Nekromanti Regelfunderingar??

Zirkasa

Veteran
Hejsan allihopa!!

Jag är ny på forumet men har spelat rollspel i lite drygt 15 år. Jag har nyligen skaffat nya DoD6. Jag är dock lite konfunderad beträffande vissa saker.

Var finns skräckmodifikationen för de olika monstren?

Skall man använda full SPI eller nuvarande SPI när man kastar besvärjelser?

Hinner man kasta en besvärjelse i samma sr som man förbereder den?(säg att den har initiativ 7)

Hur många handlingar får man utföra vid halv förflyttning?
På ett ställe i boken står det att man får utföra ett anfall och på ett annat står det att man får göra alla sina attacker eller pareringar. Vilket är det som gäller?

Om man vinner initiativet i en sr hinner man då fly från sina motståndare utan att de hinner anfalla, eller får de då hugga den flyende i ryggen först innan han hinner springa?

Jag vill också passa på att tacka riotminds för ett bra rollspel!!

Zirkasa

nolimits

Veteran
så kan det ju inte vara.... då blir det nästan omöligt att lägga fler änn två spells per krig...

ex en trollkar lägger energistråle som kostar 6spi.. om han hade 16 får början så betyder det att han måste klara ett färdighets slag med 10spi nu för att kunna lägga nästa spell..

neuter

Swordsman
Tänk på hur mycket en trollkarl kan få i Spi efter att han har gått upp ett par Yn. I början ska man vara sugig.

"Soylent Green is people!"

Blaze^

Veteran
Mina Svar...

Var finns skräckmodifikationen för de olika monstren?

Den verkar saknas faktiskt. För enligt reglerna för skräcktabellen ska de ju finnas i beskrivningen av montsren.

Skall man använda full SPI eller nuvarande SPI när man kastar besvärjelser?

Enligt tidigare diskussioner har det kommit fram att man jämnt använder total SPI. Ett argument för detta är att regeln om självmordsattack är omöjlig att utföra om CL beror på nuvarande SPI.

Hinner man kasta en besvärjelse i samma sr som man förbereder den?(säg att den har initiativ 7)

Enligt mig... ja. Han kastar den på den plats i turordningen han får. Om någon med lägre turordning skadar honom avbryts besvärjelsen.

Hur många handlingar får man utföra vid halv förflyttning?
På ett ställe i boken står det att man får utföra ett anfall och på ett annat står det att man får göra alla sina attacker eller pareringar. Vilket är det som gäller?

Jag skulle nog tillåta samtliga offensiva och deffensiva handlingar. Så länge de sker simultant med rörelsen (Eftersom man med halv förflyttning kan ha uppmärksamhet riktad på andra saker).

Om man vinner initiativet i en sr hinner man då fly från sina motståndare utan att de hinner anfalla, eller får de då hugga den flyende i ryggen först innan han hinner springa?

Jag skulle säga att han får röra sig baklänges med 1/4 förflyttning och endast parera under rundan. Motståndaren får +10 att attackera. (Enligt s. 57)
Om man vänder sig om och springer hals över huvud får man väl betänka situationen... har motståndaren att avståndsvapen eller ett vapen som är tillräckligt långt för att skada en varelse som befinner sig en bit bort (eftersom spelaren hunnit röra sig en bit innan motståndaren får agera).

Dart

Warrior
Nej för när man gått upp några yrkesnivåer blir enkla havitner besvärjelser nästan som minimagier och enbart svårare besvärjelser av den inre magin blir utmanande och så börd det vara.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Rickard

Urverk speldesign
Alla dina frågor är till DoD6 förutom den sista så den blir det enda som jag svarar på eftersom jag spelar en äldre version.

<EM>Om man vinner initiativet i en sr hinner man då fly från sina motståndare utan att de hinner anfalla, eller får de då hugga den flyende i ryggen först innan han hinner springa?</EM>

Bra fråga, själv kör jag med att den som ska slå på den flyende får lika mycket minus som differensen mellan de två stridande på slaget, eller plus om attackeraren vann initiativet.
<EM>Exempel: Vessla inser, efter en stunds stridande, att han inte har en chans mot en vakten. Han vinner initiativet med 21 mot vaktens 14, vänder sig om och flyr. Vakten får ett gratisslag mot Vessla men får -7 (21-14) på FV när han slår.</EM>

Jag vet inte om DoD6 har samma initiativsystem som de äldre versionerna men de kör med att initiativet är SMI + 1T10.

Säger spelaren dessutom att han väntar tills han får ett bra läge tills han sticker så säger jag till. Man springer inte iväg om man ser någon påbörja ett slag mot en (=vunnit initiativ). Detsamma gäller för alla SLP, de sticker när läge ges.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker att det borde vara relativt lätt att springa ifrån en kille.

neuter

Swordsman
Men om man använder sin fulla Spi och har gått upp några Yn kan man så gott som aldrig misslyckas med varken havitner eller rimvitner (förutom fummel.)

"Soylent Green is people!"