.Per.
Rollspelsverket
- Joined
- 3 Feb 2018
- Messages
- 412
Dagen började med att jag lyssnat om och klart på PodCons Tatters of the king-kampanj och gav Fummelpodden: 40. RPG Theory (feat. Ron Edwards and Peter Malmberg) en chans.
https://www.fummelpodden.se/2019/06/...eter-malmberg/
Nyfiken på vad de/ni själva tycker om Edwards monolog såhär i efterhand? Vill en vara lite bitsk: staplas inte bara självklarheter på hög här? Samt det okamratliga att bara tala och inte lyssna? Jag han räkna till tre olika definitioner av begreppet diskurs innan jag gav upp. Men i alla fall ledde detta vidare till att jag kollade in:
Edwards korta essä ”System Does Matter”:
http://www.indie-rpgs.com/_articles/...es_matter.html
Kort säger texten att det finns tre spelstilar: (1) Gamist. (2) Narrativist (3) Simulationist och att rpg-spelsystem ska fokusera och lyfta fram en av dessa, inte vilja tillfredsställa alla tre. En kort liten text som har sina förtjänster.
Podcasten The Good Friends of Jackson Elias:121 System Matters diskuterar denna text i detta avsnitt:
http://blasphemoustomes.com/2018/01/...ystem-matters/
Ett avsnitt Edwards själv verkar ogilla ”Gets right up my nose for people to pick through this essay as if it were a finalized thesis”.
Edward har svårt för att folk diskuterar hans texter..? Men i alla fall så säger Matthew Sanderson (Good Friends…) att han inte nödvändigtvis gillar ALLT med ett spelsystem utan alltid vissa delar. Det finns inget perfekt spelsystem därute.
OK, långt intro, detta ledde till tanken:
Vilka regelmekansimer, oavsett spel, tenderar ni stjäl rakt av till era kampanjer?
Jag kom att tänka på ett gäng olika, här är tre av dem som brukar dyka upp i mina spel:
Nights Black Agent: Heat.
En mekanik som krånglar till livet för spelgrupper som gör shady-stuff, finns alltid något vittne bakom gardinen. Exempel som höjer Heat skulle kunna vara ett rån med många vittnen, där antalet Heatpoäng varierar om en är maskerad, hur väl utfört rånet är, tid på dygnet, flyktbilar eller inte osv. Men själva rånet höjer alltid Heat med 1 poäng. Vi säger att rollpersonerna dragit på sig 3 heat-poäng, de ger de sig ut och då slår GM 1D6 och på 4-5-6 så känner någon igen dem, polisen dyker upp o.s.v.
Dark points
Något som kommer från star wars men med lite annan innebörd. Om en rollperson slog för att komma ihåg något från sin bakgrund, det där som dennes pappa berättat för länge sedan och rollpersonen misslyckades kunde de eventuellt erbjudas ta en dark point och minnas trots misslyckat slag. Denna dark point kunde jag som GM sen själv kasta in för ett auto-misslyckande eller samla ihop säg 3st dark points och ta in en elak twist: ”Genom ett tips hittar polisen er spelhåla”. Spelade något år senare Coriolis och insåg att det var mer eller mindre så de spelade om en ville be till ikonerna = få ett re-roll och GM fick ett motsvarande mörkerpoäng. 5 mörkerpoäng = ert skepp kraschar på denna avlägsna planet, ni får inte slå några slag.
Piggyback
Thank God for Gumshoe! Överlag finns det mycket att hämta här, en blodanlytiker behöver inte slå för att hitta droger i det blod hen undersöker o.s.v. men även piggyback: rollpersonerna slår 1 smygaslag och lägger ihop värden (eller liknande) istället som i valfritt BRP så slår alla fem rollpersoner varsitt smyga-slag och så missar en av dem och kaos uppstår för att riddaren inte har något i smyga (tittar på dig Frankus Gyllenhane).
