker under den kampanjen som hade vattenstråle 43. Dvs 22t8 skada över 300 meter ungefär. :gremlaugh:
Det var jättekul och episkt allting. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Cissi said:
Recca said:
solvebring said:
21 ...! 41 ...?! Oj! Dit når man ju sällan, inte enligt min erfarenhet i alla fall (trots att jag inte kör med erfarenhetssystemet från boken).

Nåväl, var SL gör som den behagar. :gremsmile:

Har förövrigt editerat min förra post, där jag berättar lite om hur vi gjort.
Jag kör med lathunden i boken och så ger jag ca 10-15 fria erfarenhetspoäng efter varje spelsession. Fast de får bara läggas på sånt som använts. Kör inte med att det går att få erf i färdigheter genom att lyckas/misslyckas/få perfekt. De fria erfarenhetspoängen får max läggas 3 per färdighet.

Det här har jag då infört sedan vi spelade senaste stora kampanjen då folk sprang runt med 61 i FV och hade 10+ handlingar per SR. :gremcry:

Det var fruktansvärt. Varje SR tog femton-tjugo minuter att räkna på. :gremtired:

Så om jag spelleder nåt stort i DoD igen så kommer det inte vara riktigt samma episkhet.
Det här låter ju inte så himla kul. Och verkligen skitjobbigt för SL. Vi kör med att det är dyrt och svårt att höja sina färdigheter. På så sätt så uppskattar man det mer och tänker igenom noggrannare vad man ska höja eller vilken förmåga man ska köpa för sina erf.
Men så har vi aldrig spelat bara för att nerfa våra RP heller. :gremsmile:
Fast fram tills att det blev för svårt att styra med var det väldigt roligt faktiskt. Men någonstans kring 8 handlingar på krigarna så började jag tröttna. Särskilt som en viss person som vi båda känner väl inte kunde hantera matematiken, missade att anteckna skada, dra handlingar och på olika vis vara normal. Det här innebar att jag fick räkna extremt mycket för att saker skulle bli rätt, inklusive backa rundan handling för handling, nästan konstant under spel. Fruktansvärt tidskrävande. Jag blir arg på den spelaren bara jag tänker på det.

Recca

Femme Fatale
Cissi said:
Man kan lägga sina handlingstillfällen på att avvakta striden och leta efter öppningar och kan då använda flera av sina handlingar på en gång i ett senare skede. Detta används mest av vår helare som avvaktande håller sig i utkanten för att sedan kunna rycka in då de andra blir skadade.
Ja, det kanske funkar, men då får man ju inte se stridsrundor som stridsrundor utan mer som actionscener.

solvebring

Superhero
Recca said:
solvebring said:
Som jag hade för mig: "Varje gång som en rollperson använder en färdighet framgångsrikt efter en sovperiod om minst sex timmar (två timmar för alver) får en en erfarenhetspoäng. Ett perfekt kast ger 1T3+1 poäng. Sedan kan rollpersonen inte få fler erfarenhetspoäng i den färdigheten förrän han sovit i minst sex timmar."

Det blir många försök innan man fått ihop något, sedan har vi då en grundkostnad på det, som efter ett tag ska multipliceras med ganska så höga tal. Det krävs massor med EP för att komma någon vart. ... Det ska alltså, om man följer regelboken, ta svinlång tid att nå upp.
Vi körde att perfekta gav 3 exp per gång obegränsat av sovtimmar. Med hjältarnas handbok får vi veta att om man har 21 i fv så är 1-2 perfekt. 31 Fv = 1-3 perfekt osv. Eftersom kostnaden att öka inte går över 15 per steg när man når 20 i FV så blir FV-ökningen närmast lavinartad efter man slår i 21. Dubbelt så många perfekta. 41-51 är rena skämtet. Och krigare har vanligtvis 7+ handlingar vid det laget och kör trippel- och dubbelhugg och svepande hugg och träffar sammanlagt 12 ggr per SR. 20 procents chans att få perfekt och 3 ep då ger ganska höga fv'n.

Men som sagt, då hade vi frångått att man bara kan få erf en gång mellan varje sovperiod.

Sen finns det nån förmåga i nån bok som ger halva kostnaden på en utvald färdighet också. Alla spelare skaffade den ganska snabbt. :gremlaugh:

Vi hade en drakmagiker under den kampanjen som hade vattenstråle 43. Dvs 22t8 skada över 300 meter ungefär. :gremlaugh:
Okej, då var det en annan femma. Fattade som att ni följt Erf efter grundreglerna. ... Med andra ord hade ni själva husreglat det så enkelt – för att sedan husregla bort den husregeln för att göra det svårare. :gremwink:

Botulf

Hero
solvebring said:
Recca said:
solvebring said:

Okej, då var det en annan femma. Fattade som att ni följt Erf efter grundreglerna. ... Med andra ord hade ni själva husreglat det så enkelt – för att sedan husregla bort den husregeln för att göra det svårare. :gremwink:
Har själv börjat fundera på om inte det vore mindre jox med att införa en moddad version av reglerna för erfarenhet från DoD svarta boxen i 91:an. Tar bort allt pill med köpa FV och komma ihåg att fylla i erf hela tiden.

Donnie_87

Veteran
Har glömt att kolla forumet på ett tag, men ser att jag har fått många svar på mina frågor. Tack alla för hjälpen. Det verkar som att jag får läsa igenom krigarens handbok (och de andra handböckerna också) för att få en djupare förståelse för stridsrundor. Och färdigheten Stridskonst verkar vara ganska grym som jag från början hade uppfattat.

