Nekromanti Regelfråga

Troberg

Sinister eater
Lite funderingar

Frågan är om någotdera begreppet är bra.

Ta till exempel en bra ryggsäck. I båda systemen så väger den och utgör därmed ett hinder, när den i själva verket hjälper till att bara andra prylar.

Vad skulle man då kunna göra?

Man skulle kunna göra ungefär som man gjorde med KP och dela upp bärförmågan på olika "kroppsdelar". Man kan bära så mycket på ryggen, men det ökas om man har en säck, ökas mer om man har en väska och ökas ännu mer om man har en ryggsäck. Man kan bära så mycket i bältet, så mycket i fickor och så vidare. Naturligtvis har man begränsningar så att man inte kan bära fem ryggsäckar (såvida man inte har fem ryggar) osv.

Man kan då säga att hur mycket man kan bära bara till viss del styrs av styrka, det mesta påverkas av hur praktiska anordningar man har för att bära med. Att bära saker är en fråga om hur man lastar, inte hur mycket man klarar i bänkpress.

Som notorisk baggageöverviktare på flyget (Personligt rekord på övervikt jag kommit undan med är 21 kg+15 kg i handbagage och säkert 5-6 kg i fickor och extra kläder. Vem är kungen!) så är min erfarenhet att det inte är så mycket en fråga om styrka, det är en fråga om hur man bär prylarna. 5 kg i fickor och 10 kg i en bra ryggsäck märks inte ens.

På samma sätt skulle jag säga ett en normal äventyrarutrustning inte märks om man bär den vettigt. När man sedan börjar samla på sig andra saker som inte passar in i de hjälpmedel man har för att bära, typ en andra sköld, en femarmad silverljusstake eller tre magiska svärd så blir det helt plötsligt otympligt. Man måste börja bära saker i händerna, det blir trassligt, det hindrar rörelseförmågan. Här hjälper inte styrkan så mycket heller, man har bara två händer och man blir lika intrasslad i prylar som en svagare person.

Jag tror att det skulle lösa sig naturligt när man faktiskt baserar bärförmåga på bärhjälpmedel snarare än styrka. Det är inte så lätt att säga "jag stoppar skölden i ryggsäcken" eller "jag hänger ljusstaken från bältet", det faller på sin orimlighet.

Exakt hur man praktiskt reglerar det regelmässigt är lite svårare. I datorspelen har man ofta ett system med rutor som man plockar in olika stora prylar i, men det är lite väl klumpigt för ett rollspel även om det är trevligt. Kanske man ska tala om maxmått och kg?

Tja, en annorlunda vinkling i alla fall. Låter det vettigt?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nä, kilogram för guds skull sa jag ju! [ANT]

Det är ju precis det som är i DoD nu, trots att enheten kallas kg. Eftersom vikterna (speciellt på vapnena) är konverterade från det gamla BEP-systemet med den tanken att en BEP=3kg (tror jag det var), så stämmer inget av det nuvarande kg-systemet heller. Därför skulle det vara lättare att återgå till BEP, för då står termen åtminstone för vad den är.
Men herregud, att vikterna är fel kan väl knappast vara ett argument för att byta enheten? Om killarna på Riotminds ändå ska ge ut en reviderad utgåva så är det ju den smalaste saken i världen att se över vikterna.

Nä, ska du övertyga mig om att BEP är ett vettigare system än kilogram så får du komma med starkare argument än så.

/Vulf

Vitulv

Re: Lite funderingar

Tja, en annorlunda vinkling i alla fall. Låter det vettigt?
Ganska. Men till fel rollspel. Vi snackar grundregelboken till Drakar och Demoner här. Jag tror verkligen inte att man behöver lägga så mycket krut på en regel som reglerar hur mycket folk kånkar med sig. När regelkärnan är så pass simpel som den är så känns dina belastningsregeler onödigt komplicerade för att beskriva ett, i mitt tycke, smalt problem.

Fast det är en fiffig idé. Särskilt det där med datorspelens rutor. Det gillade jag.

/Vulf

Re: Nä, kilogram för guds skull sa jag ju! [ANT]

Om killarna på Riotminds ändå ska ge ut en reviderad utgåva så är det ju den smalaste saken i världen att se över vikterna.
Ptja... om vikterna faktiskt ändras till korrekta vikter har inte jag något att klaga på. Men nu när valet står mellan det nuvarande kg-systemet och BEP (som egentligen är det nuvarande kg-systemet) så väljer jag BEP.

/BD, har fortfarande inte ändrat åsikt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
BEP (ANT) (TLA)

En till röst för BEP här. Det fu nkar helt enkelt bättre än kg.

/tobias

Troberg

Sinister eater

Ganska. Men till fel rollspel. Vi snackar grundregelboken till Drakar och Demoner här.
Jo, jag är medveten om det. jag kom bara på tanken och tyckte den kändes ny och fräsch och vettig. Tyckte det var synd att glömma den och nämnde den av den anledningen.

Jag tror verkligen inte att man behöver lägga så mycket krut på en regel som reglerar hur mycket folk kånkar med sig.
Håller med. Belastningsregler är en av de saker jag skickar ut först ur regelsystem och ersätter med sunt förnuft.

