Nekromanti Regelfråga om Nekromantisk reanimation

Ironclaw

Veteran
Här följer några frågor om Nekromantisk reanimation som säkert kan besvaras när modulen Nekromanti och vandöda kommer men tills dess vore det kul att kunna använda skapandet av vandöda åtminstånne till viss del efter reglerna!

1, Vilka färdigheter får den vandöde? Beror detta på vad denne kunde i livet? Om det beror på sorts vandöd så vad får då de olika sorterna?

2, Vilken färdighetsnivå får den vandöde i färdigheterna? (hoppas verkligen "han" får mer än grundchans för det kommer man ju inte långt med!)

3, Nekromantisk drill fungerar den verkligen så att man bara får chans att höja en färdighet en gång för den vandöde även om man gör Nekromantisk drill flera gånger?

4, Hur fungerar vandödas relativa psyke? Relativt psyke är väl instinkts baserat och vad har vandöda för instinkter? Eller funkar det så att en vandöd med högre relativt psy kan tex utföra sina uppdrag med större finess och smidighet, och i strid överlista sina fiender?

5, Hur fungerar det när man besätter en vandöd med en demon annat än givetvis installerar en demonisk generator i den? För det står ju i m.o.m. att "Man kan också binda demoner eller andar i en vandöd. Faktum är att flera av de farligaste vandöda är besjälade med en demon."

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Menlöst svar

Kan faktiskt inte svara på en enda fråga som du ställer/images/icons/sad.gif

Vad jag däremot kan göra är att ge dig min enkla regelförändring för vandöda.

Skador på vandöda
Vandöda tar inte smärta eller blödningstakt.
Vandöda kan inte blöda ihjäl, och dom kan inte tappa fokus och svimma för att någonting gör för ont.
Vill man stoppa en vandöd så måste man hacka den i bitar, tills den inte fungerar längre(Trauma).

Detta fungerar väldigt bra för att göra vandöda till seglivade.
Vanligtvis i en normal strid så gör man ungefär dubbelt så mycket smärta som man gör trauma, och folk dör nästan aldrig i strider. Dom tappar medvetandet, pga av all smärta.
Om det nu inte finns någon smärta med i bilden så blir det jätte jobbigt att kötta ihjäl sin motståndare. Dessutom så kan dom inte få några svårighetsökningar.

Jaja, nu har jag rabblat färdigt.

Deishun

Veteran
Re: Menlöst svar

För ett tag sedan i en kampanj jag håller på att spela skulle RPna stöta på en stor hop odöda(vandöda?) dvärgar då de vandrade genom en kykogård i en gammal förstörd dvärgastad djupt nere i en grotta. Dessa zombier/skelett var inte direkt några nekromantiskt designade stridsmaskiner utan snarare rätt tankelösa stapplande lik.

För att illustrera hur de var gjorde jag så att jag struntade helt i Trauma, Smärta osv och sa helt enkelt att om man gör en extraskada på en extremitet så har man huggt av den eller knäckt den, gör man två extraskador på torso så är den sönderhuggen. Kapar/krossar man huvudet eller förstör torson så är tinget dött, annars fortsätter de som om inget hände med de kvarvarande kropsdelarna. Detta sa jag förstås inte till spelarna utan sa bara vad som blev effekterna när de anföll.

De dog rätt lätt men var aldeles för många och spelarna tyckte att det var minst sagt obehagligt och barikaderade sig i ett närbeläget tempel... där det hela blev riktigt obehagligt...

Man skulle kunna göra något liknande för att göra mäktigare vandöda.

Vad det gäller besättelse så antar jag att det fungerar som när en shaman besätter en kropp.

Nkari

Veteran
Jag skulle tippa på att den "odöda" behåller alla sina rörelsefördigheter, vapenfärdigheter, och vissa andra logiska färdigheter.. Dock så skulle jag nog säga att den förlorar OB1t6 i FV i varje färdighet..

Det är nog ganska standard för låg rangade odöda.. typ rang 4 eller mindre.. börjar man komma högre så kanske de kan tala (på magiskt vis) och använda sociala och kunskaps baserade färdigheter.. men det skulle kanske vara rang 6 eller mer.. vet inte riktigt eftersom det inte finns regler för det hela..

så hitt på något som passar dig.. =)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
1) Den får grundchans i allt och behåller inga stridskonster, mystiska färdigheter och dylikt som inte grundchans existerar i. Vad den kunde i livet spelar ingen roll. Vandöda "raser" kommer nog i Vandöda & Nekromanti, men finns för tillfället inte officiellt.

2) Han får grundchans. Detta kan dock förändras med 'nekromantisk drill'.

3) Man kan bara använda 'nekromantisk drill' en gång per vandöd, magnituden påverkar antalet förbättringsslag. Alltså, magnitud 10 skulle ge 10 förbättringsslag. Bara färdigheter med grundchans kan höjas, och de kan inte få nya färdigheter. Dessutom måste magikern besitta färdigheterna som den vandöda ska få, och den vandödes FC kan inte överstiga magikerns. Alltså, en magiker med svärd 10 kan inte drilla en vandöd i svärd över FC 10.

