Hej!
Jag håller på med ett rollspelsprojekt där jag vill ge spelarna möjligheten att låta sina rollpersoner etablera inflytande. Eftersom jag inte har en befintlig spelgrupp i dagsläget kände jag att jag behövde få lite feedback på mitt tänk angående hur det ska fungera. Därav vänder jag mig till Er och hoppas få lite hjälp på traven.
Texten som jag presenterar är inte den slutliga texten utan mer någon form av tankestruktur med utgångspunkter och funderingar. Men jag hoppas ni kan förstå den.
Att etablera inflytande
Tanken är att spelarna ska ha möjlighet att låta sina rollpersoner etablera inflytande hos olika organisationer eller personer. Precis som med andra färdigheter och egenskaper sker detta med en satsning. Det innebär att spelaren kan ha olika taktiska upplägg, ska spelaren bygga upp rollpersonens inflytande eller gunst långsamt men säkert eller riskerar spelaren mer för att nå ett snabbare resultat.
Vad kan inflytandet användas till?
Vad inflytandet kan användas till beror mycket på inflytandes karaktär eller art. Det avgörs också av vilket inflytande rollpersonen har var.
Militärt inflytande
Ett militärt inflytande kan användas till att på verka strategiska eller taktiska upplägg vid konflikter. Som exempel kan inflytandet användas för att påverka vilka trupp typer som ska användas var. Eller vilken utrustning som olika förband eller stridande trupper ska utrustas med. Vidare kan inflytandet användas till att påverka militär logistik, att styra underhållet till stridande enheter.
En svårighet i det militära inflytandet kan vara befälskedjan, det är även tänkbart att rollpersonen kan genomskådas vid uppenbart missgynnsamma order.
Affärsmässigt inflytande
Ett affärsmässigt inflytande kan användas för att styra vilka produkter som ska distribueras vart. Inflytandet kan användas för att påverka vilken personal som ska arbeta med vilka produkter. Det kan också påverka priser, marginaler och arbetarlöner.
Politiskt inflytande
Ett politisk inflytande kan påverka den politiska linje som ska bedrivas i varierande frågor. Även utnämning av ministrar och rådgivare kan vara mycket tänkbart.
Personlig gunst
Om rollpersonen etablerat sig som någons gunstling kan detta inflytande eller kanske den status man har användas för att dra olika typer av fördelar för personlig vinning. Inflytandets fördelar kan vara tillgång till likvida medel, livvakter eller tillträde till eftertraktade fester och tillställningar.
Något att betänka är den tidsrymd inom vilken den fördel man försöker dra nytta av kan erbjudas. Exempelvis är det inte säkert att man kan få tillgång till fördelen omedelbart. Det styrs i stort av vilken typ av resurser den man står i gunst till innehar. Kan ju skilja sig väsentligt mellan en kung och en lägre stående adelsman som exempel.
Övriga tankar om inflytande
Det är ju fullt tänkbart att man kan utnyttja ett inflyttande för att skaffa sig ett annat. Exempelvis kanske man använder tillgångarna som gunstling för att knyta andra kontakter vid tillställningar och fester.
Inflytandets intension
Spelaren kan givet ha olika intensioner med sitt inflyttande, det kan vara ärliga intensioner för att skydda en affärsverksamhet eller regent som exempel. Men det kan ju också röra sig om oärliga intensioner för att sabotera för någon. Riskerna och utfallens för respektive nackdelar står i relation till vad spelaren försöker uppnå.
Hur bygger man inflytande?
Det finns olika metoder för att bygga upp sitt inflytande. Några exempel är att man kan tillägna någon sin gladiatorsvinst och ära dennes namn. Det kanske är en förnämlig gåva till någon högt uppsatt.
Tillvägagångssätt och risker
Beroende på satsningen som spelaren gör förändras både belöningarna och riskerna, samt eventuella nackdelar som ett dåligt utfall kan generera. Ett exempel kan vara att om spelaren väljer en allt för offensiv strategi för att nå inflytande så riskerar denna att trampa någon på tårna och få en rival eller rent av en fiende. När inflytandet används i ett saboterande syfte ökar givetvis riskerna att det slår tillbaka markant.
Mina frågor till Er:
1; Skulle ni uppskatta att ha ett system där rollpersonen kan etablera inflytande och att detta inflytande kan påverka spelandet rent konkret?
2; Vilka inflytanden skulle du vilja att din rollperson hade möjligheten att göra?
3; Har du några idéer på hur ett inflytande skulle fungera både regelmässigt och konkret i spel?
Det går givetvis utmärkt att spåna eller kommentera tankegångarna helt fritt.
All respons mottages med största tacksamhet!