När regelkärnan är så pass simpel som den är så känns dina belastningsregeler onödigt komplicerade för att beskriva ett, i mitt tycke, smalt problem.
OK, ett försök till lightversion. Skippa belastningsregler i traditionell mening och låt istället vad man kan bära begränsas av vilka bärhjälpmedel man har. För att bära en kastrull måste man ha ryggsäck, väska eller liknande. För att bära pilar måste man ha ett koger. Osv. Sedan är det upp till spelledaren att säga från när ryggsäcken är full eller att man inte kan ha tolv svärd hängande i bältet. I princip så kräver man alltså vettig förvaring av prylarna, har man det så är det OK att bära dem.

Det känns fortfarande mer realistiskt och ger naturligt en vettigare utrustning till karaktären.

Detta handlar naturligtvis om att bära med sig saker längre tid, inte att flytta dem från ena änden av rummet till andra.

Vitulv

Bra [ANT]

OK, ett försök till lightversion. Skippa belastningsregler i traditionell mening och låt istället vad man kan bära begränsas av vilka bärhjälpmedel man har. För att bära en kastrull måste man ha ryggsäck, väska eller liknande. För att bära pilar måste man ha ett koger. Osv. Sedan är det upp till spelledaren att säga från när ryggsäcken är full eller att man inte kan ha tolv svärd hängande i bältet. I princip så kräver man alltså vettig förvaring av prylarna, har man det så är det OK att bära dem.
Japp, en betydligt smakfullare lösning. Bra Troberg!

/Vulf

Krille

Super Moderator
Banta!

"Men herregud, att vikterna är fel kan väl knappast vara ett argument för att byta enheten? Om killarna på Riotminds ändå ska ge ut en reviderad utgåva så är det ju den smalaste saken i världen att se över vikterna."

Saken var tydligen inte tillräckligt smal för att fixas i DoD'91, Chronopia eller i DoD6.

theodåre

Veteran
gillade den också...

kunde man göra som så att man hade två "viktkolumner"..en för att bara bära den utan hjälpmedel..och en med hjälpmedel...en del utrustning klassas som hjälpmedel och har därför bara en vikt??

typ..
Kastrull....(2bep) (1bep)
10 pilar ....(5bep) (1bep)...eller nåt.

...fast tänk på att det måste vara enkelt...bättre enkelt och snabbspelat är 100%-igt och komplett...är det som genomsyrar hela DOD.

Evil Peter

Hero

Som notorisk baggageöverviktare på flyget (Personligt rekord på övervikt jag kommit undan med är 21 kg+15 kg i handbagage och säkert 5-6 kg i fickor och extra kläder. Vem är kungen!) så är min erfarenhet att det inte är så mycket en fråga om styrka, det är en fråga om hur man bär prylarna. 5 kg i fickor och 10 kg i en bra ryggsäck märks inte ens.

Det blir aningen OT för trådens syfte men det där kan jag nog inte hålla med om. I lumpen när de nya soldaterna ryckte in och man fick ha befälet över deras första övningar kan jag säga att många tyckte det var väldigt tungt att bära runt på all packning under längre sträckor. Soldatutrustning för en vanlig skytteslusk (ryggsäck, stridssele, vapen och skyddsutrustning), som alla bär ibörjan av utbildningen, väger inte så mycket mer än 15 kg. Man vänjer sig dock då man själv vid det laget kunde springa rätt långt med sådan utrustning men jag och de andra som var befäl då kan inte påstå att 15 kg inte ens skulle märkas, och då höll ändå de flesta på med elitidrott.

Man vänjer sig dock då man själv vid det laget kunde springa rätt långt med sådan utrustning men jag och de andra som var befäl då kan inte påstå att 15 kg inte ens skulle märkas, och då höll ändå de flesta på med elitidrott.
Själv gör jag lumpen nu här i Finland också, och kan säga att första marschen med stridsutrustning (stridsbälte och vapen... ungefär 15 kg) var hemsk... men redan andra marschen gick mycket bättre, och nu fast jag suttit som militärjournalist i fyra månader och inte haft stridsutrustning på mej, kan jag fortfarande säga att jag vant mej, och det knappt känns mera.
När vi har vår fulla packning (med ryggsäck som gör den totala vikten till ungefär 40kg) är det lite värre, men ändå fullt uthärdligt i sträckor på ca 30-40km.

Men det är förstås ingen utrustning man slåss med...

/BD, är trött på militären.

Vitulv

Re: Banta!

Saken var tydligen inte tillräckligt smal för att fixas i DoD'91, Chronopia eller i DoD6.
Jag vägrar att se det som ett problem. Ok, det har möjligen förbisetts, men det beror snarare på lathet/klantighet än att det är en svår manöver att fixa till.

Vitulv

Jag tror att vi vill och menar samma sak, nämligen att de ser till att vikterna som finns nu blir trovärdiga. Right?

