Vi körde att perfekta gav 3 exp per gång obegränsat av sovtimmar. Med hjältarnas handbok får vi veta att om man har 21 i fv så är 1-2 perfekt. 31 Fv = 1-3 perfekt osv. Eftersom kostnaden att öka inte går över 15 per steg när man når 20 i FV så blir FV-ökningen närmast lavinartad efter man slår i 21. Dubbelt så många perfekta. 41-51 är rena skämtet. Och krigare har vanligtvis 7+ handlingar vid det laget och kör trippel- och dubbelhugg och svepande hugg och träffar sammanlagt 12 ggr per SR. 20 procents chans att få perfekt och 3 ep då ger ganska höga fv'n.solvebring said:Som jag hade för mig: "Varje gång som en rollperson använder en färdighet framgångsrikt efter en sovperiod om minst sex timmar (två timmar för alver) får en en erfarenhetspoäng. Ett perfekt kast ger 1T3+1 poäng. Sedan kan rollpersonen inte få fler erfarenhetspoäng i den färdigheten förrän han sovit i minst sex timmar."
Det blir många försök innan man fått ihop något, sedan har vi då en grundkostnad på det, som efter ett tag ska multipliceras med ganska så höga tal. Det krävs massor med EP för att komma någon vart. ... Det ska alltså, om man följer regelboken, ta svinlång tid att nå upp.
Men som sagt, då hade vi frångått att man bara kan få erf en gång mellan varje sovperiod.
Sen finns det nån förmåga i nån bok som ger halva kostnaden på en utvald färdighet också. Alla spelare skaffade den ganska snabbt.
Vi hade en drakmagiker under den kampanjen som hade vattenstråle 43. Dvs 22t8 skada över 300 meter ungefär.
Det var jättekul och episkt allting.