Är därför nyfiken på vilka spelmekaniker brukar ni använda eller återkomma till, oavsett system ni spelar eller som ni snubblat över och verkligen gillar.
https://www.fummelpodden.se/2019/06/...eter-malmberg/
Nyfiken på vad de/ni själva tycker om Edwards monolog såhär i efterhand? Vill en vara lite bitsk: staplas inte bara självklarheter på hög här? Samt det okamratliga att bara tala och inte lyssna? Jag han räkna till tre olika definitioner av begreppet diskurs innan jag gav upp. Men i alla fall ledde detta vidare till att jag kollade in:
Edwards korta essä ”System Does Matter”:
http://www.indie-rpgs.com/_articles/...es_matter.html
Kort säger texten att det finns tre spelstilar: (1) Gamist. (2) Narrativist (3) Simulationist och att rpg-spelsystem ska fokusera och lyfta fram en av dessa, inte vilja tillfredsställa alla tre. En kort liten text som har sina förtjänster.
Podcasten The Good Friends of Jackson Elias:121 System Matters diskuterar denna text i detta avsnitt:
http://blasphemoustomes.com/2018/01/...ystem-matters/
Ett avsnitt Edwards själv verkar ogilla ”Gets right up my nose for people to pick through this essay as if it were a finalized thesis”.
Edward har svårt för att folk diskuterar hans texter..? Men i alla fall så säger Matthew Sanderson (Good Friends…) att han inte nödvändigtvis gillar ALLT med ett spelsystem utan alltid vissa delar. Det finns inget perfekt spelsystem därute.
OK, långt intro, detta ledde till tanken:
Vilka regelmekansimer, oavsett spel, tenderar ni stjäl rakt av till era kampanjer?
Jag kom att tänka på ett gäng olika, här är tre av dem som brukar dyka upp i mina spel:
Nights Black Agent: Heat.
En mekanik som krånglar till livet för spelgrupper som gör shady-stuff, finns alltid något vittne bakom gardinen. Exempel som höjer Heat skulle kunna vara ett rån med många vittnen, där antalet Heatpoäng varierar om en är maskerad, hur väl utfört rånet är, tid på dygnet, flyktbilar eller inte osv. Men själva rånet höjer alltid Heat med 1 poäng. Vi säger att rollpersonerna dragit på sig 3 heat-poäng, de ger de sig ut och då slår GM 1D6 och på 4-5-6 så känner någon igen dem, polisen dyker upp o.s.v.
Dark points
Något som kommer från star wars men med lite annan innebörd. Om en rollperson slog för att komma ihåg något från sin bakgrund, det där som dennes pappa berättat för länge sedan och rollpersonen misslyckades kunde de eventuellt erbjudas ta en dark point och minnas trots misslyckat slag. Denna dark point kunde jag som GM sen själv kasta in för ett auto-misslyckande eller samla ihop säg 3st dark points och ta in en elak twist: ”Genom ett tips hittar polisen er spelhåla”. Spelade något år senare Coriolis och insåg att det var mer eller mindre så de spelade om en ville be till ikonerna = få ett re-roll och GM fick ett motsvarande mörkerpoäng. 5 mörkerpoäng = ert skepp kraschar på denna avlägsna planet, ni får inte slå några slag.
Piggyback
Thank God for Gumshoe! Överlag finns det mycket att hämta här, en blodanlytiker behöver inte slå för att hitta droger i det blod hen undersöker o.s.v. men även piggyback: rollpersonerna slår 1 smygaslag och lägger ihop värden (eller liknande) istället som i valfritt BRP så slår alla fem rollpersoner varsitt smyga-slag och så missar en av dem och kaos uppstår för att riddaren inte har något i smyga (tittar på dig Frankus Gyllenhane).
Är därför nyfiken på vilka spelmekaniker brukar ni använda eller återkomma till, oavsett system ni spelar eller som ni snubblat över och verkligen gillar.