Jag håller på med ett rollspelsprojekt där jag vill ge spelarna möjligheten att låta sina rollpersoner etablera inflytande. Eftersom jag inte har en befintlig spelgrupp i dagsläget kände jag att jag behövde få lite feedback på mitt tänk angående hur det ska fungera. Därav vänder jag mig till Er och hoppas få lite hjälp på traven.
Texten som jag presenterar är inte den slutliga texten utan mer någon form av tankestruktur med utgångspunkter och funderingar. Men jag hoppas ni kan förstå den.
Att etablera inflytande
Tanken är att spelarna ska ha möjlighet att låta sina rollpersoner etablera inflytande hos olika organisationer eller personer. Precis som med andra färdigheter och egenskaper sker detta med en satsning. Det innebär att spelaren kan ha olika taktiska upplägg, ska spelaren bygga upp rollpersonens inflytande eller gunst långsamt men säkert eller riskerar spelaren mer för att nå ett snabbare resultat.
Vad kan inflytandet användas till?
Vad inflytandet kan användas till beror mycket på inflytandes karaktär eller art. Det avgörs också av vilket inflytande rollpersonen har var.
Militärt inflytande
Ett militärt inflytande kan användas till att på verka strategiska eller taktiska upplägg vid konflikter. Som exempel kan inflytandet användas för att påverka vilka trupp typer som ska användas var. Eller vilken utrustning som olika förband eller stridande trupper ska utrustas med. Vidare kan inflytandet användas till att påverka militär logistik, att styra underhållet till stridande enheter.
En svårighet i det militära inflytandet kan vara befälskedjan, det är även tänkbart att rollpersonen kan genomskådas vid uppenbart missgynnsamma order.
Affärsmässigt inflytande
Ett affärsmässigt inflytande kan användas för att styra vilka produkter som ska distribueras vart. Inflytandet kan användas för att påverka vilken personal som ska arbeta med vilka produkter. Det kan också påverka priser, marginaler och arbetarlöner.
Politiskt inflytande
Ett politisk inflytande kan påverka den politiska linje som ska bedrivas i varierande frågor. Även utnämning av ministrar och rådgivare kan vara mycket tänkbart.
Personlig gunst
Om rollpersonen etablerat sig som någons gunstling kan detta inflytande eller kanske den status man har användas för att dra olika typer av fördelar för personlig vinning. Inflytandets fördelar kan vara tillgång till likvida medel, livvakter eller tillträde till eftertraktade fester och tillställningar.
Något att betänka är den tidsrymd inom vilken den fördel man försöker dra nytta av kan erbjudas. Exempelvis är det inte säkert att man kan få tillgång till fördelen omedelbart. Det styrs i stort av vilken typ av resurser den man står i gunst till innehar. Kan ju skilja sig väsentligt mellan en kung och en lägre stående adelsman som exempel.
Övriga tankar om inflytande
Det är ju fullt tänkbart att man kan utnyttja ett inflyttande för att skaffa sig ett annat. Exempelvis kanske man använder tillgångarna som gunstling för att knyta andra kontakter vid tillställningar och fester.
Inflytandets intension
Spelaren kan givet ha olika intensioner med sitt inflyttande, det kan vara ärliga intensioner för att skydda en affärsverksamhet eller regent som exempel. Men det kan ju också röra sig om oärliga intensioner för att sabotera för någon. Riskerna och utfallens för respektive nackdelar står i relation till vad spelaren försöker uppnå.
Hur bygger man inflytande?
Det finns olika metoder för att bygga upp sitt inflytande. Några exempel är att man kan tillägna någon sin gladiatorsvinst och ära dennes namn. Det kanske är en förnämlig gåva till någon högt uppsatt.
Tillvägagångssätt och risker
Beroende på satsningen som spelaren gör förändras både belöningarna och riskerna, samt eventuella nackdelar som ett dåligt utfall kan generera. Ett exempel kan vara att om spelaren väljer en allt för offensiv strategi för att nå inflytande så riskerar denna att trampa någon på tårna och få en rival eller rent av en fiende. När inflytandet används i ett saboterande syfte ökar givetvis riskerna att det slår tillbaka markant.
Mina frågor till Er:
1; Skulle ni uppskatta att ha ett system där rollpersonen kan etablera inflytande och att detta inflytande kan påverka spelandet rent konkret?
2; Vilka inflytanden skulle du vilja att din rollperson hade möjligheten att göra?
3; Har du några idéer på hur ett inflytande skulle fungera både regelmässigt och konkret i spel?
Det går givetvis utmärkt att spåna eller kommentera tankegångarna helt fritt.
All respons mottages med största tacksamhet!