Men efter att ha läst alla inlägg här har jag två nya frågor. Vad händer när ett FV överstiger 20? Vad använder man för tärning då och hur fungerar det?

Och kostar en primär färdighet alltid två ep att öka, tre ep för yrkesfärdigheter och fem ep för sekundära? - Om det är så, går det inte väldigt fort att öka i FV då?

Brynolf

Dum fan
Donnie_87 said:
Vad händer när ett FV överstiger 20? Vad använder man för tärning då och hur fungerar det?
Det är då BRP failar. Du använder T20 som vanligt, men misslyckas bara på 20. Du får lättare att få perfekt (FV/10 tror jag), så lite effekt har det ju. Sen finns det en massa specialregler i Hjältarnas och Krigarens handböcker ang vad man ska ta sig till med alla sina FVn. Du kan tex göra två attacker med en handling genom att halvera CL. Och sådär.

Och kostar en primär färdighet alltid två ep att öka, tre ep för yrkesfärdigheter och fem ep för sekundära? - Om det är så, går det inte väldigt fort att öka i FV då?
O nej, du tar grundkostnaden för primär/yrkes/sekundär och multiplicerar med kostnaden i den där stora tabellen som ska finnas nånstans. Så mycket kostar det. Så det är fedt dyrt.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Donnie said:
Men efter att ha läst alla inlägg här har jag två nya frågor. Vad händer när ett FV överstiger 20? Vad använder man för tärning då och hur fungerar det?
Som Brynte säger, samma tärning alltså T-tjugan.

Sen finns det nog en massa olika regler för det hela. Bland mina husregler ( kan vara riktiga regler? ) får man ett extra slag för att undvika ett fummel om man rullar 20. Alltså, har du 33 får du rulla igen, men då under 13 på det andra slaget. Dela upp attacker och sånt var ju populärt med höga FV:n kommer jag ihåg.

Det skall även finnas nån regel som ger dig Hjältepoäng så snart du uppnår 21-31-41 och så vidare. Tippar på att det är Hjältarnas handbok.

Fråga två besvarade Brynte också korrekt.

Kikar du i tabellen och skall höja Klättra från 2 till 10 kostar det 8 slantar gånger 2 eftersom det är en primär färdighet, 16 spänn alltså!

Yrkes x3
Sekundära x5

Magi och sånt blir ännu dyrare. Ujja, ujja. Att va Magiker köstar deg det.

Donnie_87

Veteran
Tack för svaren :gremsmile:

Angående fråga två så hade jag glömt av att man skulle följa tabellen och multiplicera med 2, 3 eller 5 beroende på vilken typ av färdighet :gremsmile: Men i grundboken sträcker sig ju tabellen endast till FV 20, är det 5 ep per nivå som gäller då?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Donnie said:
Men i grundboken sträcker sig ju tabellen endast till FV 20, är det 5 ep per nivå som gäller då?
20-->21 kostar 5 braxar.

På min tid var det dock väldigt sällan någon hade FV 21 eller mer, men om någon nu skulle vara intresserad av att höja vidare efter 21 skulle jag fortsätta på den inslagna linjen i typ 5 steg och sedan öka till 6 unt so weiter.

Botulf

Hero
Med orgianlreglerna så är det väääldigt sällan någon når till 21 på grund att det tar sån j-kla tid. Tror aldrig jag sett det hända någonsin. Det är lite som med de mystiska nivåerna över level 14 i (gamla)D&D :gremsmirk:

Donnie_87

Veteran
Eftersom DoD är relativt nytt för mig så fortsätter jag med frågor som kommit upp sedan sist... Lönnmördarens yrkesförmåga - gäller den samtliga vapen? Det framgår ju inte exakt vad det är för vapen som gäller. Min första tanke var att det skulle vara en dolk, men det står faktiskt ingenting om det. Fungerar pilbåge likaväl, och hur är det med stridskonster? Kan man smyga upp bakom en fiende och sparka ner honom/henne? Om stridskonster inte skulle klassas som vapen, hur är det då om man sätter stålhätta/knogjärn på fötterna/händerna?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Donnie_87 said:
Eftersom DoD är relativt nytt för mig så fortsätter jag med frågor som kommit upp sedan sist... Lönnmördarens yrkesförmåga - gäller den samtliga vapen? Det framgår ju inte exakt vad det är för vapen som gäller. Min första tanke var att det skulle vara en dolk, men det står faktiskt ingenting om det. Fungerar pilbåge likaväl, och hur är det med stridskonster? Kan man smyga upp bakom en fiende och sparka ner honom/henne? Om stridskonster inte skulle klassas som vapen, hur är det då om man sätter stålhätta/knogjärn på fötterna/händerna?
Nu sitter inte jag med en regelbok i fickan, men jag kan bjucka på ett tips.

Gör som du vill, forma spelet så som just du vill ha det!

I min värld är det inte riktigt tänkbart att lönnmördare springer runt med ett tvåhandssvärd och försöker sig på att i lönndom från skuggorna nacka någon. En dolk känns rätt mycket smidigare och mer troget verkligheten. Inte för att rollspel ala DoD-91 är troget eller logiskt på nått vis, men du håller säkert med om att det känns mer rätt.

Lite samma sak med ett knogjärn eller en stålhätta pjucka. Är det lixom värt att ta på sig ett knogjärn och slå någon i nacken när man har läge att snitta strupen med en dolk?

Brynolf

Dum fan
Detta påminner mig om riddarens yrkesförmåga (maximal skada för 5 PSY-poäng tror jag det var). Ruggigt bra, men jag var aldrig någonsin med om att någon spelade riddare. Vi körde nämligen med att en riddare var tvungen att rollspelas laglydig, och det gick ju inte hem...