4) Det kommer säkert officiella regler i Vandöda & Nekromanti, men jag brukar köra på: "Braiiiins..." /images/icons/wink.gif
Se Resident Evil, "one basic function remains in the afterlife. The need to feed." Eller nåt sånt. Varmt kött brukar jag köra på, och hamburgare funkar inte. /images/icons/smile.gif
Dessutom så påverkar PSY saker som VINIT och Insikt, så det är inte ett helt irrelevant attribut.

5) Antingen så kan du göra en 'artifakt' av den vandöde. Alltså kan du få den att skjuta blixtar och eldbollar, eller till och med sprängas. Du kan använda den som fokus, talisman... name it. Eller så nedkallar du en demon i liket, så att demonen "styr" det vandrande, stinkande kräket. Detta fyller i och för sig ingen riktig funktion, eftersom att demonen inte blir mäktigare av att den bor i ett skelett. Däremot så blir skelettet mäktigare, eftersom att demonens egenskaper ersätter likets.
Att binda en ande i en vandöd kan man göra om man exempelvis är lite pervo och vill ha tillbaka sin gamla döde fru... då får ju anden en kropp. Liksom. Dessutom GÅR det att använda skelett som alkemister, eftersom att om du binder en ande i en vandöd så kan du 1) Kontrollera den med "befalla vandöd" (är inte helt hundra på att det funkar, med tanke på att du måste ha kontrollera demon för att kontrollera en demonisk vandöd. Är inte hundra på det där med demoner i vandöda heller, men det kommer säkert i Vandöda & Nekromanti), 2) använda andens färdigheter som den behöll från livet. Andens färdigheter försvinner ju inte, se Eon IIs regler om schamanism.

Som ett litet tillägg kan jag också avslöja hur vi brukar göra när vi möter vandrande lik: De tar bara trauma och kan inte få extraskador. Använd alltså gamla Eons skaderegler. De får trauma · antalet skador beroende på var man träffar.
De får ingen utmattning, blödning, smärta, syrebrist eller dylikt (ja, de kan gå på havsbottnen).
Och trots att ett människoskelett bara väger några kilo så fungerar tillbakaknuffning som vanligt. Annars ser det så fult ut /images/icons/wink.gif.

Dessutom så är faktiskt vandöda oerhört mesiga. Men det tar de igen i antal. "Kvantitet är också en kvalitet". Och ja, det är klart att varje nekromantiker-SLP har några hundra zombier i källarn /images/icons/wink.gif.

Om du har All Flesh Must Be Eaten kan du dessutom komplettera med deras regler, konverterade till Eon. Exempelvis känsliga punkter och speciella egenskaper.

Hoppas att jag var till någon hjälp. Egentligen står nästan allt som jag skrev någonstans i regelböckerna eller i Mystik & Magi, men ändå.

soda_UBBT

Warrior
Re: Menlöst svar

ett utmärkt sätt att behandla "animerade/kroppsligt" vandöda(dvs zombier, mumier osv),
men hur gör du med andeväsen som spöken, ghastar osv...
eller de hemska vampyrerna...för den delen

Krille

Super Moderator
Nu kan jag egentligen inte svara, eftersom detta behandlas i Vandöda, som inte har kommit än. Följande har i alla fall diskuterats på Neo angående vandöda:

"1, Vilka färdigheter får den vandöde? Beror detta på vad denne kunde i livet? Om det beror på sorts vandöd så vad får då de olika sorterna?"

Inga färdigheter alls. Den vandöde är lika kunnig som en kruka.

"2, Vilken färdighetsnivå får den vandöde i färdigheterna? (hoppas verkligen "han" får mer än grundchans för det kommer man ju inte långt med!)"

Inga alls, utom grundchans i förekommande fall.

"3, Nekromantisk drill fungerar den verkligen så att man bara får chans att höja en färdighet en gång för den vandöde även om man gör Nekromantisk drill flera gånger?"

Du kan höja hur många färdigheter som du vill varje gång du använder processen. Däremot kan du bara använda den en gång för kunskapsfärdigheter, en gång för vildmarksfärdigheter etc.

"4, Hur fungerar vandödas relativa psyke? Relativt psyke är väl instinkts baserat och vad har vandöda för instinkter? Eller funkar det så att en vandöd med högre relativt psy kan tex utföra sina uppdrag med större finess och smidighet, och i strid överlista sina fiender?"

En vandöd som inte har en demon bunden till sig är stendum. Dess relativa PSY är inte så mycket "instinkter" som ren programmering. Högre relativ PSY innebär att programmet är mer komplext.

"5, Hur fungerar det när man besätter en vandöd med en demon annat än givetvis installerar en demonisk generator i den?"

Tanken var att det skulle finnas en process i stil med Installerea generator som installerar en demon i en vandöd artefakt. Vad som hände med den vet jag faktiskt inte.