Nekromanti Regelmakande: Stil

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är dags att renskriva vilket är en ny erfarenhet ur ett makarsyfte. Jag är säker på att människor som Han och krank har spaltmeter om detta här eller på urverk eller nån annanstans. Hur som helst. Ge mig era bästa guider till vad ni tycker är pedagosikt och bra regelupplägg. Allt från kapitel upplägg till pedagogiskt upplägg sektion för sektion.

Min tanke är
1. Vad är rollspel/Starchallenge
2. Galaxen
3. Inspiration för karaktärsskapande
4. Karaktärsskapande
5. Skador
6. Regelmotor
7. Fordonsstrid
8. Så spelar du Starchallenge.

1-3 funderar jag ev på att ge en egen bok då det tjänar som inspiration till spelaren i första hand men även till SL. Men medan spelare 1 och SL gör rollpersonen med bok 2 så tittar spelare 2 i bok 1 och inspireras till sin karaktär.

I sektionerna tänker jag:
1. sammanfattning: "Undvika eldstrid"
2. Förklaring "yada"
3. Exempel "mer yada"

Min tanke är att det ska vara lätt att greppa samtidigt som det ska vara lätt att göra en referensläsning. Tabeller med mera kommer ligga dels intill sin regel och dels på ett samlat ställe.

Vad tror ni? Vad tycker ni? Hur skulle ni göra? Vad är era erfarenheter?

NilsK

Ligist
Varför har du valt att ha skador före regelmotor i boken - det känns för mig mer naturligt att ha regelmotorn först, eller?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mina erfarenheter är att det beror på spelet.

Min grundprincip för mina egna spel är dock att jag gärna förklarar det läsaren behöver veta först, först. Om A krävs för att man ska förstå B så lägger jag gärna A före B.

Sedan använder jag väl de vanliga ihopklumpningarna; skiljer på rollpersonsmakande och att utföra handlingar och så vidare.

More than Human kommer att ha två delar, där layout och design skiljer sig mellan delarna rätt rejält.

1.VÄRLDEN
Överblick
Historia
Kampanjen
Hemligheter
2.MORE THAN HUMAN
Överblick
Steg 1:
Rollpersonsskapande
Lista på superkrafter
Regelmekanik inkl. strid
Skador och läkning
Steg 2
Tabeller
Att bygga en egen superhjältekampanj

Steg 1 är "grundreglerna". Specialfall, undantagsregler och krångliga extraregler ligger i steg 2. När man behärskar steg 1 och upplever att man behöver regler för specifika situationer kan man hitta såna regler i steg 2-kapitlet eller hitta på egna. Volt är ett såpass komplext system att jag kände att jag ville dela upp det, så att grundsystemet åtminstone blir hyfsat strömlinjeformat.

Jag har en tredje del också, som mest är allmänna tekniker och spelledartips. Just nu överväger jag att lägga den sist, som en del av >Human-systemet.

I varje kapitel försöker jag då beskriva varje grej strukturerat och tydligt och i vettig ordning, med illustrerande bilder och exempel där det behövs. Antagligen kommer jag att ha en återkommande fiktiv spelgrupp och deras rollpersoner i exemplen.

Sedan har jag naturligtvis underrubriker som jag inte skrivit upp här ovan också; jobbar väldigt mycket med struktur och pedagogisk ordning.

solvebring

Superhero
Jag har ingen större erfarenhet men så här skulle jag personligen vilja lägga upp det:
2. Hur spelar man Starchallange
3. Galaxen
4. Inspiration för karaktärsskapande
5. Karaktärsskapande
6. Regelmotor
7. Strid
8. Skador
9. Fordonstrid
10. Ev. skador för just fordonstrid
11. Ev. Appendix för speltekniker, spelmakarens kommentarer, rollformulär etc.

... Eventuellt att Hur man spelar Starchallange hamnar innan ev appendix, beroende på vad kapitlet innehåller. Går det in på hur man spelleder, skapar äventyr och jox bör det lägga längre bak, handlar det om hur man spelar spelet i stort bör det ligga tidigt.

solvebring

Superhero
solvebring said:
Jag har ingen större erfarenhet men så här skulle jag personligen vilja lägga upp det:
2. Hur spelar man Starchallange
3. Galaxen
4. Inspiration för karaktärsskapande
5. Karaktärsskapande
6. Regelmotor
7. Strid
8. Skador
9. Fordonstrid
10. Ev. skador för just fordonstrid
11. Ev. Appendix för speltekniker, spelmakarens kommentarer, rollformulär etc.