/Vulf

Jepp... med den skillnaden att jag har ingen större skillnad om de löser det med ett belastningssystem eller med trovärdiga vikter :gremsmile:

/BD.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kilogram, såklart

Realistiska vikter i kilogram är lättare för alla att relatera till, och bör därför användas. Det ger spelarna en direkt uppfattning om vad saker och ting de facto väger, vilket tenderar att vara ganska praktiskt. Att avsiktligt använda ett ogripbart system som skadar inlevelsen ter sig konstigt i mina ögon.

Alternativet hade varit att använda gamla tiders viktsystem, för att skapa en mer genuint dåtida känsla. Men jag antar att det är alldeles för avancerat för de flesta...

BEP verkar också alldeles för prestationsspelsinriktat för mig. Att ha 100% klart definierat hur otympligt ett föremål är behövs bara i vissa spelstilar, speciellt sådana där olika föremål läggs på hög in absurdum. De allra flesta vettiga spelledare och spelare inser att en stege är förbaskat otymplig utan att ha regler för det. Vikten i kilo ter sig då mycket viktigare, då den är relevant hur man än spelar. Och DoD6 vill väl uppmuntra alla spelstilar trots allt...eller?

- Ymir, ser realistiska vikter som fullständigt självklara

Dimmige Jarl

Veteran
Vad jag har förstått så är det i princip BEP-systemet som redan används på vapnen, bara benämnt som kg (det hat ju varit debatter här och där om tunga vapen, där RiotMinds har svarat att vapenvikterna även inkuderar tröghet). Detta då vapnets tröghet till stor del kan påverka utgången av en strid och är bra för SL att veta.

Jag säger som följande: döp om vapenvikterna till BEP, eftersom detta är vad de faktiskt är, och behåll kg på den övriga utrustningen så att BEP och kg blir likvärdiga på bärförmågan. Låt sedan spelledaren avgöra trögheten om någonting väger extra mycket.

Detta då kg ju faktiskt ger en mycket gedignare bild av hur tunga saker egentligen är, och det bättre att använda sitt sunda förnuft när det gäller det extra otympliga saker. BF-systemet är ändå inte tillräckligt exakt för att appliceras på ett detaljerat system med BEP. Detta leder snarare till att man frångår realism och att spelledaren blir tvingen att debattera BEP-regler med RP i stället för att bara förklara att någonting faktiskt är för otympligt. Mer makt åt spelledarna!

Reglerna för STY-krav borde också ses över. STY-kravet är paradoxalt på det viset att det fungerar som en tröskel i stället för en propotionell övergång. Att det finns två trösklar gör inte saken bättre.

Exempel: Säg att vi har ett vapen med STY-krav 26. En person med STY 13 kan använda vapnet helt obehindrat (med full SK) med två händer men får -13 på slaget om han försöker använda det med bara en hand. Ett vapen med STY krav 27 kan han inte använda alls.

Vapnets tröghet visas dock av ytterligare en faktor, nämligen IM. Intiativmodifikationen är dock lika, oavsett hur lätt eller tungt vapnet är för sin bärare att hantera. (Dock ändras den av SMI, som ändras av bärförmågans förhållande till vikten!!)

Ett bra system vore ett där BEP och STY-krav är samma sak, detta värde är relateras till BF i vanliga fall, och till STY i strid. Under strid borde sedan både IM, SK och skada modifieras i propotion till vapnets otymplighet mot användarens styrka.

Johan K

Gammal & dryg
Känns ju som det är ganska bra med kilogrmsystemet faktsikt. Smidigt, enkelt & inga problem att hålla koll på.

Härolden

Warrior
Problemet med att använda kg är att det lätt blir diskussioner om hur tunga pryttlarna "egentligen" är. Och alla SL kan ju inte plocka ner långsvärdet från väggen och lägga det på vågen. Min teori är att så länge systemet är hyfsat konsistent kan man lägga realismen nån annan stans där den inte är ivägen.

<blockquote><font class="small">Citat "Dimmige Jarl":</font><hr />
Ett bra system vore ett där BEP och STY-krav är samma sak, detta värde är relateras till BF i vanliga fall, och till STY i strid. Under strid borde sedan både IM, SK och skada modifieras i propotion till vapnets otymplighet mot användarens styrka. [/quote]
... så man får tillfälle att säga "Thungur knivur", m a o...

Troberg

Sinister eater
Tänkte lite mer på saken och kom på ensak som jag missade (och tydligen alla andra också).

Använd alltid verkliga enheter där det är möjligt.

Det innebär i detta fallet kg, i andra sammanhang kan det vara meter i stället för rutor, sekunder i stället för rundor, mil i stället för dagsfärder och så vidare.

Det gör systemet lättare att greppa och relatera till, och gör det också mycket lättare om man vill samköra med andra system (tex köra i en annan värld eller låna scenarios, alternativt byta ut systemet).

Varför krångla med egna begrepp när det finns beprövade, vedertagna och välkända enheter?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag säger kilo som trotsallt känns som det mest logiska valet. Varför komplicera saker och ting ytterligare med ett halvt obegripligt viktsystem? Kilo är accepterat, välkänt och därmed lättförståeligt.