Nekromanti Regelfråga: Pågående effekt

CapnZapp

Myrmidon
Inledningen till kapitlet om mystiska förmågor säger att Stark är ett viktigt karaktärsdrag för att motstå fientlig magi ("Pågående effekt" sidan 130). Låter fullt rimligt i mina ögon; eftersom "Stark" även innefattar karaktärens fysik är det ju vanligt inom fantasylitteratur att tanken måste övervinna kroppen. So far so good...

Men de enskilda förmågorna beskriver sedan allt man behöver utan att referera till inledningen, och ingen av dem modifierar såvitt jag kan minnas just nu magikerns Viljestark med offrets Stark. De skriver alla uttryckligen ut ett modifierande Karaktärsdrag, och såvitt jag kan se är därmed "Pågående effekt" en närmast helt redundant regel (som bara kommer i spel i de få fall när en viss förmåga av någon anledning missar att säga vad som gäller för den)

Tag Tvångsförvandling som exempel, kanske det stereotypa exemplet när viljan försöker omvandla kroppen. Men nej, förmågan specificerar [Viljestark<Viljestark]. Då kommer väl aldrig "grundregeln" från sidan 130 i spel?

Om detta stämmer, vad gäller egentligen? Ersattes idén med att allmänt använda Viljestark<Stark efterhand, eller glömdes inledningen helt enkelt bort när förmågorna skrevs?

Vanligen, Zappster

Lilja

Veteran
Beskrivningen av Pågående effekt anger [Viljestark-Stark] som exempel, oftare kommer som du säger slaget att vara [Viljestark-Viljestark]. Kanske skulle det ha varit ett mer giltigt exempel!

Flera krafter, så som Larvböld, Tankekast (gesäll), Viljelyft (gesäll) och Örtrankor använder dock [Viljestark-Stark).

CapnZapp

Myrmidon
Lilja;n38520 said:
Beskrivningen av Pågående effekt anger [Viljestark-Stark] som exempel, oftare kommer som du säger slaget att vara [Viljestark-Viljestark]. Kanske skulle det ha varit ett mer giltigt exempel!

Flera krafter, så som Larvböld, Tankekast (gesäll), Viljelyft (gesäll) och Örtrankor använder dock [Viljestark-Stark).
Det har du rätt i och tack för ditt svar.

Men min poäng var lite grann något annat: nämligen att regeln på sidan 130 inte behövs alls om nu alla förmågor skriver ut vad allt som behövs för var och en...

Jag kollade upp Larvböld och alla de andra. Ingen av dem refererar tillbaka till "Pågående Effekt" på sid 130. Alla skriver uttryckligen ut vad som gäller för just dem, dvs [Viljestark<Stark] precis som du säger.

Så man kan argumentera för att "Pågående Effekt" på sid 130 lika gärna skulle kunna tas bort helt, utan några effekter, om det nu verkligen är så att alla förmågor förväntas skriva ut vad som gäller för just den effekten.

Men visst, bättre vore att omformulera stycket från regel till illustrativt exempel. Kanske någonting i stil med...:

Pågående effekt: Grundregeln för pågående effekter är att de verkar tills mystikern misslyckas med ett Viljestark, vanligtvis modifierat av offrets Viljestark. Slå varje runda på mystikerns initiativ, ett slag per pågående effekt och offer. Den pågående kraften kräver ingen koncentration från mystikern; att slå dessa slag räknas som fri handling.

För effekter som drabbar rollpersonerna vänder SL på slaget enligt regeln om motståndarens förmågor på sidan 173 (avsnittet "Förmågor"). Exempel: En häxa anfaller resen Ogina med Örtrankor. Det angivna slaget i beskrivningen är [Viljestark<Stark]. Då slår Mira (Oginas spelare) ett slag i [Stark<Viljestark], alltså Oginas Stark modifierat av häxans Viljestark. Mira slår detta slag varje runda på häxans initiativ tills Ogina tagit sig fri.
På detta vis blir det tydligt att "Pågående effekt" inte är en regel som använder Viljestark<Stark om inget undantag gives.

Mvh,
Zapp
Lilja said:
Vi noterar detta förtydligande inför ett möjligt nytryck!

/M

CapnZapp

Myrmidon
Efter att ha läst introduktionen till Mystiska krafter (sid 130) igen, förstår jag inte - spelet behöver ju förklara koncentration, och det behöver säga att skada kan sabba dina spells.

Men rubriken Koncentration handlar ju inte egentligen om det, utan vad som händer när du tar skada?

CapnZapp

Myrmidon
Bända Vilja: lusläser man texten inser man att enda skillnaden mellan Novis och Gesäll är "Ingen koncentration från Mystikern". Enda sättet jag kan få grepp om den instruktionen är att säga att Novisen behöver koncentrera sig för att upprätthålla effekten, medan Gesällen inte längre behöver det.

Det är den insikten som fick mig att förstå att introduktionen antagligen var menad förklara vad "koncentration" innebär, men att korten blandats ihop på något vis.

Tills vidare kör jag alltså att en Novis inte kan göra något annat offensivt än att koncentrera sig på sin Bända Vilja. Han eller hon måste fortfarande lyckas med sitt slag varje runda, men effekten bryts alltså omedelbart om Novisen släpper koncentrationen för att göra något annat.

En gesäll har inte den begränsningen, och jag utgår därmed att han eller hon kan anfalla fler (inklusive med samma kraft, alltså att bända flera fienders viljor parallellt).

Om jag nu har rätt, vill säga?
Lilja said:
Koncentration (definieras på sid 130) betyder att man tappar kontrollen om man misslyckas med [Viljestark-Skada], och man slår varje gång man skadas. Det hindrar inte att man kan göra annat, eller ens att kasta fler krafter av samma slag.
Novisen måste slå för koncentration om den ådrar sig skada, medan gesällen inte behöver slå vid skada för att behålla kontrollen.
Ditt förslag är såklart en klart möjlig husregel, men det är inte det grundboken säger.
CapnZapp said:
Okej, så "koncentration" i er terminologi är inte en handling (en handlingsbegränsning), utan betyder "effekt bryts vid skada". Åkej... tack