... Eventuellt att Hur man spelar Starchallange hamnar innan ev appendix, beroende på vad kapitlet innehåller. Går det in på hur man spelleder, skapar äventyr och jox bör det lägga längre bak, handlar det om hur man spelar spelet i stort bör det ligga tidigt.
Ska du ha en spelarbok anser jag att 1, 2, 3 (beroende på innehåll, som sagt), 4 och 5 bör ingå + eventuella speltips till just spelarna. Detta bör förövrigt finnas som en summering/förklarande genomgång i SL-boken.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har faktiskt för mig att skador ligger före strid i Zhoria men jag ska inte svära på det. Det finns en poäng med det som gör det mer pedagogiskt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Att lägga hur man spelar sist är nog 90% spikat. Först tröskar du igenom hela mekaniken och sen är det dags att se bhur alla kugghjul och bultar lirar tillsammans i ett enda stort exempel. Men huvudsaken i det kapitlet är att byta ut "spelledartips" till "hur du spelar". Han gjorde det felet i ett av sina spel och grejen blev att folk läste Tips och inte Så här spelar du och spelet speldes helt fel.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Att skriva

Sen gillar jag Krilles sätt att skriva. Ska också läsa Fantasy som fått så bra kritik. Jag ska dock INTE vara en torr lärobok a la DoD 83 utan jag vill ha samma flyt i texten som spelet kommunicerar då man spelar det.

Rickard

Urverk speldesign
Niklas73 said:
Jag har faktiskt för mig att skador ligger före strid i Zhoria men jag ska inte svära på det. Det finns en poäng med det som gör det mer pedagogiskt.
Vad är den poängen?

/Han som är intresserad av hur saker blir mer pedagogiska

Niklas73

Skapare av Starchallenge
O då måste vi ju dyka in i systemet igen.

Skador är en följd av en handling, därför är det inte pedagogiskt att lägga det först. Som det var skrivet förut så handlade om att termer som dök upp i konfliktkapitlet förklarades i skadekapitlet och då fick det en naturlig förklaring. Men jag tror egentligen att jag inte tänkte till ordentligt kring pedagogiken. Om du är intresserad kan jag återkomma i frågan då jag kommer dit hän i renskrivningen.

Pedagogik står annars på agendan rätt hårt nu.

Ögat

Hero
Jag tänker att det finns fyra variabler

Spelare - Spelledare
System/Crunch - Setting/Flavor
Generellt och abstrakt - specifikt och konkret
Procedurer - Direktiv

Typ alla spel har ovanstående riktning, och den antas ofta leda till att spelet kan sätta igång fortare. Åtminstone under den senaste månaden har det varit poppis att hävda att modellen är fel - till exempel att det är lättare att lära sig utifrån det specifika (när du ska hoppa slår du en t20. Om resultatet är under ditt värde har du lyckats) snarare än det generella (när du ska utföra en handling slår du en t20. Om resultatet är under ditt värde har du lyckats med handlingen. Med handling menas till exempel att hoppa).

För att konkretisera:
Är boken skriven för spelaren, för spelledaren, eller för båda? Är det vissa avsnitt som bara den ena får läsa? Om boken främst riktar sig till spelarna, bör det som är mest relevant för spelarna vara först.

Ska boken främst förmedla spelvärld och stämning, spelmekanik och regler, eller alltihop? Vad är viktigast för att börja spela? Om spelet säger "för att kunna förstå SC måste du veta en massa om hur världen ser ut", bör setting vara först.

Finns det en eller två regler som alltid gäller, eller är det myriader med undersystem och quirks? Är det viktigast att förstå helheten eller vissa detaljer? Om uppbyggnaden ska efterlikna en klassisk instruktionsbok, bör helheten presenteras först.

Finns det både procedurregler (om A, gör B) och direktivregler (gör C)? Var ligger tonvikten? Om spelet är tänkt att grokkas genom likhet med andra spel, och/eller den sociala situationen är oväsentlig för spelet, bör procedurer vara först.

Om du känner igen dig i de fetstilade påståendena, tror jag att du träffar nära målet. Annars bör du överväga att strukturera om.